دهمین همایش سازمان های مردم نهاد غیر دولتی در بروجرد به کار خود پایان داد

دهمین همایش سازمان های مردم نهاد غیردولتی با شرکت ۱۵۰ نماینده تشکل ها از ۲۳ استان کشور و ۵۰ نماینده سازمان مردم نهاد از استان لرستان با صدور بیانیه به کار خود پایان داد.

موبنا – دهمین همایش سازمان‎های غیر دولتی کشور با حضور تشکل‎های مردم نهاد ۲۳ استان کشور در این شهرستان به کار خود پایان داد.

این همایش با ترسیم اهدافی شامل ارائه راهکارهای تسهیل ارتباط فعالیت سازمان‎های غیردولتی استان در سطح ملی، بررسی لایحه قانون این سازمان‎ها در مجلس، راهکارهای شناساندن جلب اعتماد عمومی به سازمان‎های غیردولتی و ظرفیت‎های برنامه ششم برای توسعه فعالیت‎های این سازمان‎ها در شهرستان بروجرد برگزار شد.

دهمین همایش سازمان‎های غیردولتی کشور پس از دو روز برگزاری پنل‎های تخصصی با محوریت اهداف و سیاست‎های یاد شده با قرائت بیانیه‎ای به کار خود پایان داد.

بیانیه این همایش به شرح ذیل است:

نوشته های مشابه

همایش‎های ملی سازمان‎های ملی غیر دولتی ایران زمینه‎ساز گفت‎وگوهای سازنده بین این سازمان‎ها با یکدیگر و با دولت و با سایر بخش‎های جامعه است.

در این همایش‎ها که به همت سازمان‎های غیر دولتی و به صورت دوره‎ای در یکی از استان‎های کشور برگزار می‌شود، تلاش شده است که در هر همایش به یکی از چالش‎های فرآروی این سازمان‎ها پرداخته شود.

در ادامه این بیانیه آمده است، مکانیزم برنامه‎ریزی این همایش‎ها مشارکتی بوده و تأکید می‎گردد که انتخاب موضوع هر همایش با نظر سازمان‎های غیر دولتی سراسر کشور باشد، شورای هماهنگی همایش‎های سازمان‎های غیر دولتی نیز بر همین اساس ایجاد گردیده و ماموریت دارد، تا جریان پایداری را در کشور برای برگزاری این همایش‎ها ایجاد کند.

شرکت‌کنندگان در دهمین همایش ملی سازمان‎های غیر دولتی ایران همچنین مراتب قدردانی خود را از میزبانی استان لرستان و شورای هماهنگی همایش‎ها و سایر سازمان‎های غیر دولتی و دولتی که در برگزار این همایش همکاری داشته‎اند، ابراز کردند.

با توجه به تغییر رویکرد ناشی از روی کار آمدن دولت یازدهم و شعارها و مواضع اعلام شده از سوی رئیس جمهور و سایر دولتمردان در خصوص ایجاد زمینه‎های لازم برای نقش‎آفرینی موثر سازمان‎های غیر دولتی در حوزه‎های مختلف برنامه‎ریزی، اجرا و نظارت در روند توسعه پایدار کشور، این سازمان‎ها انتظار دارند که در کوتاه مدت شاهد تحقق این شعارها برای حضور و تأثیرگذاری عینی سازمان‏های غیر دولتی در این حوزه باشند.

در این زمینه بر اساس نتایج نشست‎های مشورتی و تخصصی که در طول همایش با حضور شرکت‎کنندگان برگزار شد، پیشنهاداتی به شرح ذیل به بازیگران عرصه توسعه پایدار ارائه می‎شود.

شرکت‎کنندگان در دهمین همایش ملی سازمان‎های غیر دولتی ایران بر این باوریم که سازمان‎های غیر دولتی با توجه به سیاست‎های کلی نظام و افق‎های چشم‎انداز ۱۴۰۴ همچنین تدوین بیانیه ماموریت آن بر اساس نظام تفکری حاضرین در این همایش و محورهای چهارگانه همایش به ترسیم راهکارهای ذیل رسیدیم.

الف: در حوزه عمومی ترویج اهداف سازمان‎های غیر دولتی:

۱- انتخاب امام جمعه بروجرد به عنوان سفیر سازمان‎های غیر دولتی در شورای سیاست‎گذاری ائمه جمعه و جماعات تا برگزاری همایش یازدهم.

۲- ارسال و پیگیری نامه به رئیس جمهور در رابطه با تبدیل پیش‎نویس قانون مشارکت‎های اجتماعی به لایحه و تقاضای پیگیری تصویب قانون نظام مشارکت اجتماعی.

ب: در حوزه فعالیت سازمان‎های غیر دولتی:

۱- استفاده از ظرفیت سازمان‎های غیر دولتی در ایجاد هم‎افزایی محلی، منطقه‎ای و ملی.

۲- مستندسازی اقدامات و فعالیت سازمان‎های غیر دولتی به منظور شفاف‎سازی اقدامات داوطلبانه. ۳- بهره‎گیری از رسانه‎های در دسترس محلی، منطقه‎ای، ملی و شبکه‎های اجتماعی.

۴- ضرروت حفظ خصوصیت مطالبه‎گری سازمان‎های غیر دولتی در صورت عقد پیمان‎های کاری قابل تصدی از طریق دولت.

۵- انعکاس مطالبات مردم و حوزه سازمان‎های مردم نهاد در مسیر تصویب برنامه ششم توسعه با توجه به جاری بودن موضوع در مجلس شورای اسلامی متن‎های معین حاوی خواسته‎های این سازمان‎ها به مجلس و نیروهای تأثیرگذار دولتی اهمیت تام دارد.

۶- ضرورت تشکیل کارگروه‎ها و تیم‎های تخصصی و ساختارسازی در حوزه سازمان‎های غیر دولتی هم سو(تشکیل انواع شبکه‎های تشکل‎های همسو).

۷- ضرروت ارائه برنامه‎های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت از طرف سازمان‎های غیر دولتی و توجه به چشم‎اندازها و افق توسعه فعالیت سازمانی غیر دولتی.

ج: در بخش دولت و حاکمیت:

۱- استفاده از ظرفیت‎های غیر دولتی به عنوان یک فرصت در جلب مشارکت مردم.

۲- حمایت بخش‎های مختلف نظام از فعالیت‎های داوطلبانه سازمان‎های غیر دولتی.

۳- کوچک‎سازی دولت و واگذاری تصدی‎های قابل واگذاری به سازمان‎های غیر دولتی.

۴- ایجاد بسترهای مناسب جهت توانمندسازی سازمان‎های غیر دولتی.

۵- اعطاء نقش نظارتی به سازمان‎های غیر دولتی در تدوین قوانین و مقررات.

گفتنی است، دهمین همایش ملی سازمان‎های غیر دولتی به مدت دو روز در روزهای پنجم و ششم آبان ماه در سالن دکتر زرین‎کوب اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بروجرد برگزار شد.

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا