هنوز برخی مرزهای کرمانشاه فیبر نوری ندارند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه بیش از نیمی از صادرات کشور به عراق از مرزهای استان انجام می‌شود، گفت: این در حالیست که هنوز در برخی مرزهای استان مانند سومار، شوشمی و شیخ صله فیبر نوری نداریم.

موبنا – رضا رحیمی در هفتمین جلسه کارگروه ICT استان که با حضور معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، با اشاره به اقدامات موثر در حوزه ICT استان و انجام کارهای زیربنایی، گفت: این اقدامات بسیار مطلوب است، اما با توجه به عقب ماندگی‌های بسیار استان در این حوزه، قطعا جای کار بیشتری وجود دارد.
وی به کلنگ‌زنی مرکز “دیتا سنتر” استان اشاره کرد و افزود: متاسفانه با گذشت بیش از دو سال از کلنگ زنی این پروژه هنوز کار خاصی صورت نگرفته و از مسئولین وزارت ارتباطات تقاضا داریم تا در یک بازه زمانی مناسب این پروژه را راه‌اندازی کنند.
معاون امور اقتصادی استانداری کرمانشاه تصریح کرد: اگر شرایط امنیتی در کشور عراق بهتر بود، قرار بود تردد زوار اربعین از مرز سومار انجام شود، اما هنوز فیبر نوری در این مرز ایجاد نشده است.
رحیمی در ادامه با اشاره به سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیارد تومانی دولت در زیرساخت‌های حوزه ICT استان، گفت: زیرساخت‌ها عموما هزینه‌‎بر است و با وجود صرف اعتبارات باز هم استان جای کار بیشتری دارد و تخصیص اعتبارات بیشتری را در این حوزه می‎طلبد.
این مسئول با اشاره به وجود بیش از ۱۰ هزار نفر فارغ التحصیل رشته‌های برق و ICT در استان گفت: این در حالیست که با آمار بالای بیکاری در استان مواجه هستیم. یک بخش این مشکل به مسئولین استان برمی گردد که حداقل می‌توانند در حوزه ICT نیازهای و خریدهای نرم افزاری خود را در داخل استان تامین کنند.
معاون اقتصادی استانداری کرمانشاه با تاکید بر ضرورت رفع موانع حوزه ICT، گفت: در همین راستا از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌خواهیم که عوارض گمرک و مالیات را برای خرید ماشین آلات حوزه ICT بردارد.
وی به پتانسیل‌های استان در حوزه ICT اشاره کرد و افزود: تمام مسئولین استان باید از این پتانسیل‌ها استفاده کرده و خریدهای نرم افزاری خود را از شرکت‌های بومی استان انجام دهند.
معاون امور اقتصادی استانداری کرمانشاه به مرز مشترک استان با کشور عراق اشاره کرد و افزود: این امر زمینه مناسبی را برای صادرات نرم افزار استان فراهم آورده و امیدواریم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با انعقاد تفاهم‌نامه و توافق‌نامه با کشور عراق، استان را در این مسیر یاری کند.
رحیمی، حوزه ICT را نسخه شفابخشی برای حل معضل بیکاری استان عنوان کرد و افزود: در همین راستا آمادگی هرگونه همکاری با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه ICT داریم، زیرا این حوزه می‌تواند نقش مهمی در ایجاد اشتغال و ثروت در استان داشته باشد.
استاندار کرمانشاه حوزه ICT را حوزه‌ای موثر در ایجاد اشتغال عنوان کرد و گفت: تقویت این حوزه می‌تواند رفع کننده بخشی از مشکل بیکاری استان باشد.
به گزارش ایسنا، اسدالله رازانی همچنین در حاشیه بازدید از مرکز شتاب‌دهنده پارک علم و فناوری جهاددانشگاهی استان کرمانشاه که با حضور معاون نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات صورت گرفت، با بیان اینکه استان در راه‌اندازی این مرکز جزو استان‌های برتر کشور است، ابراز امیدواری کرد: راه اندازی اینگونه مراکز بتواند نقش موثری در کاهش آمار بیکاری استان داشته باشد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر در استان کرمانشاه از یک طرف استعدادهای فراوان داریم و از طرف دیگر شاهد بیکاری گسترده جوان‌ها هستیم و امیدواریم با راه اندازی اینگونه مراکز بتوانیم بخشی از بیکاری استان را رفع کنیم.
رازانی افزود: قطعا استارت آپ علاوه بر حوزه ICT می‌تواند در حوزه‌های دیگری مانند کشاورزی هم کاربرد داشته باشد و می‌توان مراکزی را برای حمایت از ایده‌های بخش کشاورزی استان به وجود آورد و این اقدامات را در دیگر حوزه‌های استان نیز انجام داد.
استاندار کرمانشاه با بیان اینکه بسیاری از جوان‌ها ایده خام دارند، گفت: مشکل این است که جوان‌ها نمی‌دانند چطور می‌توانند ایده خود را به کار و برنامه تبدیل کنند و در این بین به دلیل نداشتن تجربه و سرمایه اغلب با مشکل مواجه شده و همین امر اعتماد به نفس آنها را در انجام کارهای بعدی کاهش می‌دهد. قطعا راه‌اندازی مراکزی مانند مرکز شتاب دهنده می‌تواند به تبدیل ایده به ثروت کمک کرده و مسیر هموارتری برای صاحبان ایده در تبدیل ایده به کار و ثروت فراهم کند.
رازانی در ادامه به ساختمان نیمه‌کاره پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه اشاره کرد و افزود: این ساختمان مدت‌هاست که نیمه کاره مانده و به جهت اهمیت تکمیل این ساختمان برای استقرار شرکت‌های دانش بنیان، گرفتن اعتبار برای تکمیل آن یکی از خواسته‌های اصلی ما در سفر هیات دولت بود. نهایتا بعد از سفر هیات دولت، ۱۲ میلیارد تومان برای تکمیل این ساختمان از محل اعتبارات سفر لحاظ شد که تخصیص آن ۱۰۰ درصدی خواهد بود.
وی تصریح کرد: همچنین در سفر هیاتی از ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به استان توانستیم پنج میلیارد تومان تسهیلات بدون بهره و کارمزد برای تکمیل این ساختمان بگیریم.
استاندار کرمانشاه ابراز امیدواری کرد، با این ۱۷ میلیارد تومان تکمیل ساختمان پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه انجام شود و فضا برای استقرار هر چه بیشتر شرکت‌های دانش بنیان استان مهیا شود.

 منبع: ایسنا 

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا