بازداشت «دختر افغان نشنال جئوگرافیک» در پاکستان (+عکس)

“شربت گل”، زن افغان که تصویرش ۳۱ سال پیش به عنوان “پناهجوی چشم سبز ۱۲ ساله” روی جلد نشریه معروف نشنال جئوگرافیک منتشر شده بود، به دلیل داشتن مدارک شناسایی جعلی دستگیر شد.

موبنا – به گزارش دویچه وله، “شربت‌ گل” روز چهارشنبه (۲۶ اکتبر / ۵ آبان) پس از دو سال تعقیب و گریز سرانجام به دست ماموران اداره تحقیقات فدرال پاکستان (FIA) در شهر پیشاور واقع درشمال غربی پاکستان، مرکز ایالت سرکش “خیبر پختونخوا” در نزدیکی مرز افغانستان دستگیر شد.
به گفته شهید الیاس، یکی از ماموران پایگاه ملی ثبت اسناد (NADRA) شربت‌گل به دلیل داشتن کارت شناسایی جعلی توسط ماموران اداره تحقیقات فدرال دستگیر شده است.

مقامات پاکستانی در جستجوی سه تن از ماموران این پایگاه هستند که مسئول صدور کارت شناسایی پاکستانی برای شربت‌گل بود‌ه‌اند. الیاس می‌گوید در صورت صدور حکم قطعیت جعل توسط دادگاه، این زن افغان به ۷ تا ۱۴ سال زندان و پرداخت ۳ تا ۵ هزار دلار جریمه نقدی محکوم خواهد شد.

به گفته ماموران پاکستانی شربت‌ گل در آوریل ۲۰۱۴ با نام “شربت بی‌بی” برای تهیه مدرک شناسایی جعلی در پیشاور اقدام کرده بود. او یکی از هزاران زن پناهجوی افغان است که توانست ماموران ثبت کامپیوتری پاکستان را فریب دهد و کارت شناسایی جعلی بگیرد.

عکس فراموش‌نشدنی شربت گل که توسط یک عکاس آمریکایی به نام “استیو مک‌کری” گرفته شده از مشهورترین عکس‌های روی جلد نشریه‌ها محسوب می‌شود.

این عکس در سال ۱۹۸۴ در اردوگاه پناهجویان واقع در شمال غربی پاکستان، در زمان اشغال افغانستان توسط شوروی سابق گرفته شده و در ژوئن سال ۱۹۸۵ روی جلد نشریه نشنال جئوگرافیک منتشر شده بود.

مک‌کاری پس از ۱۷ سال جستجوی شربت‌ گل سرانجام در سال ۲۰۰۲ او را در یک روستای دورافتاده واقع در افغانستان در حالی باز یافت که او با یک نانوا ازدواج کرده و مادر سه دختر شده بود. شربت‌ گل با اجازه همسرش رحمت‌ گل برقعه‌اش را برداشت تا مک کری عکس دیگری از او بگیرد، تصویری که همچنان رنج‌ها و سختی‌های دو دهه پرتنش کشورش را بازتاب می‌داد.

سال گذشته دولت پاکستان پناهجویان افغانی‌ای که با ارائه مدارک شناسایی جعلی ملیت پاکستانی دریافت کرده بودند، تحت پیگرد قرار داد.

پاکستان اعلام کرده است که قصد دارد تمام ۲/۵ میلیون نفر پناهجوی افغان ساکن این کشور را به افغانستان بازگرداند، زیرا آنها “بار تحمل‌ناپذیری بر اقتصاد این کشور هستند”.

 منبع: ایسنا

Mobna-Telegram

دکمه بازگشت به بالا