سکونت یک سوم جمعیت کشور در ۸ شهر

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور با اشاره به توزیع نامناسب جمعیت و پدیده حاشیه نشینی، گفت: یک سوم جمعیت کشور در هشت شهر و کمتر از ۲۰ درصد در سایر شهرها ساکن هستند.

موبنا – هوشنگ خندان دل روز چهارشنبه در هشتمین همایش معاونان امور عمرانی استانداری های کشور در کرمان افزود: شرایط اقتصادی به گونه ای است که برخی افراد از شهرهای کوچک به سمت شهرهای بزرگ مهاجرت می کنند و در این شهرها حاشیه نشین می شوند.

وی عنوان کرد: مسائل و مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در حاشیه شهرها وجود دارد که شرایط غیرقابل تحملی را ایجاد می کند لذا این مشکل که بخش عمده آن مربوط به شرایط اقتصادی است باید رفع شود.

خندان دل، توزیع نامناسب ثروت و تمرکز امکانات شغلی در یک شهر را از دلایل بروز حاشیه نشینی دانست و ادامه داد: بخشی از حاشیه نشینی نیز به جذابیت های محیطی، مبلمان شهری و خدمات شهری برمی گردد.

وی گفت: برای رفع کمبودهای حوزه خدمات شهری باید مداخلاتی انجام شود که برای این منظور در سال گذشته ۳۰ هزار میلیارد ریال منابع به صورت اعتبار از طریق بودجه کشور به نام سازمان شهرداری ها و وزارت کشور ثبت شد و در پایان سال میزان تخصیص ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال بوده است.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور بیان کرد: از مجموع اعتبار ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای سال جاری، ۲۹۵ میلیارد ریال تاکنون به صورت اسناد خزانه و برای اجرای طرح های خاص واگذار شده است.

وی ادامه داد: برای رفع این مشکل بر هدفمند کردن بودجه شهرداری ها تاکید شده است.
وی اظهار کرد: پیشنهاد شده بخشی از مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری ها واگذار شده و به صورت هدفمند هزینه شود.

وی به موضوع کمبود و بحران آب اشاره و ادامه داد: در این حوزه باید تلاش کنیم مصرف را کاهش داده و از سوی دیگر شادابی فضاهای سبز را نیز حفظ کنیم.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور گفت: معاونان عمرانی استانداری ها به صورت جدی و عملی می توانند تلاش کنند که در حوزه آب در خط بهینگی حرکت کنیم و این امر باید در برنامه های کوتاه، میان و بلند مدت این افراد به صورت ویژه مدنظر قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: معاونان عمرانی استانداری ها باید میزان بارش ها و موارد مرتبط را بررسی کرده و از منابع آبی موجود مصرف بهینه را داشته باشند.

هشتمین همایش معاونان امور عمرانی استانداری های کشور در هتل پارس کرمان برگزار شد.

 منبع: ایرنا 

Mobna-Telegram

دکمه بازگشت به بالا