نابودی «داعش» وضعیت خاورمیانه را وخیم‌تر می‌کند

یکی از تحلیل‌گران حوزه خاورمیانه در موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک هشدار داد، نابودی حتمی و اجتناب ناپذیر گروه تروریست داعش در واقع وضعیت در خاورمیانه را وخیم‌تر خواهد ساخت.

موبنا – امیل هوکایم، تحلیل‌گر حوزه خاورمیانه در موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک می‌گوید: نابودی قریب الوقوع تروریست‌های داعش به طور کلی تاثیر منفی بر خاورمیانه خواهد گذاشت.

به نوشته روزنامه دیلی اکسپرس، وی ضمن هشدار نسبت به ظهور مجدد “گسل‌ها” گفت: در همین لحظه که تمامی نگاه‌ها مجذوب گزارشات موصل، عراق و دیگر نقاط این منطقه شده، خوش بینی اندکی وجود دارد و قطعا هیچ شادی و رضایتی در اینجا بدست نخواهد آمد.

هوکایم افزود: همه می‌دانند که تضعیف داعش با ظهور مجدد گسل‌های قدیمی همراه است. اختلافات شیعه و سنی، تحرکات پیچیده قومی، قبیله‌ای، منطقه‌ای و سیاسی را که به دنبال حمله آمریکا به عراق شتاب گرفته و با فروپاشی دولت شدیدتر شده، تحت الشعاع قرار داده است. داعش علاوه بر پدیدار کردن مسائل قدیمی، خسارت‌های پایدار و ماندگار را به این منطقه وارد کرده است.

این تحلیل‌گر ادامه داد: علاوه بر خسارات گسترده انسانی و فیزیکی، خسارت‌ها به شیوه‌هایی گمراه کننده، موذیانه و پایدار صورت گرفته‌اند. داعش خودش را در روح و روان فردی و جمعی اعراب جای داده است. بسیاری از شیعیان، مسیحیان و دیگر اقلیت‌ها در عراق در حال حاضر معتقدند که در درون هر فرد سنی دوز اندکی از انتقام جویی، تکفیری‌گری و جاه طلبی‌های هژمونیک و در یک کلام “داعش” وجود دارد.

هوکایم گفت: بسیاری از سنی‌ها نیز ظهور داعش را به عنوان امری نشأت گرفته از گلایه‌های قانونی و بی‌عدالتی‌ها توجیه می‌کنند اما در عین حال نیز بیان تند آن‌ها را محکوم و داعش را به عنوان یک گروه غیر اسلامی رد می‌کنند.

 منبع: ایسنا

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا