دیدار رئیس جمهور بوسنی و هرزگوین با لاریجانی

باقر عزت بگوویچ، رئیس جمهور بوسنی و هرزگوین بعد از ظهر امروز (۹۵/۰۸/۴) با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

موبنا – لاریجانی در ابتدای این دیدار با اشاره به اهمیت تقویت روابط تجاری و اقتصادی دو کشور گفت: روابط اقتصادی و تجاری فی مابین همپای روابط سیاسی ایران و بوسنی و هرزگوین توسعه پیدا نکرده و ما باید در فضای کنونی پیش روی دو کشور این روابط را به نفع دو ملت گسترش دهیم.

وی افزود: همکاری‌های اتاق بازرگانی و تسهیل همکاری های بانکی دو کشور می تواند منجر به تقویت روابط تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بوسنی و هرزگوین شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: گردشگری و روابط مردم دو کشور با یکدیگر، ظرفیت بزرگی برای توسعه روابط اقتصادی فی مابین است که لغو روادید میان دو کشور می تواند به بالفعل شدن این ظرفیت کمک شایانی کند.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی نیز از توسعه روابط ایران و بوسنی و هرزگوین حمایت می‌کند.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تهدید تروریسم برای امنیت همه کشورهای جهان و بیان این مطلب که ایران امن‌ترین کشور منطقه است، گفت: در طول سال‌های اخیر حجم و تحرک تروریست‌ها افزایش یافته است و اکنون تروریسم تبدیل به مشکل بزرگ منطقه و جهان شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به دلایل گسترش تروریسم در منطقه افزود: یکی از دلایل افزایش تحرک گروه‌های تروریستی قصد استفاده ابزاری از تروریست‌ها توسط برخی از کشورهاست اما بعد از مدتی توان کنترل آنها را از دست می‌دهند و این تروریست‌ها هستند که مدیریت را در دست می‌گیرند.

وی افزود: به عنوان عامل دیگر می‌توان به وجود جریان فکری در میان اقلیتی از مسلمانان اشاره کرد که تروریست پروری کمک می کنند.

لاریجانی همچنین گفت : متاسفانه تربیت برخی افراد با تفکر وهابیت منجر به افراط گرایی و حرکت‌های تروریستی در منطقه و جهان شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی وجود اراده جهانی را راه حل مشکل تروریسم خواند و گفت: سرعت حوادث تروریستی در منطقه بیش از راه حل های سیاسی است و این عامل حل مسئله را با مشکل روبرو کرده است.

باقر عزت بگوویچ رئیس جمهور بوسنی و هرزگوین نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به ایران گفت: روابط سیاسی فی مابین در سطح مطلوبی است و اکنون با لغو تحریم‌های ایران باید روابط اقتصادی دو کشور را هم به سطح بالاتری ارتقا داد.

وی افزود: کشور بوسنی شرایط خوبی در اتحادیه اروپا دارد و جمهوری اسلامی ایران با تشکیل شرکت‌های مشترک با بوسنی هرزگوین می‌تواند به بازاری به گستردگی اتحادیه اروپا دسترسی داشته باشد.

باقر عزت بگوویچ رئیس جمهور بوسنی و هرزگوین همچنین گفت: اجرای موافقتنامه‌های موجود میان دو کشور و لغو روادید می‌تواند کمک شایانی به تقویت روابط اقتصادی فی مابین نماید.

رئیس جمهور بوسنی در ادامه دیدار گفت: علاقمندی دیگر میان دو کشور مبارزه مشترک با تروریسم است. ما عقیده داریم که تروریسم ربطی به اسلام حقیقی ندارد و لذا همه کشورهای اسلامی را موظف به مبارزه مشترک با تروریسم می‌دانیم.

وی افزود: اطمینان دارم جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور با ثبات و قدرت منطقه‌ای مانند سایر موضوعات به حل مشکلات منطقه کمک می‌کند.

باقر عزت بگوویچ رئیس جمهور بوسنی و هرزگوین در پایان این دیدار با اشاره به پیوستن تعدادی از اتباع کشورش به گروه‌های تروریستی گفت: در بوسنی در کنار جامعه اسلامی، جوامع موازی به وجود آمده‌اند که منجر به ورود تعدادی از اتباع بوسنیایی به گروه تروریستی شده است.

وی از عزم دولت بوستی برای مبارزه با فرقه‌گرایی و تندروی خبر داد و اقدامات دولتش را در این مسیر مثبت ارزیابی کرد.

در این دیدار رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی بوسنی و هرزگوین با ایران و وزرای همراه دیدگاه‌های خود را برای توسعه روابط فی مابین بیان کردند.

 منبع: ایسنا

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا