سرنوشت عمارت مسعودیه از نگاه دولتی‌ها

نماینده مجلس دهم گفت: عمارت مسعودیه یک ثروت ملی است و همه باید برای بازگرداندن آن به مردم تلاش کنند.

موبنا – یک عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: درخواست ما از دستگاه قضایی رسیدگی بدون اغماض به پرونده عمارت مسعودیه است.

به نقل از روابط عمومی صندوق احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی، محمد مهدی تندگویان گفت: عمارت مسعودیه یک منفعت عمومی و متعلق به همه مردم است و از همین جهت درخواست ما از قوه قضائیه، رسیدگی بدون اغماض با پرونده این مجموعه است.

وی با اشاره به پرونده مفتوح بهره‌برداری غیر اصولی در دستگاه قضایی، گفت: ما در حفظ و پاسداری از ارزش‌ها و میراث خود، آنقدر که لازم بوده سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم و دغدغه آن را نداشته‌ایم.

نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران افزود: عمارت مسعودیه در تهران یک مجموعه ویژه و منحصر به فرد در پایتخت است که به عنوان پشتوانه تاریخ و قسمت مهمی از ادبیات شهری ما محسوب می‌شود که مدیریت شهری باید تمام‌قد پشت آن بایستد و از آن به عنوان یک سمبل فرهنگی و تاریخی دفاع کند، چرا که این عمارت از جمله مجموعه‌هایی است که شهر تهران را توضیح می‌دهد.

وی ادامه داد: متاسفانه در اتفاقی که به نادرست در دولت قبل افتاد، این عمارت واگذار شد، حتی در همان واگذاری هم اگر در جهت حفظ عمارت می‌بود و اقدامات لازم انجام شده بود، جای تشکر داشت، حتی اگر منافعی از اینجا برده می‌شد.

این عضو شورای شهر پایتخت تاکید کرد: متاسفانه اما آسیب به این مجموعه واقعی است و اگر کسی حتی یک‌بار از این عمارت بازدید کند و مدل بهره برداری از آن را ببیند، خیانت به این مجموعه آشکار می‌شود.

تندگویان اضافه کرد: جای تاسف است که بهره‌بردار صرفا از این مجموعه در مسیر منافع شخصی خود بهره‌کشی می‌کرد و توجه چندانی به موضوع نگهداری آن انجام نمی‌شد.

وی همچنین گفت: حتی اگر تیم بهره‌بردار ذره‌ای از تعهد خودشان را نسبت به احیاء عمارت مسعودیه انجام داده بود و به سمتی می‌رفت که ما امروز با یک مجموعه احیاء شده طرف بودیم، موردی برای گلایه نبود.

نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران بیان کرد: با این وجود باید گفت که هم اکنون در این عمارت تاریخی یک تخریب بالای ۷۰ درصدی اتفاق افتاده است، ضمن اینکه احیاء صورت نگرفته و در کنار آن نفع خوبی هم عاید بهره‌بردار شده است. همینطور که هر گوشه این عمارت را به یک پیمانکار داده بودند و منافع آن را هم به صورت شخصی برداشت می کردند.

تندگویان تاکید کرد: من امیدوار هستم که دستگاه قضایی با موضوع پرونده عمارت مسعودیه با جدیت و استحکامی که از قوه قضائیه می شناسیم برخورد بکند، چون عمارت مسعودیه یک منفعت عمومی و متعلق به همه مردم است و به همین دلیل درخواست ما از قوه قضائیه رسیدگی بدون اغماض با پرونده این مجموعه است.

وضعیت امروز مسعودیه تاسف بار است

براساس این گزارش، در حالی که عمارت مسعودیه از چند ماه گذشته در اختیار صندوق احیاست و البته هنوز جلسه دادگاه شرکت عظام و صندوق احیا درباره‌ی این بنای تاریخی و نفیس برگزار نشده است، عبدالله حاتمیان، نماینده مجلس دهم نیز با انتقاد از عملکرد بهره‌بردار عمارت مسعودیه و وضعیت این بنا، گفت: به جد پیگیر تعیین تکلیف وضعیت مسعودیه و نهایی شدن بازپس‌گیری این عمارت از بهره‌بردار هستیم.

او با تأکید بر اینکه عمارت مسعودیه یک ثروت ملی است و همه باید برای بازگرداندن آن به مردم تلاش کنند، افزود: این بنا با شرایط بسیار بد و با قراردادی ۵۹ ساله واگذار شده و وضعیتی که این عمارت در اثر بی‌توجهی بهره‌بردار پیدا کرده بسیار تأسف‌بار است.

عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی، افزود: این بنا پیش از آنکه مرمت شود مورد بهره برداری قرار گرفته است و مجموع عددی که به عنوان اجاره بها در قرارداد با این شرکت درج شده به اندازه درآمد چندماهه بهره برداری از این مجموعه نیز نیست.

وی بیان کرد: مسئولان ذی صلاح باید هرچه سریعتر نسبت به تعیین تکلیف این بنای ارزشمند اقدام کنند و در نتیجه چنین اقدامی مردم بتوانند از این سرمایه ملی بهره‌مند بشوند.

این نماینده مردم در مجلس دهم بیان کرد: چندی پیش به همراه تعدادی از نمایندگان مجلس از وضعیت این بنای تاریخی بازدید داشته‌ایم وبه جد پیگیر تعیین تکلیف وضعیت مسعودیه ونهایی شدن بازپس‌گیری این عمارت از بهره بردار هستیم.

دفاع از مسعودیه دفاع از بیت المال است

همچنین کوروش کرم‌پور، رییس مجمع نمایندگان استان فارس، با تاکید بر این‌که پیگیری پرونده مسعودیه در کمیسیون اصل نود و دستگاه قضایی انجام می‌شود، افزود: دفاع از مسعودیه دفاع از بیت المال است.

رییس مجمع نمایندگان استان فارس با اشاره به وضعیت نگران کننده عمارت مسعودیه به دنبال بی‌توجهی‌های بهره‌بردار به بیت‌المال گفت: در قالب طرح موضوع در کمیسیون اصل نود و ارسال نامه به رییس قوه قضاییه با حساسیت ویژه پیگیر وضعیت مسعودیه خواهیم بود و انتظار داریم مسئولان ذیصلاح با حساسیت نسبت به این موضوع ورود کنند.

وی دفاع از مسعودیه و بازپس‌گیری آن از دست شرکت بهره‌بردار را دفاع از بیت‌المال دانست و گفت: به دلیل حساسیت این موضوع، مورد پیگیری دقیق نمایندگان خواهد بود.

نماینده مردم فراشنبد، فیروزآباد و قیروکارزین ، با بیان اینکه پرونده مسعودیه را قطعاً در کمیسیون اصل نود پیگیری خواهد کرد، ادامه داد:کسانی که این کار را با بیت‌المال کرده‌اند، باید در مراجع قضایی پاسخگو باشند. همچنین نمایندگان در این‌باره از وظایف خود عدول نخواهند کرد و موضوع را با حساسیت ویژه پیگیری خواهند کرد.

کرم‌پور ادامه داد: اقداماتی پیشینی که در مسعودیه انجام شده، عملی اشتباه و غیرکارشناسی بوده است. من به عنوان یک نماینده ملت پس از بازدید از وضعیت این عمارت تاریخی و ثروت ملی شرمنده شدم و نمی دانم بهره‌برداران چه پاسخی در اینباره به مردم می توانند بدهند.

وی افزود: امروز چه کسی پاسخگوی قرارداد ۵۹ ساله با بهره برداری است که ۶ سال از یک عمارت باشکوه بهره‌کشی کرده بدون اینکه آن را مرمت کند.

وی بیان کرد: به عنوان یک نماینده انتظار داریم مسئولان ذی صلاح با حساسیت نسبت به این موضوع ورود کنند و بدون فوت وقت نسبت به صدور حکم در اینباره اقدام کنند.

کرم‌پور با اعلام اینکه تعدادی از نمایندگان درپی ارسال نامه‌ایی برای رییس قوه قضاییه در مورد برخورد با متخلفان مسعودیه هستند، اضافه کرد: باید با آن‌هایی که آگاهانه در پرونده عمارت مسعودیه نسبت به بذل و بخشش بیت المال نقش داشته‌اند متناسب با قانون و قاطعانه برخورد شود.

 منبع: ایسنا

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا