صالحی امیری: سرمایه‌های کشور را در پشت درهای بسته و فولادی نگه داشته‌ایم

انبوه سرمایه داریم و نمی‌دانیم چطور استفاده کنیم

موبنا – رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت:‌ در ایران با مشکل انبوه سرمایه مواجه هستیم، چون از نظر داشتن انبوه سرمایه‌های فرهنگی در سطح بسیار بالایی قرار داریم و نمی‌دانیم چطور و چگونه از این سرمایه‌ها استفاده کنیم.

سیدرضا صالحی امیری که به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی رئیس جمهور به مجلس معرفی شده است، روز سه‌شنبه ۴ آبان (۲۷ اکتبر) را مصادف با روز جهانی میراث دیداری و شنیداری به عنوان یک روز مهم برای همه‌ی فرهنگی‌ها دانست و اظهار کرد: کمیسیون ملی یونسکو در ایران در طول ۳۰ سال گذشته تلاش کرد تا هیچ‌گاه این مجموعه را کمرنگ و تعطیل نبیند.

او که در مرکز همایش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران سخن می‌گفت، با اشاره به ثبت ۵۲ اثر در سطح ملی توسط یونسکو اظهار کرد:‌ ایران از نظر داشتن انبوه سرمایه‌های فرهنگی با چالش مواجه است. در حالی که ۵۲ اثر را برای ۵۲ سال آینده در انتظار ثبت در کمیته حافظه جهانی یونسکو داریم، تا امروز ۹ اثر توسط این کمیته در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است. این اتفاق یک اقدام پیچیده و سخت و نیازمند سیاست‌های جدید است.

ثبت مشترک به روند ثبت‌های کمیته حافظه جهانی کمک می‌کند

وی یکی از این سیاست‌های جدید را ایجاد کمیته‌های کارشناسانه به موازات تهران در شهرستان‌ها برای انجام اقدامات ثبت و تهیه پرونده‌ها دانست و افزود: از سوی دیگر با هدف سرعت در روند ثبت‌های حافظه جهانی به سمت ثبت‌های مشترک رفته‌ایم. اگر توجه کنیم، ایران از مصر تا ترکیه، ترکیه تا عراق، عراق تا شامات، شامات تا آفریقا،‌ آفریقا و سرزمین‌های اسلامی دور و آسیا و حوزه اسلامی مشترکات زیاد و وسیعی دارد. مشترکات فرهنگی که راه همگرایی فرهنگ با حوزه فرهنگی ایرانی-اسلامی است و می‌تواند در گسترش ثبت‌های مشترک کمک کند.

صالحی امیری با تأکید بر اینکه با شناخت فرهنگ دو کشور از یکدیگر، آن‌ها می‌توانند در سطح وسیع‌تری به یکدیگر کمک کنند، اظهار کرد: ثبت‌های مشترک پیام فرهنگ صلح و دوستی و سازگاری با یکدیگر را ارائه می‌دهند.‌ هدف از ثبت معرفی فرهنگ ملی به جهانی و ثبت مشترکات است که می‌تواند پیام‌آور صلح جهانی باشد.

او با تأکید بر اینکه خوشبختانه ریل حرکت کمیته حافظه جهانی بسیار خوب است، افزود: با تحقیق و تدقیق در چارچوب‌های یونسکو، نهادهای مختلف مانند صداوسیما تا سپاه پاسداران، وزارت خارجه تا مجلس شورای اسلامی و میراث فرهنگی تا آستان قدس رضوی می‌توانند دست به دست یکدیگر داده و این مسیر را طی کنند.

ایجاد نظام جامعه اسنادی در کشور را دنبال می‌کنیم

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به راه‌اندازی دو کمیته کتابخانه عمومی کشور و کمیته مرکز اسنادی کشور اظهار کرد: نزدیک به ۱۰۰ کتابخانه بزرگ بیش از ۱۰۰ هزار جلد در کشور دارند که قصد داریم با نمایش آن‌ها، نمایشی از وحدت و همگرایی را به اجرا بگذاریم. همچنین مطالبات جامعه کتابداران و کتابخانه‌ها را سامان داده و در مجلس دنبال کنیم. این اقدام از دو سال گذشته در حال پیگیری است.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور ادامه داد: با ایجاد کمیته مرکز اسنادی کشور که ۱۵ عضو از دستگاه‌های مختلف را در خود دارد همه مراکز اسنادی کشور به سرعت به یک جمع‌بندی رسیدند که باید به سمت دسترسی به یک نظام استاندارد و مشترک رفت و آن را به اشتراک گذاشت. در واقع تلاش داریم نظام جامعه اسنادی را در کشور دنبال کنیم.

اگر سرمایه‌های کشور را نشان ندهیم، گناهش پای ما نوشته می‌شود

او گفت:‌ این دولت باور دارد که باید سرمایه‌های بزرگ در مخازن دربسته گشوده شوند و آن‌ها را به دید جهانیان برسانیم. این یک گناه بزرگ است که به پای ما نوشته می‌شود، چون آن‌ها را در پشت درهای بسته و فولادی نگه داشته‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه سازمان اسناد و دیگر دستگاه‌های فرهنگی کشور موظف هستند ابعاد دینی، اخلاقی، اجتماعی و معیارهای مختلف را با سرمایه‌های جامعه معرفی کنیم، افزود: ما باید به هم نشان دهیم که می‌توانیم این فرهنگ را در سطح وسیعی استفاده کنیم.

او در پایان از شرکت‌کنندگان در آیین بزرگداشت روز جهانی میراث دیداری و شنیداری خواست دعا کنند تا در مسیر خدمت‌اش دچار غرور نشود.

 منبع: ایسنا

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا