یک موسسه پوششی : ۱۷۰ سال دیگر حقوق زنان با مردان برابر می شود

یک پژوهش بین المللی نشان می دهد با روند کنونی، برابری حقوق زنان و مردان ۱۷۰ سال دیگر محقق خواهد شد.

موبنا – پژوهش ‘فاصله حقوق زنان و مردان’ توسط بنیاد غیر انتفاعی ‘مجمع جهانی اقتصاد’ که مقر آن در ژنو می باشد، انجام شده است.

این گزارش که با بررسی وضعیت ۱۴۲ کشور جهان هر سال منتشر می شود، معیارهای متفاوتی را برای سنجش فاصله میان حقوق زنان و مردان در نظر می گیرد.

گزارشِ امسال نشان می دهد که از ۱۴۲ کشور یادشده، فاصله زنان و مردان در ۶۸ کشور بیشتر و در ۷۴ کشور کمتر شده است.

بر اساس این گزارش، کشورهایی که بررسی شده اند، توانسته اند ‘فاصله بهداشتی’ میان زنان و مردان را ۹۶ درصد و ‘فاصله دستاوردهای آموزشی’ را ۹۵ درصد کاهش دهند. اما ‘فاصله مشارکت اقتصادی’ زنان نسبت به مردان در این کشورها اکنون ۵۹ درصد برآورد می شود.

این فاصله در بخش ‘مشارکت سیاسی’ از مشارکت اقتصادی هم کمتر است و حدود ۲۳ درصد تخمین زده می شود.

مجمع جهانی اقتصاد پیش بینی می کند که کاهش فاصله میان زنان و مردان به ترتیب در جنوب آسیا، غرب اروپا، آمریکای لاتین و منطقه زیر صحرای آفریقا با سرعت بیشتری از دیگر نقاط جهان صورت خواهد گرفت، آسیای مرکزی، شرق آسیا و اقیانوسیه و نیز خاورمیانه و شمال آفریقا از جمله مناطقی هستند که سرعت کاهش شکاف میان زنان و مردان در آنها بسیار کند، خواهد بود.

در رده بندی کشورهای جهان بر اساس برابری حقوق زنان و مردان، کشورهای اسکاندیناوی همچنان بالاترین رتبه ها را دارند. امسال کشورهای ایسلند، فنلاند، نروژ و سوئد به ترتیب در جایگاه های اول تا چهارم هستند. کشور آفریقایی روآندا با قرار گرفتن در رتبه پنجم و یک پله بالاتر از ایرلند، شگفتی ساز سال ۲۰۱۶ بوده است.

 منبع: ایرنا

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا