هجوم خرس های گرسنه به روستاهای چهارمحال

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال وبختیاری از هجوم خرس های گرسنه به باغ ها و روستاهای اطراف مناطق حفاظت شده این گونه جانوری در شهرستان «کیار» خبر داد.

موبنا – شهرام احمدی روز دوشنبه افزود: دست اندازی افراد فرصت طلب طی سال های اخیر به طبیعت و کشت باغ ها در ارتفاعات را از دلایل تخریب زیستگاه های حیات وحش در استان از جمله خرس ها دانست.

وی اظهار کرد: حفاظت فیزیکی از حیات وحش و افزایش زادآوری گونه های جانوری در مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست از یکسو و کم شدن غذا موجب شده تا این گونه های جانوری به سمت باغ ها و روستاهای حاشیه مناطق حفاظت شده کشانده می شوند.

وی افزود: خشکسالی های اخیر و تغییرات زیست محیطی حیات وحش طی سال های اخیر، سد سازی٬ تغییر مسیر جریان رودخانه ها، تخریب محیط زیست و کمبود غذا از دیگر عوامل حضور خرس ها در مناطق روستایی است.

وی گفت: به دلیل تغییر اقلیم و گرم شدن زمین، خواب برخی از گونه های جانوری و حیات وحش از جمله خرس ها با اختلال مواجه شده است.

احمدی اظهار کرد: باغداران حاشیه مناطق حفاظت شده با اخذ مجور قانونی از مراجع در زمینه فنس کشی و دیوار کشی، خود را از هرگونه آسیب احتمالی حیات وحش مصون دارند.
وی با رد شایعاتی مبنی بر رهاسازی خرس ها در مناطقی از روستاهای استان از جمله باغ روستای «قلعه تک» در شهرستان کیار چهارمحال و بختیاری افزود: در چند سال اخیر هیچ گونه رهاسازی در این منطقه انجام نشده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال وبختیاری گفت: به منظور حفاظت و حراست از حیات وحش و همچنین رفع خسارت های احتمالی به مردم به دلیل حمله و تخریب حیات وحش در باغ ها، اراضی و منازل مسکونی ساکنان حاشیه مناطق حفاظت شده، در حال گفت و گو با شرکت های بیمه و بانک ها در زمینه پرداخت خسارت به باغ های مورد هجوم خرس ها و حیات وحش هستیم.

مناطق حفاظت شده چهارمحال و بختیاری به عنوان یکی از ذخیره گاه های زیست کره٬ مهم ترین و بکرترین مناطق کشور در حفظ و تکثیر گونه های مهم جانوری نظیر خرس٬ پلنگ٬ گراز٬ گربه وحشی و پرندگان کمیاب است.

 منبع: ایرنا 

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا