هوا را بگیر؛ گوشی را نه

برای نشان دادن عمق وابستگی امروز بشر به تلفن همراه از این پدیده هوشمند با عنوان عضوی از بدن یاد می‌شود که لحظه‌ای از دست کاربران‌شان جدا نمی‌شود.

موبنا – درحالی که اغلب کارشناسان حوزه فناوری عمر این ‌فناوری را کوتاه‌تر از آنچه کاربران تصور می‌کنند می‌دانند و معتقدند در آینده نه‌چندان دور فناوری‌هایی نظیر «الکترونیک اسکین» (e-skin) و سایر گجت‌های پوشیدنی مجهز به فناوری واقعیت افزوده جایگزین تلفن‌های هوشمند خواهند شد، هر روز شاهد ابعاد و اشکال گوناگونی از پیوستگی و وابستگی به تلفن همراه هستیم.

iphone-sim

پسری به نام آیفون ۷
بیشترین میزان وابستگی به برندهای مختلف گوشی‌های همراه، در کاربران آیفون مشاهده می‌شود. موفقیت در ایجاد وابستگی مهم‌ترین دستاورد شرکت اپل و حاصل کوشش سال‌ها تبلیغات مستمر و بازاریابی زیرپوستی است. طوری که اغلب کسانی که از آیفون استفاده کردند حاضر به جایگزینی آن با هیچ برند دیگری نیستند. این وابستگی گاه منجر به بروز واکنش‌هایی می‌شود که نشان از عمق نفوذ فناوری در زندگی شهروندان قرن بیست‌ویکم دارد و گاه حتی هویت کاربرانش را به سیطره درمی‌آورد. ازجمله آنکه به تازگی یک شهروند اوکراینی نام خود را به «آیفون ۷» -یعنی تازه‌ترین پرچمدار گوشی‌های همراه اپل- تغییر داده و این تغییر نام در راستای یک راهکار تبلیغاتی برای جلب مشتری اتفاق افتاده است. یک شرکت کامپیوتری در شهر کی‌یف اوکراین به پنج نفر اولی که اسم‌شان را به صورت رسمی و قانونی به «آیفون۷» تغییر دهند، یک دستگاه از این موبایل را هدیه خواهد داد. حال «اولکساندر تورین»، شهروند ۲۰ ساله اوکراینی، هویت خود را برای به دست آوردن یک آیفون پای میز معامله برده تا به‌عنوان نخستین فردی که «آیفون ۷» نام گرفته، شناخته شود. در اوکراین خرید یک دستگاه آیفون ۷ حدود ۸۵۰ دلار و تغییر نام حدود دو دلار هزینه دارد.

galaxy-note-7-3

نوشته های مشابه

دو‌آتشه‌هایی که آتش را به جان خریدند
وابستگی به تلفن همراه گاه به معامله بر سر جان می‌انجامد. یکی از نمودهای این وابستگی پس از انتشار فراخوان جمع‌آوری گوشی گلکسی نوت ۷ سامسونگ به دلیل احتمال انفجار به هنگام شارژ شکل گرفت. چنانچه عده‌ای از کاربران حاضر نشدند گوشی خود را به نمایندگی‌ها تحویل دهند و خسارت‌شان را دریافت کنند. از این افراد با عنوان طرفداران دوآتشه سامسونگ نام برده می‌شود. این افراد با وجود احتمال بالای انفجار به هنگام شارژ خطر آن را به جان خریدند و حاضر به دست کشیدن از گوشی محبوب خود نیستند. یکی از این کاربران در توییتی نوشته است: «بعد از مرگ آن را از دستان سرد من بگیرید.» تعداد کاربرانی که توییت‌هایی با این مضمون نوشتند، کم نیست. کاربر دیگری ضمن ابراز آگاهی از تمام مشکلات پیش‌آمده برای این گوشی نوشته است: «نمی‌توانم بی‌خیال این گوشی خوش‌ساخت شوم.»

۲۶۴۸۴۸_۱۷۹

عشقی که به ازدواج رسید
عشق شما به گوشی همراه‌تان چقدر است؟ به نظر می‌رسد این عشق برای مردی آمریکایی آنقدر عمیق و یگانه شده که با آیفون صورتی خود به صورت رسمی پیوند ازدواج بسته است. «آرون چروناک» در شهر لاس‌وگاس به همراه دوستان و خویشاوندانش برای اجرای مراسم ازدواج با یک آیفون صورتی در کلیسا حاضر شدند. پشت این آیفون صورتی حلقه‌ای نصب شده که آرون با بردن انگشتش داخل آن پیوند زناشویی‌شان را رسمی کرده است. انگیزه این مرد از این ازدواج زندگی ۲۴ ساعته با موبایلش عنوان شده است. ازدواج این مرد در ایالت نوادا ثبت قانونی نشده، اما از نگاه آرون رسمی است. او و آیفونش قصد دارند به‌عنوان فرزند یک آی‌پاد نانو داشته باشند. هرچند ‌انگیزه‌ای فراتر از خبرسازی‌های رسانه‌ای پشت چنین اقداماتی دیده نمی‌شود، اما این مسخ‌شدگی حتی در ساحت نمایشی نیز جای تامل دارد.

 منبع: روزنامه فرهیختگان| نویسنده : عطیه نوری

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا