رای منفی مجلس اسپانیا به نخست وزیری ماریانو راخوی

مجلس اسپانیا پنجشنبه شب در نخستین دور رای گیری تعیین نخست وزیر به ‘ماریانو راخوی» رای منفی‌ داد تا وی در رای گیری دوم که شنبه شب برگزار خواهد شد، شانس خود را محک بزند.

موبنا – در این رای گیری از مجموع ۳۵۰ نماینده حاضر فقط ۱۷۰ نفر ره راخوی رای مثبت دادند.

راخوی برای احراز پست نخست وزیری به ۱۷۶ رای مثبت نیاز داشت. اکنون راخوی باید ۴۸ ساعت صبر کند و شانس خود را در دومین رای گیری که شنبه شب برگزار خواهد شد، محک یزند.

در رای گیری دوم ، ماریانو راخوی نیاز به اکثریت نسبی‌ دارد یعنی‌ این که تعداد رای مثبت بیشتر از رای منفی‌ باشد.

نشست رای اعتماد کنگره اسپانیا به ماریانو راخوی از روز گذشته آغاز شد و وی با سخنرانی برنامه هایش برای دولت را ارائه کرد و امروز رای گیری برگزار شد.

راخوی بار دیگر بر مسائلی همچون لزوم تلاش برای احیای اقتصاد کشور، ادامه اشتغالزایی و گفت و گو و توافق با احزاب دیگر برای پیش بردن مسائل کشور تاکید کرد.

وی اذعان داشت که به شرایطش در دوران جدید مبتنی بر یک دولت در اقلیت آگاه است و تلاش خواهد کرد در مذاکره روزانه با احزاب نظر موافق آنها را جلب کند.

لحن راخوی در سخنرانی روز گذشته آشتی طلبانه بوده و تلاش می کرد احساسات مخالفان از جمله حزب سوسیالیست را تحریک نکند.

آنچه که امشب در مجلس نمایندگان رخ داد، همان سناریویی است که در چهار رای گیری قبلی‌ صورت گرفت.

اسپانیا از آذر ماه سال گذشته پس از انتخابات سراسری به دلیل این که هیچ کدام از چهار حزب بزرگ کشور رای اکثریت کسب نکرد و هیچ کدام از آنها نیز به توافق نرسیدند در یک بن بست سیاسی قرار گرفت تا این که اسپانیایی ها در تیر ماه سال جاری دومین انتخابات سراسری را برگزار کردند اما باز هم هیچ یک از احزاب با حزب دیگر به توافق نرسید.

بن بست سیاسی در طول این مدت، باعث فشارهای بسیاری از سوی اتحادیه اروپا و کشورهای بزرگ بین المللی روی اسپانیا شد و این موجب گشت که در نهایت احزاب برای جلوگیری از برگزاری انتخابات سوم سراسری در یک سال اخیر ، از ادعاهای خود کم کنند و به ناچاری به یک توافق دست یابند.

آنچه که رای گیری های این دوره را از رای گیری های قبلی‌ متمایز می‌ کند، این است که حزب سوسیالیست اسپانیا که تاکنون به راخوی رای منفی‌ داده بود تصمیم گرفته که در رای گیری نخست (پنجشنبه شب ) رای منفی‌ دهد و در دومین رای گیری که شنبه شب برگزار خواهد شد، رای ممتنع دهد تا بدین صورت ، قدرت را به راخوی داده و اسپانیا را با تشکیل دولت جدید ، از بن بست سیاسی رها سازد.

 منبع: ایرنا 

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا