سازمان استاندارد: ۲۸هزار استاندارد ملی اجرایی نشده است

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران گفت: ۳۰ هزار استاندارد ملی تاکنون تدوین شده که تنها ۲ هزار مورد اجباری بوده و ۲۸ هزار مورد اجرایی نمی شود.

موبنا – وحید مرندی مقدم روز چهارشنبه در آیین تجلیل از واحدهای نمونه استاندارد استان همدان بیان کرد: ۱۴۰ هزار واحد تولیدی در کشور فعال است که از این تعداد ۲۲ هزار واحد تحت نظارت استاندارد هستند.

وی اضافه کرد: طبق مصوبه شورای عالی استاندارد ۸۰۰ فرآورده تولیدی مشمول استاندارد اجباری است که ۲۲ هزار واحد تولیدی در کشور این تعداد محصول مشمول استاندارد اجباری را تولید می کنند.

وی با بیان اینکه میزان استانداردهای ملی در دولت یازدهم به ۳۰ هزار مورد رسید گفت: یک میلیون بازرسی از مراکز عرضه در سه سال گذشته صورت گرفته است.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران اضافه کرد: ۱۰۰ هزار مورد نمونه برداری از کالاهای تولیدی و فرآورده های موجود در سطح بازار صورت گرفته است.

مرندی مقدم بیان کرد: در سه سال گذشته ۱۲ هزار مورد توقیف کالا صورت گرفته است همچنین علاوه بر شناسایی ۶۰۰ مورد جعل استاندارد ۲هزار و ۵۰۰ مورد پرونده به مراجع قضایی ارسال شده است.

وی گفت: با توجه به اینکه در قرآن به کم فروشی به عنوان یک منکر تاکید شده است در سال ۱۳۰۴ با تدوین قانون اندازه شناسی اساس سازمان استاندارد شکل گرفت.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی در ۲۴ بند تدوین و ابلاغ شد که بند پایانی مربوط به موضوع استاندارد است و علت قرار گرفتن موضوع استاندارد در بند پایانی این است که لازمه تحقق ۲۳ بند نخست توجه به بند پایانی است.

معاون استاندارد ایران با ذکر اینکه با تحقق اقتصاد مقاومتی فاصله زیادی داریم گفت: برای اینکه تمامی واحدهای تولیدی و فرآورده ها زیر پوشش استاندارد قرار گیرند باید نیروی انسانی و امکانات این سازمان تا ۱۰ برابر افزایش یابد.

مرندی مقدم اضافه کرد: دولت نمی تواند این میزان امکانات و نیرو را در اختیار سازمان ملی استاندارد قرار دهد و حتی در صورت تحقق این مطالبه حرکت به سمت تحقق بند ۲۴ اقتصاد مقاومتی با این میزان امکانات و نیرو عاقلانه نیست.

وی افزود: با مطرح شدن اقتصاد مقاومتی در سال ۹۲ مطالعه روند استانداردسازی در کشورهای توسعه یافته نظیر آمریکا، اروپا، ژاپن و هندوستان انجام شد که نتیجه آن طراحی مدل بومی سازی شده با عنوان ‘اظهاریه انطباق’ بود.

معاون استاندارد ایران گفت: در این شیوه تولید کننده مکلف است همزمان با ارائه درخواست ایجاد واحد تولیدی خود اظهاری را انجام دهد تا با این شیوه سازمان ملی استاندارد بتواند استاندارد سازی را توسعه دهد.

مرندی مقدم اضافه کرد: هم اینک ۲ هزار و ۱۰۰ آزمایشگاه همکار در کشور وجود دارد و سازمان ملی استاندارد به جای کنترل واحدهای تولیدی توان و ظرفیت خود را به سمت برخورد با اندک واحدهای متخلف معطوف می کند.

** وضعیت آسانسورهای کشور اسفبار است

معاون استاندارد ایران گفت: ۲ هزار و ۶۵۰ مورد بازرسی از وضعیت آسانسور نهادهای عمومی دولتی سال گذشته انجام شد که بیش از ۹۹ درصد آنها دارای مشکل بود.

مرندی مقدم تاکید کرد: همانطور که وسایل نقلیه باید هر ساله بررسی و معاینه فنی دریافت کنند باید آسانسورها نیز بازرسی سنواتی شوند.

وی اظهار کرد: مکاتبه ای با دستگاه قضایی در حال انجام است تا در صورت بروز اتفاق ناشی از نقص فنی آسانسور دستگاه‌های اجرایی باید در این خصوص مسئول و پاسخگو باشند.
در این آیین از واحدهای برتر تجلیل به عمل آمد.

روز ۲۳ مهر به عنوان روز جهانی استاندارد نامگذاری شده است.

 منبع: ایرنا

Mobna-Telegram

دکمه بازگشت به بالا