اگر گردشگران اصفهان فقط ۱۰ درصد بیشتر شود

یک راهنمای تور گفت: اگر ما امسال فقط ۱۰ درصد بیشتر گردشگر می‌پذیرفتیم، واقعا جایی برای اقامت آن‌ها نداشتیم.

موبنا -عضو جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی با اشاره به کمبود هتل برای اقامت گردشگران خارجی در شهر اصفهان گفت: اگر تعداد گردشگران خارجی در اصفهان فقط ۱۰ درصد بیشتر شود، دیگر برای آن‌ها نمی‌توان جای خواب پیدا کرد.

عباس پیرمرادیان گفت: تاکنون هشدارهای زیادی درباره ضعف زیرساخت گردشگری و کمبود هتل مطرح شده بود، اما به عنوان راهنمای تور با ۲۰ سال تجربه، اولین‌بار بود که از نزدیک با این مساله دست به گریبان شدم. چهارشنبه شبِ گذشته در اصفهان یک گروه ۲۶ نفره از گردشگران آلمانی را همراهی می‌کردم، ما برای اقامت به ۱۹ اتاق در یک هتل نیاز داشتیم، اما ظرفیت همه‌ی هتل‌ها تکمیل بود. مجری این تور از قبل موفق شده بود در یک هتل ۴ ستاره، ۱۷ اتاق رزرو کند، اما برای باقی گردشگران این گروه، اتاق خالی پیدا نکرد. آژانس مجبور شد در هتل دیگری برای آن‌ها اتاق رزرو کند و من برای اولین‌بار بعد از ۲۰ سال، مجبور شدم مسافرانی را از گروه جدا و چمدان به دست راهی هتل دیگری کنم.

وی افزود: آن گردشگران که نارضایتی خاصی نداشتند، چون به هر حال شرایط مدیریت شد، بحث ما هم فعلا رضایت گردشگر نیست، بلکه مساله آن است گردشگر در اصفهان هتل ندارد.

این راهنمای تور با بیان این که آن شب ظرفیت تمام هتل‌های چهار و پنج ستاره اصفهان تکمیل بود و جای خالی پیدا نمی‌شد، گفت: اگر ما امسال فقط ۱۰ درصد بیشتر گردشگر می‌پذیرفتیم، واقعا جایی برای اقامت آن‌ها نداشتیم.

وی ادامه داد: این یک هشدار است، برای آن‌که کمبود زیرساخت، ما را به وضعیت کشوری مثل میانمار دچار نکند که به خاطر کمبود و گرانی خدمات، گردشگران آن را پس زدند.

پیرمرادیان اظهار کرد: هرچند تا به حال اخطار و هشدار درباره‌ی کمبود هتل زیاد داده شده، اما ناقوس خطر دیگر به صدا درآمده است. اگر در فصل بعدی تعداد گردشگران خارجی نه تنها در شهر اصفهان، بلکه در سراسر ایران فقط کمی بیشتر شود، به هیچ وجه جای استاندارد برای اقامت آن‌ها نمی‌توان پیدا کرد. این یک خطر جدی است که گردشگری کشور را تهدید می‌کند.

نزدیک به دو سال است که فعالان صنعت گردشگری درباره‌ی کمبود فضای اقامتی در شهر گردشگرپذیر اصفهان هشدار می‌دهند، دقیقا از زمانی که گردشگران خارجی تحت تاثیر تغییر سیاست‌های جهان نسبت به ایران، با اعتماد بیشتری راه سفر به این کشور را پیش گرفته‌اند، اما به نظر می‌رسد شرایط به کندی درحال تغیر است.

مسعود سلطانی‌فر، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که به تازگی برای وزارت ورزش و جوانان از سوی رییس دولت پیشنهاد شده، مدت‌ها است درباره سیاستی سخن می‌گوید که طبق آن تا ۱۰ سال آینده تعداد هتل‌های چهار و پنج ستاره‌ی ایران به ۴۰۰ واحد خواهد رسید.

سعید شیرکوند، معاون سرمایه‌گذاری این سازمان نیز چندی پیش اعلام کرد که درحال حاضر ۱۷۵ هتل چهار و پنج ستاره با پیشرفت فیزیکی ۲۰ تا ۸۰ درصد درحال ساخت است که تا پایان سال ۱۳۹۶، ۶۵ واحد آن به چرخه خدمات اقامتی کشور اضافه خواهد شد.

اواسط مهرماه نیز همایشی با دعوت از سرمایه‌گذاران، هتل‌سازان و شرکت‌های ساختمانی خارجی در تهران برگزار شد تا نهضت هتل‌سازی با مشارکت خارجی‌ها اتفاق افتد. مقامات ایرانی نیز در این همایش به شفاف‌سازی قوانین سرمایه‌گذاری در ایران پرداختند تا ابهامات موجود را برطرف کنند، با این حال به نظر می‌رسد سرعت ورود گردشگران خارجی به ایران خیلی بیشتر از روند هتل‌سازی در کشورمان است.

 منبع: ایسنا 

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا