بررسی پیشنهاد ترور اسد در کنگره آمریکا

مطرح شدن ایده ترور بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه موجب شگفتی حضار شد چرا که قانون اجرایی سال ۱۹۷۶ به صراحت ترور را منع می‌کند.

موبنا – جنگ‌طلبان کنگره آمریکا بارها کاخ سفید را برای اقدام نظامی علیه دولت اسد تحت فشار گذاشتند اما مذاکرات اخیر در کنگره نشان از آن دارد که تندروهای آمریکایی راه‌حل جدی‌تری را برای حل مساله دنبال می‌کنند: ترور اسد!

مجله فارن پالسی در گزارشی به نقل از داگ لمبورن، قانونگذار جمهوری‌خواه اهل ایالت کلورادو در جلسه پنج‌شنبه گذشته در کنگره سخنانی را علیه دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه مطرح کرد. به گفته سه شاهد که در اتاق مذاکرات محرمانه حضور داشتند، این مقام گفته است: چرا اسد را ترور نمی‌کنیم؟

این جلسه غیر علنی در شورای روابط خارجی کنگره برگزار شد و پیشنهاد مذکور در جمع ۷۵ شرکت کننده مطرح شد. این سوال خطاب به فیلیپ گوردون، هماهنگ‌کننده سابق کاخ سفید در امور خاورمیانه مطرح شد و این مقام پیشنهاد مربوطه را رد کرد و آن را غیر قانونی و غیر اثرگذار توصیف کرد.

به گفته یکی از مقام‌های مطلع، هدف فیلیپ گوردون این بود که بگوید پیشنهاد مذکور مغایر قانون است و اصلا تغییری هم ایجاد نمی‌کند چرا که روس‌ها و ایرانی‌ها هنوز منافعی در سوریه دارند.

مطرح شدن ایده ترور بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه موجب شگفتی حضار شد چرا که قانون اجرایی سال ۱۹۷۶ به صراحت ترور را منع می‌کند. در یکی از مفاد آن آمده است: هیچ یک از کارمندان دولت ایالات متحده آمریکا نباید در توطئه ترور سیاسی مشارکت و یا همکاری داشته باشد.

سخنگوی داگ لمبورن بعدا در توضیح آنچه در جلسه غیرعلنی مذکور رخ داده، گفت: بحث‌های مذکور بیانگر تفکرات آقای لمبورن نیست. قطعا طرح ترور مغایر سیاست آمریکاست. واضح است که باید کار بسیار متفاوتی انجام دهیم که شاهد تغییر باشیم. این مساله (ترور) اصلا به صورت جدی بررسی نشد.

 منبع: ایسنا

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا