علیرضا خمسه: در ایران به جای نان، قُرص به هم می‌دهیم

بیست و پنجمین قسمت برنامه اکسیر که به موضوع «سردرد» می‌پرداخت میزبان «علیرضا خمسه» شد.

موبنا – به نقل از روابط عمومی برنامه «اکسیر»، در ابتدای برنامه «علیرضا خمسه» که در نقش «باباپنجعلی» آیتمی را مرتبط با «سردرد» به صورت نمایشی اجرا کرد، گفت: تشخیص «باباپنجعلی» زمانی که دچار سردرد می‌شد این بود که نهار میل نکرده و به همین دلیل می‌گفت «نهار نخوردم»؛ همین باور را خیلی از اطرافیان ما نیز دارند، یعنی می‌پرسی چرا سردرد داری و می گوید به خاطر اینکه نهار درست و حسابی نخوردم یا پاسخ می‌دهد سردردم ناشی از پرداخت نکردن قِسط آخر ماه است.
وی افزود: یکی از عادت‌هایم در بعدظهر این است که باید بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بخوابم و اگر این اتفاق نیافتد دچار سردرد می‌شوم. حتی زمانی که دانشجو بودم، از محل کارم تا دانشگاه را ایستاده می‌خوابیدم، یعنی با یک دستم میله اتوبوس را می‌گرفتم و با دست دیگرم از کتاب‌ها مراقبت می‌کردم و نگران این بودم دو چیز بریزد، یکی آب دهانم و دیگری کتاب‌هایم. (می‌خندد)

بازیگر فیلم «دو نفر و نصفی» گفت: بعد از سریال «پایتخت» به فیلم سینمایی «سلام بر فرشتگان» دعوت شدم که برخلاف نقش «بابا پنجعلی» باید نقش یک پیرمرد پر انرژی را ایفا می کردم؛ در واقع در تمام طول فعالیتم در سینما و تلویزیون در آثاری حضور داشتم که شخصیتم پرجنب و جوش بود و کمتر پیش آمد نقش یک فرد بیمار را بازی کنم.

خمسه ادامه داد: یکی از سوالاتی که برایم خیلی جالب است این است که همکارانم سر صحنه فیلمبرداری می‌پرسند «توی کیفت قرص داری؟» اتفاقی که شما در هیچ جای دنیا این را نمی بینید. مصرف بی رویه «دارو» در هیچ کشوری به اندازه ایران انقدر گسترش پیدا نکرده و عجیب‌تر از آن این است به دلایلی دکتر برایتان دارو یا قرصی را تجویز کرده و بعد من «خمسه» سردرد دارم و از شما طلب قرص می‌کنم. همه جا به هم نان قرض می‌دهند ما در ایران قرص به هم می‌دهیم.( می خندد)

بازیگر سریال «هتل پیاده رو» با اشاره به اینکه در خارج از کشور معمولا تردد می‌کند، تاکید کرد: در کشورهایی مثل «استرالیا» به طبیعت برگشتند. این رجوع به طبیعت باعث شده داروها را کنار بگذارند و به جای دارو از زندگی طبیعی استفاده کنند، مثل سیر یا گیاهان زیادی که در کشور خودمان کم نیستند.

وی افزود: این باور غلطی است که در بین ما مردم باب شده که حتما باید این قرص را «بخورم تا خوب شوم»، نمی دانیم که ریشه اصلی این سردرد فشارهایی است که خودمان به خودمان می‌دهیم، اینکه زندگی را خیلی سخت گرفته‌ایم. نوع زندگی در ایران به دلیل غیبت مهربانی و پرشدن اضطراب، واهمه‌ها، فشارهای روحی و روانی به شدت ما را مستعد سردرد و بیماری‌های خطرناک کرده است.

علیرضا خمسه که در برنامه «اکسیر» با اجرای فرزاد حسنی سخن می‌گفت، درباره سبک زندگی در ایران گفت: در برخی از خانواده‌ها نوع زندگی به صورتی است که محبت در آن جایی ندارد، به طوری که بچه از کودکی یاد می‌گیرد از ابزاری مثل سردرد استفاده کند تا مورد محبت اطرافیان قرار بگیرد؛ مثلا مادرم زمانی که کودک بودم مدام من را می‌زد که البته دستش درد نکند و برای اینکه مورد محبت مادرم قرار بگیرم و من را در آغوش بگیرد، می‌گفتم «سردرد» دارم. خود این بعدها تبدیل به روشی در زندگی شما می‌شود که برای همسرت نیز این نقش را بازی کنی.

این بازیگر نقش‌های کمدی اضافه کرد: سردرد یک «آژیر» است تا به شما اعلام خطر بکند که سبک زندگی شما ایراد دارد و باید فکری به حال خودت کنی. سردرد خیلی وقت ها بد نیست، به شما پیام می‌دهد که درست نخوابیدی و نتیجه این می‌شود که حتی به چشممان عادت ندادیم که به یک جا متمرکز شود؛ اگر کتاب می‌خوانیم زود چشممان خسته می شود، اگر فیلم می بینیم، زود خوابمان می رود. ما به عنوان انسان وظیفه داریم ابزار زندگیمان که بدنمان است را صیقل بدهیم.
«خمسه» که خود فارغ التحصیل رشته روان شناسی است، تصریح کرد: ما به جامعه‌ای سرشار از اکسیژن نیاز داریم، اگر در شهری مثل تهران زندگی می‌کنیم که اکسیژن در آن کم است و تا دلت بخواهد مونوکسید کربن در آن هست دچار سردرد شدیم نباید خیلی تعجب کنیم، ما نیاز به آب سالم و نگرش درست به زندگی داریم. اگر می‌بینی ماشین مدل بالا از کنارت رد می‌شود و بعد تحمل نمی‌کنی و به او فحش می دهی این یعنی شروع سردرد؛ به من و تو چه ارتباطی دارد که فلان فرد ماشینش چی است. به این فکر کنیم که می‌توانیم با تلاش و تحصیلات به حداقل‌های زندگی دست پیدا کنیم.

وی افزود: هرگز در زندگی‌ام غمگین نشدم اما تنها چیزی که من را غمگین می‌کند ظلم و بی‌عدالتی است. روانشناس‌ها می‌گویند ذهن انسان به راحتی فریب می‌خورد، اگر سیمای خندانی به خود بگیرید ذهن شما تصور می‌کند که شاد هستید. من آدم شادی هستم زیرا زنده‌ام، خیلی از همکارانمان را از دست دادیم و بهتر است وقتی نفس می‌کشیم از این حال خوب شاد باشیم.

برنامه اکسیر امشب به بررسی مساله «اعتیاد زنان و کودکان» پرداخته، مساله‌ای که کم‌تر برنامه‌ای در تلویزیون تا به حال وجوه مختلف آن را بررسی کرده است. در این برنامه «سمیه»، دختری که از دوران نوزادی و بدو تولد با اعتیاد درگیر بوده و حالا توانسته زندگی تازه‌ای برای خود بسازد، داستان زندگی ۱۸ ساله‌اش را روایت می‌کند. هم‌چنین «لادن»، زنی که ۲۲ سال به صورت کارتن‌خواب زندگی کرده و حالا در سلامت به سر می‌برد، در این برنامه حضور دارد.اعتیاد زنان و کودکان با حضور«دکتر افشار»سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، و«فاطمه دانشور»، رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران، به صورت کارشناسی بررسی شده است.

این برنامه که تهیه‌کنندگی آن بر عهده «مصطفی شریفی» است در قسمت‌های گذشته خود نحوه مواجهه با بیماری‌هایی چون «ام اس»، «سرطان»، «سکته مغزی و قلبی» و … را مطرح و بررسی کرده و با اجرای فرزاد حسنی و نیز همراهی «دکتر مسعود صابری» بعد از اخبار شبانگاهی شبکه سوم سیما پخش می شود.

 منبع: ایسنا

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا