بدهی هزار میلیاردی آقای سهامدار!

صندوق ذخیره فرهنگیان آخرین مکانی است که فعلا به دست اختلاسگران فتح شده است. اگرچه نام فرهنگیان همواره با دغدغه‌های مالی و حقوق‌های ناچیز گره خورده است، اما حالا خبری درباره فساد اقتصادی در صندوق ذخیره فرهنگیان مطرح شده است.

موبنا – ۲۷ شرکت زیرمجموعه این صندوق در عرصه‌هاى مختلف مثل بورس، بیمه، بانک، پتروشیمى و ماشین‌سازى مشغول به فعالیت هستند و حدود ۷۶۰ هزار نفر از معلمان کشور عضو آن هستند. یکى از شرکت‌هایى که زیرمجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان به‌شمار مى‌آید، بانک سرمایه است و صندوق ذخیره فرهنگیان حدود ۵۰ درصد سهام آن‌را در اختیار دارد.

وزیر اسبق آموزش و پرورش و عضو هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان با اعلام اینکه آقایی به نام (ر)یکی از سهامداران بانک سرمایه حدود هزار میلیارد تومان به بانک سرمایه بدهکار است، گفت: قانونی نیست که سهامدار بانک از تسهیلات بانک مربوطه که در آن سهم دارد، استفاده کند. این آقا سهام خود را از شهرداری خریده که به همین دلیل نیز مدتی در بازداشت بوده است. البته حکم نهایی درباره ایشان صادر نشده و نمی‌دانیم که موضوع چیست و این سهام چگونه از شهرداری خریده شده است؟

وی افزود: اتفاقاتی که در حال حاضر مورد پیگیری قضائی هست، مربوط به بانک سرمایه است که ۴۵ درصد سهام آن متعلق به صندوق ذخیره فرهنگیان می‌شود و بقیه سهامداران خصوصی و خارج از صندوق هستند. عضو هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان با اشاره به اینکه اگر پولی کم و زیاد شده باشد، به مدیران تصمیم‌گیر بانک سرمایه مربوط می‌شود، افزود:«اگر خسارتی هم وارد شود، به نسبت سهم سهامداران، خسارت‌ها توزیع می‌شود. البته من نسبت به این مساله که تسهیلاتی که از سوی بانک داده شده، امکان وصول نداشته باشد، بدبین نیستم؛ چرا که خیلی‌ها وصول شده است و بقیه هم باید با پیگیری قضائی و تها‌تر با دارایی بدهکاران وصول شود.» حاجی با بیان اینکه این‌طور نیست که همه مطالبات غیرقابل وصول باشد، خاطرنشان کرد: منتها باید این مسائل پیگیری شود و اینکه اتهامات افراد دستگیرشده چیست نیز مربوط به دستگاه قضائی می‌شود.وی در ادامه تاکید کرد: امیدواریم دادگاه برای رسیدگی به وضعیت بانک سرمایه هر چه سریع‌تر وقت تعیین کند، تا رفع نگرانی شود. با اطلاعات عمومی که دارم، نگران دارایی صندوق ذخیره فرهنگیان نیستم و فرهنگیان از این بابت نگرانی نداشته باشند. حاجی درباره موضوع خودروهای لوکسی که گفته می‌شود توسط صندوق ذخیره به افرادی خاص داده شده، گفت: «صندوق با یک شرکت لیزینگ مذاکره کرد و قرار شد شرکت بابت ورود این خودرو‌ها حق‌العملی دریافت کند و خودروها توزیع شود که البته واردات خودرو‌ها تا جایی که می‌دانم، محقق نشد، اما چون اعلام و تعهد شده بود، تلاش شد خودروهای داخلی را جایگزین کنند.»

۴۰۰۰ میلیارد معدوم‌الوصول از ۸۶ تا ۹۲

پیش از این در شهریور ماه محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس گفت: اغلب اعداد و ارقامی که به‌عنوان تخلف‌های اقتصادی و مالی ازسوی مسئولان مطرح شد، مربوط به دولت قبل بود که به‌عنوان مثال تنها در یک مورد، مسئولان صندوق فرهنگیان اعلام کردند در سال ۹۲ هنگامی که این صندوق را از مسئولان پیشین تحویل گرفتند، این صندوق در بازه زمانی سال‌های ۸۶ تا ۹۲ مبلغ ۴۰۰۰ میلیارد تومان دارایی معدوم‌الوصول داشته است. جزئیات روشنی در مورد پرونده فساد اقتصادی در صندوق ذخیره فرهنگیان در دسترس نیست. در همین زمینه حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه تاکنون ۸ نفر پیرامون پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه بازداشت شده اند، گفت: پرونده در حال رسیدگی است و جزئیات آن پس از پایان رسیدگی اعلام می‌شود. در خصوص این پرونده هنوز تحقیقات ادامه دارد و ممکن است پس از پایان تحقیقات تعدادی از افراد با قرار آزاد شوند و بعضی‌ها تحت تعقیب باشند تا بازداشت شوند.

 منبع:ارمان امروز

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا