راه های انتقال بیماری هپاتیت

هپاتیت از نظر لغوی به معنای التهاب کبد و در میان عوام مردم به یرقان و زردی مشهور است که مهم ترین عوامل ایجادکننده آن ویروس ها هستند.

موبنا – بیماری هپاتیت یک بیماری ویروسی واگیر محسوب می شود که در صورت شناخت راه های انتقال بیماری می توان از ابتلا به آن جلوگیری کرد.

کبد یکی از مهم ترین اعضای بدن است که نقش حیاتی در زندگی فرد ایفا می کند، وظیفه کبد تصفیه هر چیزی که شخص می خورد است و عفونت، میکروب و سایر مواد سمی را از خون خارج کرده و به حفاظت سلامت بدن کمک می کند همچنین مسئولیت ذخیره انرژی برای به حرکت در آوردن عضلات و کنترل قند خون و تنظیم کلسترول را بر عهده دارد.

هپاتیت از نظر لغوی به معنای التهاب کبد و در میان عوام مردم به یرقان و زردی مشهور است که مهم ترین عوامل ایجادکننده آن ویروس ها هستند.

ویروس ها موجودات بسیار ریزی هستند که از فرد آلوده به فرد سالم منتقل می شوند و برای رشد و تکثیر خود به یک موجود زنده نیاز دارند.

بر اساس اعلام”سید مؤید علویان’ مشاور سازمان انتقال خون در حوزه سلامت خون و رئیس شبکه هپاتیت ایران، هم اکنون نزدیک به یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر در کشور مبتلا به هپاتیت B هستند که با توجه به میزان شیوع پایین آن می توان گفت که این بیماری در ایران کنترل شده و در حال حاضر میزان شیوع این بیماری در افراد زیر ۲۸سال کمتر از یک درصد و در افراد زیر ۲۲ سال کمتر از نیم درصد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان با اشاره به اینکه هپاتیت یک بیماری ویروسی است که نوع B (بی) آن قابل پیشگیری با واکسن است، گفت: زردی، بی اشتهایی، تهوع، استفراغ،بی حالی، سردرد و کوفتگی بدن از علائم این بیماری است.

محمدرضا صائینی افزود: روش های انتقال بیماری هپاتیت به طور عمده از طریق خون و فرآورده های خونی، تماس جنسی، مادر به جنین، تیغ، سرنگ مشترک ،انتقال آن می باشد.

وی بیان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده ایران جزء کشورهای با شیوع متوسط محسوب می شود و لیکن شیوع آن در کشور پراکندگی یکسانی ندارد و به عنوان مثال استان هایی مانند سیستان و بلوچستان و کرمان شیوع بیشتری نسبت سایر استان ها دارد.

صائینی افزود: با توجه به انجام واکسیناسیون نوزادان در کشور از سال ۱۳۷۲ کاهش شیوع این بیماری بر اساس طرح ملی سلامت و بیماری، کشورمان در مرحله گذر از شیوع متوسط به شیوع کم بوده و موارد جدید بیماری بیشتر در گروه نوجوانان و بالغین اتفاق می افتد که جهت این امر نیز واکسن هپاتیت برای چهار گروه سنی دیگر و متولدین سال ۶۸ به بعد نیز انجام شد.

** استان زنجان جزء استان های با شیوع کم هپاتیت در کشور

وی ادامه داد: این استان در کشور جزء استان های با شیوع کم هپاتیت بوده و میزان بروز آن ۲۱.۵ در ۱۰۰ هزار نفر است و با این وجود به جهت مراقبت هر چه بهتر و ارائه خدمات بهتر به این گروه از بیماران از سال ۹۲ در این استان همزمان با ۲ دانشگاه علوم پزشکی کشور مرکز مشاوره آن افتتاح شد که در رده بندی فعالیت های مرکز یاد شده در سال ۹۳ رتبه نخست را احراز کرد.

صائینی افزود: این مرکز در خیابان جمهوری اسلامی شهر زنجان واقع شده و همه روزه پذیرای بیماران مشکوک و قطعی است و خدمات ویزیت، واکسیناسیون، مشاوره به صورت رایگان انجام می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درماین استان زنجان ادامه داد: این مرکز نقش بسزایی در شناسایی بهتر و مشاوره و آموزش بیماران دارد و در تمامی شهرستان های استان بیمار یابی فعال برای شناسایی مبتلایان به بیماری هپاتیت انجام می شود و متعاقب شناسایی، اقدامات لازم در بیماران شامل آموزش، ویزیت و واکسیناسیون انجام می گیرد.

به گفته وی، گروه های پر خطر نیز شامل آرایشگران، برخی کارکنان اداره ها و سازمان هایی نظیر شهرداری، هلال احمر، آتش نشانی زندانیان .. افزون بر کودکان زیر ۶ سال علیه این بیماری واکسن رایگان دریافت می کنند.

درمان های مختلفی برای بیماری هپاتیت وجود دارد

کارشناس امور دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به درمان های دارویی انواع هپاتیت ادامه داد: هیچ درمان خاصی برای هپاتیت A (ای) شناخته نشده و در بسیاری از موارد، کبد مدت یک یا ۲ ماه به طور کامل بهبود می یابد و آسیبی بر جای نمی ماند.
الهه فلاح افزود: درمان هپاتیت A (ای) به طور معمول بر مقابله با علائم و نشانه های عفونت هپاتیت A تمرکز دارد، برای مثال بسیاری از افراد مبتلا به عفونت هپاتیت A برای انجام کارهای روزانه خود احساس خستگی و فقدان انرژی دارند و ممکن است به مدت چند ماه این احساس خستگی را داشته باشند.

وی ابراز کرد: واکسن هپاتیت A (ای) می تواند از ابتلا به عفونت ویروسی هپاتیت A پیشگیری کند، این واکسن به طور معمول در ۲ دوز واکسیناسیون اولیه و یک تزریق در ۶ ماه بعد انجام می شود.

این کارشناس ادامه داد: مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها توصیه می کند تمام کودکان در سنین یک سالگی و بزرگتر که در سال اول واکسن نزده اند و کارکنان آزمایشگاه که ممکن است با ویروس هپاتیت A مواجهه داشته باشند، واکسن این نوع هپاتیت را دریافت کنند.

وی بیان کرد: اگر پزشک بیماری فردی را هپاتیت B (بی)حاد تشخیص داد، یعنی هپاتیتی که کوتاه مدت بوده و خود به خود بهبود می یابد ممکن است نیازی به درمان نداشته باشد که در این حالت پزشک سعی می کند در زمانی که بدن فرد بیمار با عفونت مقابله می کند، علایم و نشانه ها را کاهش دهد و حتی به منظور پیگیری خارج شدن عفونت از بدن، انجام آزمایشهای خون را نیز درخواست کند.

فلاح اظهارکرد: در صورتی که تشخیص بیماری هپاتیت B مزمن از سوی پزشک داده شود، ممکن است داروهای ضد ویروس و پیوند کبد را لحاظ کند.

کارشناس امور دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: تزریق واکسن هپاتیت B به طور معمول به صورت ۳ تا ۴ تزریق در یک زمان ۶ ماهه انجام می گیرد که با دریافت واکسن هپاتیت B فرد به هپاتیت B مبتلا نخواهد شد.

وی یادآوری کرد: واکسن هپاتیت B تمام نوزادان در بدو تولد، کودکان و نوجوانانی که در نوزادی واکسن را دریافت نکرده اند، هر فردی که تحت درمان برای عفونت های مقاربتی بوده، افراد مبتلا به ایدز، مبتلایان به بیماری های کبدی مزمن، بیماران در مرحله نهایی بیماری کلیوی، مصرف کنندگان مواد مخدر، همسر بیماران مبتلا به هپاتیت، افراد معلولی که در مکان های سازمانی و عمومی زندگی می کنند و در نهایت پزشکان، پرستاران، کادر درمان و سایر افرادی که به خاطر شغل خود با خون انسان در تماس هستند، توصیه می شود.

هپاتیت سی با داروهای ضد ویروس قابل درمان است

وی بیان کرد: تشخیص هپاتیت C (سی) به حتم به این معنی نیست که فرد نیاز به درمان دارد، اگر پزشک درمانی را به این افراد پیشنهاد نکرد، تنها لازم است آزمایش های خونی مکرر را برای کنترل و ارزیابی بیماری های کبدی انجام دهد.

فلاح افزود: هپاتیت C با داروهای ضد ویروس قابل درمان است که این داروها بدن را از ویروس ها پاکسازی می کنند. پزشک ممکن است ترکیبی از این داروها را به مدت چندین هفته برای مبتلایان به این بیماری تجویز کند.

به گفته وی، واکسیناسیون برای پیشگیری از ابتلا به سایر انواع هپاتیت به شمار می رود و این امکان وجود دارد پزشک به بیمار توصیه کند که واکسیناسیون علیه هپاتیت A (ای) و هپاتیت B (بی) را نیز انجام دهد که این کار موجب پیشگیری از ابتلاء به سایر ویروس ها می شود که می توانند به کبد آسیب رسانده و عوارض هپاتیت C را تشدید کنند.

به گزارش ایرنا، اول تا هفتم آبان ماه به عنوان هفته اطلاع رسانی هپاتیت نامگذاری شده است که متولیان این حوزه در تلاش هستند با همکاری رسانه ها اقدامات جدی در زمینه اطلاع رسانی عمومی انجام گیرد و از این طریق جلوی شیوع این بیماری در کشور گرفته شود.

 منبع: ایرنا

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا