ترکیبی جادویی برای سلامت قلب

ترکیب ورزش استقامتی منظم با مصرف روزانه زردچوبه می تواند فشار روی قلب را کاهش دهد.

موبنا – اندوتلیوم پوشش داخلی رگ های خونی ما است. اگر در یک خط مستقیم قرار بگیرند، سلول های اندوتلیال موجود در بدن یک انسان می تواند بیش از چهار بار به دور کره زمین گردش کند. این لایه ای بی اثر نیست و از نظر متابولیکی بسیار فعال است. در حقیقت، ما درباره حساسیت اندوتلیوم نسبت به اکسیداسیون و التهاب صحبت می کنیم. اگر از آن مراقبت نکنید، اختلال عملکرد اندوتلیال می تواند به شکل گیری بیماری قلبی یا سکته مغزی منجر شود.
به نقل از “کر۲”، اگر همه چیز به اکسیداسیون و التهاب باز می گردد، پس مصرف میوه ها و سبزیجات باید به بهبود شرایط کمک کند و البته همینطور است. بنابر نتایج یک مطالعه، هر وعده مصرف روزانه میوه و سبزیجات با شش درصد بهبود عملکرد اندوتلیال مرتبط بوده است. افزایش مصرف میوه و سبزیجات به واسطه آثار هم نیروزایی تمام مواد شگفت انگیز موجود در گیاهان احتمالا فواید بسیاری به همراه دارد.

ورزش کردن نیز به سلول های اندوتلیال ما کمک می کند اما شاید این پرسش مطرح شود که کدام نوع ورزش بیشترین تاثیر را در پی دارد؟ طی یک مطالعه شرکت کنندگان به صورت تصادفی به چهار گروه تقسیم شدند: گروه ایروبیک (دوچرخه سواری به مدت یک ساعت در روز)، گروه تمرینات مقاومتی (کار با وزنه و بندهای الاستیک)، گروهی که هر دو فعالیت را انجام می دادند، و گروهی که هیچ فعالیتی انجام نمی دادند. تنها گروهی که تغییری در آنها مشاهده نشد، گروه آخر بود که فعالیتی انجام نداده بودند. در حقیقت، اندوتلیوم به این مساله توجه ندارد که در حال دوچرخه سواری هستید یا با وزنه کار می کنید و تا زمانی که به طور مرتب ورزش کنید از آن سود می برد. اگر ورزش کردن را متوقف کنیم، عملکرد اندوتلیال نیز افت می کند.

در شرایطی که قرص های آنتی اکسیدان کمکی نمی کنند، اما به نظر نمی رسد شرکت های تولیدکننده به آسانی دست از تلاش بردارند. آنها در پی معرفی قرص های ضد التهاب هستند. اما برای افرادی که گیاهان را به قرص ها ترجیح می دهند، یکی از بهترین مواد غذایی ضد التهاب ادویه زردچوبه است. پژوهشگران ژاپنی به تازگی فواید اندوتلیال ورزش را با کورکومین، رنگدانه زرد در زردچوبه و پودر کاری، مقایسه کرده اند. بر همین اساس مشخص شد ارزش روزانه حدود یک قاشق چایخوری زردچوبه برای هشت هفته با ۳۰ تا ۶۰ دقیقه ورزش ایروبیک در روز قابل مقایسه است.
اما کدام گروه در این مطالعه از افزایش بیشتری در عملکرد اندوتلیال برخوردار بودند؟ در گروه کنترل که فعالیتی انجام نداده بود، هیچ تغییری مشاهده نشد اما دو گروهی که به انجام ورزش و مصرف زردچوبه پرداخته بودند به طور قابل توجهی افزایش عملکرد اندوتلیال را نشان دادند. بر همین اساس، پژوهشگران اعلام کردند که میزان بهبود حاصله از درمان کورکومین با نتایج حاصله از ورزش قابل مقایسه بوده است. از این رو، مصرف منظم کورکومین می تواند اقدامی پیشگرانه در برابر بیماری قلبی عروقی حداقل در بانوان یائسه که سوژه مطالعه بوده اند، باشد. افزون بر این، نتایج حاصله نشان می دهند کورکومین می تواند به عنوان یک درمان جایگزین بالقوه برای بیمارانی که توانایی ورزش کردن ندارند، در نظر گرفته شود.

مصرف کورکومین به همراه ورزش کردن حالت ایده آل در نظر گرفته می شود. اساسا، اگر اندوتلیال ما دچار مشکل باشد، شریان های ما سفت می شوند و عمل پمپاژ را برای قلب دشوار می سازند. طی مطالعه صورت گرفته روی همودینامیک های شریان مرکزی صورت گرفت مشخص شد با مصرف کورکومین زردچوبه یا ورزش کردن در مقایسه با دارونما می توان فشار روی قلب را کاهش داد. با این وجود، اگر ترکیبی از هر دو گزینه را به کار بگیریم، نتایج چشمگیرتر خواهند بود. بر همین اساس، این گونه نتیجه گیری شده است که ترکیب ورزش استقامتی منظم با مصرف روزانه زردچوبه می تواند فشار روی قلب را کاهش دهد.

 منبع:  عصر ایران

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا