۷۵ درصد کارت‌های اعتباری فعال شده/ ۲۲ هزار کارت برنزی از ابتدای مهرماه صادر شده اند

شکوهی گفت: از ۲ سال گذشته تاکنون کارت‌های اعتباری از مسائل جدی بانک مرکزی شده زیرا در گذشته به آن بحث‌های حقوقی و شرعی وارد بود که هم اکنون حل شده است.

موبنا – شکوهی مدیرعامل شرکت پیشگامان پویا از زیرمجموعه‌های بانک ملی ایران در یک نشست خبری در خصوص کارت‌های اعتباری مرابحه اظهار داشت: یکی از ابزارهای بانکداری الکترونیک و پرداخت‌ها کارت‌های اعتباری که مشتریان می‌توانند به گرفتن تسهیلات بانکی از این نوع کارت‌ها استفاده کنند.

وی افزود: مشتریان کارت‌های اعتباری می‌توانند به میزان نیازشان از اعتبار موجود در این کارت‌ها بهره برده و بدهی خود را هر ماهه به بانک مورد نظرشان باز گردانند.

شکوهی تصریح کرد: یکی از مزایای کارت‌های اعتباری گردشی بودن آن است و اینکه این کارت‌ها یک بار مصرف نبوده و پس از بازپرداخت اصل اعتبار مجددا قابل استفاده است.

وی ادامه داد: برای کارت‌های مرابحه ۵ روش مختلف در زمینه بازپرداخت طراحی شده که مشتریان می‌توانند از آن استفاده کنند که یک انتخاب در انتهای هر ماه و ۴ انتخاب به صورت اقساطی است.

وی گفت: در صورتی که میزان مصرف از کارت اعتباری زیاد باشد و مشتری نتواند سر ماه آن را پرداخت کند می‌تواند دوره بازپرداخت را کوتاه کند اما اگر مصرف اعتبار زیاد باشد دوره بازپرداخت بلندتری خواهد داشت اما درحال حاضر ۳۶ ماهه بوده که می‌تواند به ۲۴ ، ۱۸ و ۱۲ ماهه تغییر کند البته ما حق انتخاب سه ماهه و ۶ ماهه نیز داده‌ایم.

بیشترین مشتریان کارت‌های اعتباری طبقه متوسط جامعه هستند

وی با بیان اینکه بیشترین مشتریان کارت‌های اعتباری طبقه متوسط جامعه هستند، گفت: در شرایط رکود اقتصادی که قدرت خرید مردم کاسته شده کارت‌های اعتباری می‌توانند منجر به افزایش خرید و فروش شده و شرایط رکود را تغییر دهند زمانی که چرخه تولید به راه بیفتد اشتغال ایجاد شده و با ایجاد درآمد و گردش صحیح پول در جامعه قطعا وضعیت اقتصادی اصلاح خواهد شد.

تراکنش‌های کارت‌های اعتباری در دنیا بیش از ۶۰ درصد است

وی در مورد تراکنش‌های کارت‌های اعتباری گفت: این رقم در دنیا بالای ۵۵ تا ۱۰۰ درصد بوده و در کشور آمریکا بیشتر خریدها با کارت‌های اعتباری انجام می‌شود و خرید نقدی بسیار محدود است. همچنین در اروپا به طور متوسط این عدد بین ۲۵ تا ۳۰ درصد بوده و یک سوم تراکنش‌ها با کارت‌های اعتباری است. در کشور همسایه ما ترکیه این میزان ۳۷ درصد بوده این در حالی است که بر اساس آخرین اطلاعات بانک مرکزی و شاپرک این عدد در ایران یک صدم درصد است و ترکیه سه هزار و ۷۰۰ برابر ما تراکنش کارت‌های اعتباری دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: کمتر از ۱۰ درصد معوقات مربوط به تسهیلات خرد است و ۹۰ درصد دیگر مربوط به تسهیلات کلان بوده و با بررسی‌هایی که انجام شده دریافتیم که افراد کم درآمد و متوسط بیش از افراد پردرآمد در بازپرداخت کارت‌ها منظم بودند.

وی در مورد شرایط اعطای کارت اعتباری گفت: یک سری مقررات عمومی و اختصاصی بر اساس دستورالعمل و بخشنامه بانک مرکزی صادر شده و بانک‌ها بر همین منوال عمل می‌کنند البته اعتبارسنجی‌ها در حدود اختیارات شعب بانک‌هاست و شعبه‌ها بر اساس منابع مالی خود این تسهیلات را ارائه می‌دهند.

۷۵ درصد کارت‌های صادر شده فعال هستند

شکوهی در پاسخ به خبرنگار ایلنا، مبنی بر اینکه از زمان اجرای کارت‌های اعتباری چه تعداد کارت صادر و چه تعداد منجر به خرید شده است، گفت: کارت اعتباری برنزی ما که از قبل نیز فعال بوده ۱۶۰ هزار صادر شده اما از ابتدای مهرماه تعداد کارت های برنزی ما ۲۲ هزار عدد بوده تعداد کارت‌های نقره‌ای ۲۰ هزار عدد و تعداد کارت‌های طلایی ۳ هزار عدد بوده است که از این تعداد ۷۵ درصدشان تاکنون فعال شده زیرا از زمان درخواست تا استفاده این کارت‌ها حداقل یک هفته طول می‌کشد و مشتری هیچ اجباری برای استفاده ندارد.

وی افزود: زمانی کارت‌های اعتباری تاثیر خود را در جامعه خواهد د اشت که حداقل ۳۰ درصد مردم از آن استفاده کنند

وی گفت: زمانی که توان خرید افزایش یابد و تقاضا زیاد شود تحریک تقاضا منجر به خروج از رکود خواهد شد.

شکوهی خاطرنشان کرد: بانک ملی برای کارت‌های خرید کالای ایرانی نیز ۷۲ هزار ک ارت صادر کرده اما به دلیل مشکلاتی که این کارت‌ها داشتند چندان موفق نبودند در کل استفاده از کارت‌های اعتباری نیاز به اطلاع‌رسانی و فرهنگ سازی دارد و با توجه به اینکه بانکداری ایران سنتی است باید بتوانیم به سمت استانداردهای بین المللی حرکت کرده و با کاهش مقررات دست و پاگیر مردم را از مزایای این کارت‌ها منتفع کنیم.

وی گفت: از ۲ سال گذشته تاکنون کارت‌های اعتباری از مسائل جدی بانک مرکزی شده زیرا در گذشته به آن بحث‌های حقوقی و شرعی وارد بود که هم اکنون حل شده است. تراکنش‌های کارت‌های اعتباری تفاوتی با کارت‌های دیگر نداشته و امکان نقدشوندگی آن با دستگاه‌های خودپرداز وجود ندارد اما برخی از مشتریان با توافق با فروشگاه‌ها کارت خود را نقد می‌کنند و با فاکتورسازی و قرار دادن آن در پرونده شعبات این کارت‌ها را نقد می‌ کنند. البته ما پیشنهاداتی برای حل این مشکل دادیم که هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی در خاتمه گفت: ۶۲ درصد تراکنش‌های کارت‌های اعتباری مربوط به بانک ملی است و بانک ملی در سیستم و ارائه خدمات کارت‌های اعتباری موفق بوده است و تا تاریخ ۶ مهرماه ۲۱۱ هزار کارت اعتباری صادر شده است.

 منبع: ایلنا

Mobna-Telegram

دکمه بازگشت به بالا