بیانیه صندوق ذخیره فرهنگیان درباره اتفاقات اخیر

صندوق ذخیره فرهنگیان اقدام به انتشار بیانیه‌ای درخصوص اتفاقات اخیر پیرامون این موسسه کرده که متن آن برای سایت عصرایران ارسال شده است.

موبنا -در این بیانیه (که قضاوت نهایی درخصوص محتوای آن با خوانندگان به‌ویژه جامعه فرهنگیان است) آمده است:

این روزها صندوق ذخیره فرهنگیان به یکی از تیترهای خبری جنجالی تبدیل شده و رسانه ها اعم از خبرگزاری ها، روزنامه ها، کانال های تلگرامی و حتی صدا و سیما با حساسیت کامل هر خبری که در آن نامی از صندوق ذخیره فرهنگیان آمده باشد را دنبال، بازنشر، و با آب و تاب فراوان تحلیل می کنند.

با این حال کمتر کسی می داند که اصل قضیه چه بوده است زیرا خوانندگان فقط به خواندن «تیتر» خبرها بسنده می کنند و هرچه تیتر جنجالی تر باشد قطعا داغ تر می شود. گاهی حتی تیتر به متن ربطی ندارد ولی با سرعت هر چه تمام تر دست به دست می چرخد. امیدواریم این اطلاعیه موجب تنویر افکار عمومی و روشن شدن حقایق در این مورد و بخصوص برای فرهنگیان گرانقدر باشد.

در این مطلب قصد دفاع و یا تخریب هیچ فرد یا نهادی را نداریم بلکه هدف ما دفاع از حقوق ۹۰۰ هزار فرهنگی عضو موسسه است که بزرگترین نهاد مالی آنها طعمه بازی های سیاسی و جناحی افراد و البته تیتربازی برخی رسانه ها شده است.

اطلاع رسانی درباره رویدادهای موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان به ویژه در حوزه های مالی و سرمایه گذاری به فرهنگیان عضو از وظایف اصلی این موسسه است، لذا جهت تنویر افکار فرهنگیان محترم عضو موسسه، افکار عمومی و رسانه ها اعم از رسانه ملی، خبرگزاری ها، روزنامه ها، وب سایت ها و شبکه های مجازی، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، ائمه محترم جمعه و … موارد زیر تقدیم می شود.

موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان، فعالیت اقتصادی خود را در قالب صندوق مکمل بازنشستگی بر اساس مصوبه مورخ ۷/۳/۱۳۷۴ مجلس شورای اسلامی در اجرای تبصره ۶۳ قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و با هدف ارتقای وضعیت معیشتی فرهنگیان کشور در دوره بازنشستگی آغاز کرد. در حال حاضر حدود ۹۰۰ هزار نفر از فرهنگیان عضو موسسه، مالک یکی از بزرگترین هولدینگ های اقتصادی کشور با ده ها شرکت زیر مجموعه در حوزه های پتروشیمی، بازار سرمایه، بانک، بیمه، صنعت، املاک و مستغلات، آی. تی، لیزینگ، گردشگری و … هستند.

الف- جزییات دارایی های معلمان در صندوق ذخیره فرهنگیان

به رغم شایعات مطرح شده علیه این هولدینگ بزرگ اقتصادی مبنی بر اختلاس، غارت و چپاول اموال معلمان، فهرست شرکت ها، پروژه ها، دارایی های و کارکنان این مجموعه واقعیات دیگری را نشان می دهد.

۱- هولدینگ پتروفرهنگ به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های زیر مجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان سهامدار ۱۹ شرکت و پروژه در حوزه انرژی و پتروشیمی بوده و در ۱۲ مورد نیز سهام دار عمده است که از مهم ترین آنها می توان به شرکت پتروشیمی مروارید، پتروشیمی خراسان، کیمیای پارس خاورمیانه، پتروشیمی کیان، پتروشیمی آریا، پردیس پارسیان، پردیس آذربایجان، توسعه صنایع پتروفرهنگ و … اشاره کرد که در حال تولید، راه اندازی و توسعه هستند. در مجموع بیش از ۵ هزار نفر در مجموعه هولدینگ پتروفرهنگ شامل مهندسین، مدیران، کارکنان و کارگران به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول فعالیت هستند.

۲- هولدینگ ساختمانی موسسه مرکب از شرکت ساختمانی معلم و شرکت تامین مسکن فرهنگیان دهها پروژه ساختمانی مهم در سطح کشور را در دست احداث و تکمیل دارند که صدها میلیارد تومان ارزش دارد. پروژه مگاپارس ساختمانی معلم به عنوان یکی از بزرگترین پروژه های ساختمانی در تهران در حال تکمیل بوده و شرکت تامین مسکن فرهنگیان نیز در حال تکمیل و تحویل واحدهای مسکونی به فرهنگیان عضو موسسه در سراسر کشور است که جدیدترین مورد آن پروژه ۱۰۰۰ واحدی فولاد شهر اصفهان است. این شرکت ها علاوه بر دارا بودن بیش از ۸۰ نفر پرسنل در بخش های اداری و دفتری، برای صدها نفر در پروژه های ساختمانی خود به صورت مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد می کنند.

۳- هولدینگ صنعت شامل شرکت های ماشین سازی در اراک، گروه صنعتی پلور سبز در کرمان، ایران ارقام در شهر جدید پرند و آلوپن در قزوین و همچنین شرکت های بازرسی مهندسی ایران و بازرسی مهندسی و صنعتی ایران است که از شرکت های صاحب نام در حوزه های مربوط به شمار می روند که فعالیت آنها به جهت پروژه هایی که در دست اقدام دارند، لحظه ای متوقف نخواهد شد. علاوه بر آن در مجموع بیش از ۳۳۵۰ نفر در این شرکت ها و کارخانه های آنها مشغول فعالیت بوده و در پروژه های این شرکت ها نیز صدها نفر به صورت غیر مستقیم درگیر هستند. شرکت صنایع آجر میرداد واقع در جاده خاوران به طور روزانه دهها تن آجر تولید و به فروش می رساند و بیش از ۱۰۰ نفر در این واحد صنعتی فعالیت می کنند.

۴- هولدینگ بورس، بانک و بیمه شامل شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان، بیمه معلم، شرکت بیمه شرف اطمینان، شرکت امید آسایش و سرمایه ایرانیان و بانک سرمایه است که در حوزه مالی و بیمه ای فعالیت می کنند. شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان در دهها شرکت بورسی در حوزه های مختلف سهامدار است. بیمه معلم نیز یکی از مهم ترین شرکت های بیمه در سطح کشور با صدها شعبه و نمایندگی و هزاران نفر پرسنل است که زیر نظر بیمه مرکزی فعالیت می کند. بانک سرمایه نیز زیر نظر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران فعال بوده و صدها شعبه و باجه فعال در سراسر کشور داشته و هزاران نفر به عنوان کارکنان این بانک مشغول فعالیت هستند.

۵- در هولدینگ صنایع آموزشی و فناوری اطلاعات، شرکت تجهیزات مدارس در شهرستان ساری بی وقفه مشغول فعالیت است و شرکت صنایع آموزشی جنب اتوبان تهران-کرج، یکی از مهم ترین شرکت های این صنعت است. شرکت پژوهش و نوآوری نیز یکی از شرکت های دانش بنیان کشور است که به زودی به پارک علم و فناوری پردیس منتقل می شود تا در کنار سایر شرکت های حوزه فناوری اطلاعات کشور فعالیت کند. در مجموع بیش از ۳۱۰ نفر در این سه شرکت مشغول فعالیت هستند.

۶- هولدینگ خدمات رفاهی موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان شامل شرکت لیزینگ و رفاه فرهنگیان، شرکت خدمات مسافرتی زاگرس و شرکت سرمایه گذاری اقتصاد و رفاه فرهنگیان است که در زمینه ارائه خدمات رفاهی به فرهنگیان عضو موسسه فعال هستند و بیش از ۸۰ نفر را به کار گرفته اند.

از سوی دیگر و به رغم اتهامات و شایعات گسترده و حتی به رغم عدم پرداخت سهم دولت در طول برنامه پنجم توسعه، واقعیت این است که موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان طی ۲۱ سال فعالیت خود، به طور کامل به تعهداتش در قبال فرهنگیان عضو موسسه عمل کرده و سهم الشرکه و سود آنها را همواره در زمان مقرر پرداخت کرده است.

بنابراین به استحضار همه فرهنگیان عزیز می رساند: سر خط اعداد ذکر شده درباره اختلاس و یا هر عنوان دیگری در باره دارایی های صندوق ذخیره فرهنگیان، به هیچ وجه و از هیچ جهتی صحت ندارد زیرا مجموع دارایی های صندوق در شرکت ها، پروژه ها، املاک و مستغلات و سایر دارایی ها حدود ۷۷۰۰ میلیارد تومان است که در موسسه و شرکت های تابعه مذکور در سطور فوق کاملا محفوظ است.

ب ) مطالبات بانک سرمایه و ارتباط آن با صندوق

عمده شایعات ذکر شده پیرامون مطالبات معوق بانک سرمایه است که ۴۷ درصد سهام آن به بهای تمام شده ۲۱۸ میلیارد تومان متعلق به موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان است که ارزش فعلی آن بیش از ۵ برابر قیمت تمام شده آن است. بانک سرمایه از سال های قبل و همانند سایر بانک های کشور در جریان انجام معاملات و ارائه تسهیلات فعالیت کرده است که برخی از تسهیلات اعطایی به دلایل مختلف در سررسید خود تسویه نشده و به سرفصل مطالبات منتقل شده است.

این‌که عدم وصول مطالبات بانکی عنوان مجرمانه اختلاس دارد یا نه تحت چه عبارت و یا اصطلاح حقوقی باید گنجانده شود، در صلاحیت نهادهای حقوقی و قضایی است که در حال پیگیری این موضوع هستند.

براساس نظر حقوقی مسئولان وزارت امور اقتصادی و دارایی نباید مطالبات معوق بانکی را به عنوان مجرمانه اختلاس تلقی کرد و پیگیری وصول آنها با هماهنگی دستگاه های اطلاعاتی و قضایی با قاطعیت دنبال خواهد شد.

ضمنا صندوق از محل سهام خود در بانک سرمایه تاکنون ۱۶۷میلیارد تومان سود دریافت کرده و نسبت قیمت تمام شده خرید سهام صندوق در بانک سرمایه به نسبت کل دارایی های صندوق کمتر از ۳ درصد می باشد . باید توجه داشت که تسهیلات پرداخت شده از سوی بانک سرمایه همانند سایر بانک ها از محل اعتبارات نظام بانکی و با پشتوانه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بوده است. بنابراین این مبالغ (مطالبات بانک سرمایه) هیچ ربطی به دارایی معلمان در صندوق ذخیره فرهنگیان ندارد.

از این رو وظیفه خود می دانیم از تمام مسئولین محترم قوه قضائیه و نهادهای امنیتی و… که در تمام این مدت با دلسوزی و دقت لازم، موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه را در زمینه استرداد حقوق فرهنگیان مساعدت کردند، سپاسگزاری کرده و تقاضا داریم در ادامه این روند ما را یاری کنند. در همین حال به فرهنگیان عزیز عضو موسسه اطمینان خاطر و تعهد می دهیم تا دریافت کلیه مطالبات صندوق و بانک سرمایه از هیچ کوششی مضایقه نخواهیم کرد.

از آنجایی که هیچ‌گونه موارد اتهامی به متهمین پرونده و نوع و میزان تخلفات احتمالی – به دلیل ملاحظات بایسته در مسیر رسیدگی به پرونده از سوی مقامات قضایی – اطلاع رسانی نشده است، اخبار، گزارش‌ها، مصاحبه ها و مکتوبات مفصل مبتنی بر اطلاعات مخدوش و مجعول به شدت افکار و اذهان معلمان را مشوش و نگران خواهد کرد. از این رو خواهشمند است رسانه ها و افراد مختلف با هر نیت و رویکردی که دارند، با حساسیت بیشتری به این موضوع بپردازند.

در پایان توجه همگان را به اظهارات آقای جعفری دولت‌آبادی، دادستان محترم تهران جلب می‌کنیم.

– دادستان تهران از مطبوعات و رسانه ها خواست پیش داوری جانب‌دارانه انجام ندهند و اجازه دهند دادستانی تحقیقات را پیش ببرد و از همه افراد مرتبط با پرونده تحقیق کند.

– دادستان تهران با تاکید بر این که رسانه ای شدن پرونده، روند تحقیقات را مختل می کند، اظهار کرد: اطلاعات پرونده باید در چارچوب تحقیقات منتشر شود و اساساً مبنای ممنوع بودن تحقیقات مقدماتی نیز همین امر است.

 منبع: عصرایران

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا