نمایش نخستین شکلک‌های اختراع شده در موزه هنرهای مدرن نیویورک

نخستین شکلک یا emoji بین سال‌های ۱۹۹۸ یا ۱۹۹۹ میلادی توسط یک طراح ژاپنی به نام «شیگِتاکا کوریتا» ارایه شد و آن روزها از شکلک‌های مذکور در یک پلتفرم اینترنتی موبایلی موسوم به i-mode استفاده می‌شد که اپراتور ژاپنی NTT این پلتفرم را ارایه می‌کرد.

موبنا، رضا خواجه‌وند – کوریتا در طراحی ویژه خود از شکلک‌هایی برای مشخص کردن وضعیت آب و هوا یا علایم راهنمایی و رانندگی استفاده می‌کرد و البته نشانه‌های ارایه شده از سوی او به صورت بین‌المللی قابل تشخیص بود.

نخستین سری از شکلک‌ها ۱۷۶ خط تصویری را شامل می‌شد که کیفیت هر کدام از آنها ۱۲ در ۱۲ پیکسل بود و کاربرانی که از سرویس پیام‌رسان i-mode استفاده می‌کردند، می‌توانستند آن را مورد استفاده قرار دهند.

emoji-2

یازده سال بعد، یعنی در سال ۲۰۱۰ میلادی شکلک‌ها در سیستم Unicode ترجمه شدند و همین اتفاق آنها را جهانی کرد. از آن زمان تعداد شکلک‌ها به ۷۲۲ خط افزایش یافت.

هم‌اکنون ۱۷ سال از زمان اختراع شکلک‌های ارتباطی می‌گذرد و این بار «موزه هنرهای مدرن» (MoMA) در نیویورک نخستین اموجی‌های ارایه شده را در اختیار گرفته است تا در پایان سال جاری میلادی آن را به نمایش بگذارد.

emoji-3

کنسرسیوم Unicode برای آنکه بتواند همه این شکلک‌ها را با کیفیت بالا نمایش دهد، حدود ۱۸۰۰ اموجی کنونی که توسط کاربران جهانی قابل شناسایی هستند را ارایه کرده است که در آنها نخستین شکلک‌ها هم به چشم می‌خورند.

دکمه بازگشت به بالا