پیش‌بینی بارش شدید در ۷ استان

مدیرکل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی ضمن اشاره به وضعیت بارشی کشور طی روزهای آینده، از احتمال وقوع گرد و خاک در ایلام، خوزستان، کرمانشاه، لرستان، همدان، مرکزی و تهران در روز آینده خبر داد.

موبنا – احد وظیفه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بر اساس تحلیل داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، با فعالیت سامانه بارشی طی دو روز آینده در شمال غرب کشور و سواحل غربی و مرکزی دریای خزر، ابرناکی، بارش باران، گاهی وزش باد پیش‌بینی می‌شود. همچنین طی این مدت مناطقی از غرب کشور و دامنه‌های البرز مرکزی و غربی و استان گلستان و تهران بارش پراکنده و وزش باد و در ساعات بعدازظهر در پاره‌ای نقاط رگبار و رعد و برق پیش‌بینی می‌شود.

استان‌های پربارش

وی اظهار کرد: شدت بارش در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۴ و ۵ آبان، در استان‌های گیلان، غرب مازندران، اردبیل، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و روز چهارشنبه در استان‌های زنجان و کردستان، پیش‌بینی می‌شود. همچنین در همین مدت شاهد ماندگاری هوای سرد در نیمه شمالی کشور خواهیم بود به همین سبب در استان اردبیل و ارتفاعات استان‌های گیلان، مازندران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان و ارتفاعات البرز غربی و مرکزی بارش برف نیز پیش‌بینی می‌شود.

مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه دریای خزر طی دو روز آینده مواج پیش‌بینی می‌شود، افزود: طی روز چهارشنبه ۵ آبان، در برخی مناطق غرب و جنوب غرب کشور وزش باد و گرد و خاک دور از انتظار نخواهد بود. همچنین روز پنجشنبه ۶ آبان، تا پایان هفته دمای هوا در نوار شمالی کشور افزایش می‌یابد. در روز پنجشنبه بارش‌های خفیف در برخی مناطق استان‌های گیلان و غرب مازندران انتظار می‌رود.

وظیفه در مورد هوای استان تهران گفت: آسمان تهران در روز چهارشنبه ۵ آبان، نیمه ابری تا ابری، در بعضی ساعات بارش پراکنده و وزش باد با حداکثر و حداقل دمای ۱۷ و ۱۱ درجه سانتیگراد و در روز پنجشنبه ۶ آبان، قسمتی ابری، همراه با غبار محلی، بتدریج کاهش ابر، گاهی وزش باد با حداکثر و حداقل دمای ۲۰ و ۱۲ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی با اشاره به اطلاعیه اخیر این سازمان اظهار کرد: امروز و روز چهارشنبه در استان‌های ساحلی دریای خزر و مناطق شمالی آذربایجان شرقی، اردبیل و برخی نواحی شمال زنجان مه‌آلودگی و کاهش دید و در ارتفاعات و گردنه‌های کوهستانی به دلیل بارش باران و برف لغزندگی جاده و کاهش شدید دید پیش‌بینی می‌شود. طی این مدت در سواحل گیلان و حاشیه غربی سواحل مازندران گاهی به سبب رگبار باران آب گرفتگی معابر عمومی پیش‌بینی می‌شود.

خیزش گرد و خاک از روی نوار شمال غربی عربستان، کویت و جنوب عراق

وی افزود: بعد ازظهر امروز و چهارشنبه افزایش سرعت باد موجب خیزش گرد و خاک از روی نوار شمال غربی عربستان، کویت و جنوب عراق خواهد شد که سبب ایجاد گرد و خاک در این نواحی و سپس بعدازظهر امروز در خوزستان، ایلام و اواخر وقت در کرمانشاه و نواحی غربی لرستان خواهد شد. فردا با افزایش مجدد سرعت باد در جنوب عراق خیزش گرد و خاک با شدت بیشتر خوزستان، ایلام، نواحی غربی لرستان، نواحی جنوبی کرمانشاه و سپس در بعدازظهر یا اوایل شب با غلظت کمتر به استان‌های همدان، مرکزی، جنوب البرز و تهران گسترش یابد. انتظار می‌رود که شدت گرد و خاک از اواخر چهارشنبه از غرب و اواسط پنجشنبه در مرکز و تهران کاهش یافته و شرایط هوای عادی حاکم شود.

این کارشناس سازمان هواشناسی عنوان کرد: در روز سه‌شنبه ۴ آبان، بارش باران و احتمال آب گرفتگی معابر در سواحل گیلان و سواحل غرب مازندران، مه آلودگی و کاهش دید در جاده‌های کوهستانی گیلان و مازندران، بارش برف در ارتفاعات البرز غربی در جنوب گیلان، اردبیل، شمال زنجان و شمال و نوار شرقی آذربایجان شرقی وجود دارد که موجب لغزندگی جاده در گردنه‌های کوهستانی می‌شود. همچنین از بعدازظهر گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا درایلام، خوزستان و جنوب غرب کرمانشاه رخ خواهد داد.

وظیفه در پایان خاطرنشان کرد: در روز چهارشنبه ۵ آبان، بارش باران و کاهش دید بدلیل مه در دامنه‌های البرز در گیلان و غرب مازندران و بارش برف در ارتفاعات البرز غربی در جنوب گیلان، اردبیل، شمال زنجان و نوار شمالی و شرقی آذربایجان شرقی پیش‌بینی می‌شود که موجب لغزندگی جاده در گردنه‌های کوهستانی می‌شود. علاوه بر این، احتمال وقوع گرد و خاک در ایلام، خوزستان، کرمانشاه، لرستان و بتدریج با غلظت کمتر در اواخر وقت در همدان، مرکزی و تهران وجود دارد. از این رو توصیه می شود، برای حفظ ایمنی بویژه در عبور از جاده های کوهستانی یاد شده و جلوگیری از آسیب‌های احتمالی، اقدامات و پیشگیری‌های لازم به عمل آید.

 منبع: ایسنا

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا