عراقچی: توانایی علمی در عرصه هسته ای، قدرت ها را به میز مذاکره با ایران کشاند

معاون وزیر امور خارجه ایران صهیونیست‌ها را بزرگ‌ترین تروریست‌های امروز خواند و گفت: داعش نماد بارز تروریسم پسامدرن است.

موبنا – سید عباس عراقچی امروز(شش آبان)، در مراسم رونمایی از کتاب تروریسم و فضای مجازی در خاورمیانه که در سالن سیروس صابر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز برگزار شد، اظهارکرد: ایران توانمندی خود در دانش هسته‌ای را مدیون دانشمندان این حوزه است .

وی ادامه داد: بدون شک اگر دانشمندان هسته ای به خصوص کسانی که برای دستیابی کشور به دانش هسته ای جان خود را ازدست داده و شهید شدند نبودند، امروز ایران دراین حوزه قدرت چندانی نداشت.

وی اضافه‌کرد: نباید فراموش کنیم امنیت، عزت و استقلال کشور مرهون ایثارگری کسانی است که جان خود را برای ملت فدا کردند.

عراقچی افزود: ما درکشوری زندگی می‌کنیم که خون شهدا از آن پاسداری می‌کند به همین دلیل باید قدر داشته‌های خود را بدانیم .

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع مذاکرات هسته‌های اشاره کرد وگفت: توفیق تیم مذاکره کننده افتخاری برای کل ملت ایران محسوب می‌شود.

معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: حتی‌کشورهایی‌که در بسیاری از مواقع در مقابل هم بودند در بحث موضوع هسته‌ای ایران باهم متحد شدند.

وی ابرازکرد: این شش کشور تاکید داشتند که ایران باید آب سنگین اراک را تعطیل کند و از ادامه فعالیت‌های هسته‌ای خود دست بردارد، این کشورها بارها و بارها برای به کرسی نشاندن خواسته خود ایران را به شیوه‌های مختلف تهدید کردند اما ما بر شعار انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست تاکید کردیم.

وی خاطرنشان کرد: این کشورها مخالف غنی سازی اورانیوم در ایران بودند ولی هم مردم و هم مسئولین خواستار انجام این امر بودند چراکه غنی سازی نیاز آینده کشور ما است.

معاون وزیر امور خارجه گفت:‌ در مقطعی آنها ما را تحریم کردند اما حاضر به تعطیلی و تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای حتی برای یک روز نبودیم که این موضوع را مدیون شهید شهریاری ها هستیم.

عراقچی تاکید کرد: در بحث مذاکرات هسته‌ای اجازه ندادیم کسی حرف خود را به ما تحمیل کند و برای ما تصمیم بگیرد و بر این اساس حرف زور آنها را نیز نپذیرفتیم.

وی ابرازکرد: کشورهای مخالف فعالیت هسته ای ایران برای جلوگیری از ادامه روند قطعنامه های مختلف تصویب کردند، تحریم‌ها را افزایش دادند ولی هیچ یک ازآنها به نتیجه نرسید.

وی اظهارکرد: این‌کشورها برای به کرسی نشاندن خواسته‌های خود سختگیری های زیادی انجام دادند و حتی در مقطعی اجازه ورود برخی تجهیزات را به کشور نمی‌دادند و فشارهای اقتصادی خود را بر مردم افزایش دادند.

معاون وزیر خارجه گفت: علی‌رغم این تلاشها، پیگیری‌های ایران باعث شد آنان سرمیز مذاکره هسته‌ای حاضر شوند.

عراقچی توضیح داد: آنها می خواستند غنی‌سازی ایران متوقف شود اما ما سیاست‌های آنها را متوقف کردیم و درنهایت تصمیم گرفته شد فعالیت رآکتور آب سنگین اراک با مقداری تغییرات ادامه یابد.

معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: برخورد قاطعانه تیم مذاکره کننده هسته‌ای باعث شد آنها برنامه هسته ای جمهوری اسلامی را به رسمیت شناختند و پذیرفتند که آب سنگین ادامه یابد.
وی گفت: در حقیقت پیروز واقعی این میدان دیپلمات ها نبودند چراکه مردم با صبر و ایستادگی در مسیر خواسته شان باعث شدند تیم مذاکره‌کننده موفق عمل کند.

عراقچی تصریح کرد: ملت ایران توانمندی و قدرتی ایجاد کردند که دشمنان چاره‌ای جز مذاکره نداشته باشند.

وی افزود: بدون شک اگر دشمنان می‌توانستند تاسیسات هسته‌ای ما را در نطنز و فردو بمباران کنند هرگز پای میز مذاکره حاضر نمی‌شدند.

وی ادامه داد: خوشبختانه به دلیل توانایی های دفاعی رزمندگان ما در بسیج و سپاه دشمنان نتوانستند قدمی دراین زمینه بردارند؛ چراکه به خوبی می‌دانستند این کار عواقب بدی برای آنها به همراه دارد.

معاون وزیر امور خارجه گفت: قدرت دفاعی ایران کاری کرد که دشمنان فکر حمله به ایران را نکنند که این را مدیون رزمندگانی هستیم که این توانایی دفاعی را ایجاد کردند.

عراقچی تصریح کرد: قدرت دفاعی ایران امروز مدیون تلاش‌های نیروهای سپاه و بسیج و افرادی مثل شهید عسگری ها است .

عراقچی در ادامه به موضوع کتابی که رونمایی شد اشاره کرد و افزود: درکتابی که امروز رونمایی شد به بحث تروریسم پرداخته شده است،‌این کتاب محصول یک کار دانشگاهی است که شاهین جوزانی و دکتر دهشیری و من حدود یکسال درباره آن کار کردیم.

وی گفت: شناخت پدیده تروریسم ، ارتباط آن با فضای مجازی ،جذب و آموزش نیرو و تامین مالی ابعاد تروریسم و فضایی سایبری و ظرفیت‌های ایجاد شده توسط آن و استفاده داعش از این فضا از موضوعاتی است که این کتاب به آن می پردازد.

وی با اشاره به اهمیت موضوع تروریسم در دنیای امروز ادامه داد: بدون شک اهمیت موضوع تروریسم را کسی بیشتر از مردم ایران نمی تواند درک کند.

معاون وزیر امور خارجه گفت: تروریسم خطر بزرگی برای بشریت است و ما یکی از بزرگترین قربانیان تروریسم بوده و هنوز هم هستیم.

عراقچی افزود: صهیونیست ها بزرگترین تروریست های حاضر هستند چراکه سال ها بر علیه ملت بی دفاع فلسطین به جنایت پرداخته اند و مردم بی دفاع فلسطین را مورد حملات مکرر قرار داده‌اند.

وی اظهارکرد: تروریسم در سال های اخیر دچار تحول شد و پدیده‌ای به نام تروریسم مدرن توسط القاعده به وجود آمد.

به گفته عراقچی، با آمدن گروه داعش تروریسم مدرن جای خود را به تروریسم پسا مدرن که تلفیقی از سنت و مدرنیته است، داده است.

وی افزود: اعضای گروه داعش به لحاظ تفکری به شدت عقب مانده‌اند ولی به لحاظ استفاده از ابزارهای نوین، بسیار پیشرفته هستند.

او تصریح کرد: تروریست‌های پسامدرن برای رسیدن به اهداف خود از فضای مجازی و سایبری استفاده زیادی می‌برند.

 منبع: ایسنا

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا