مبارزه بوکس جوانان ایران با حاشیه‌ها

تیم ملی بوکس جوانان ایران در حالی ۲۷ آبان عازم مسابقات قهرمانی جهان می‌شود که غیر از تلاش برای شکست حریفان باید حواشی اطراف این تیم را هم تحمل کند.

موبنا – تیم ملی جوانان ایران حدود یک سال اردوهای آمادگی‌اش را با ۹ برد شروع کرد و به مرور که سن این بوکسورها بالاتر می‌رفت تعدادی می‌رفتند و تعداد جدیدی می‌آمدند. مربی اول این تیم کریمی، عاشری و امیری بودند که در نهایت فقط عاشری روی این تیم ماند و بقیه یا به تیم بزرگسالان رفتند و یا جدا شدند.

عاشری هم چند ماه با این تیم کار کرد تا این که حدود شش ماه قبل مسئولان فدراسیون بوکس در اقدامی عجیب عاشری را برکنار کرده و مرتضی سپهوند، امید رشید و رضا مهدی پور را به عنوان مربیان تیم ملی جوانان معرفی کردند. نکته جالب اینکه از بین این سه مربی تنها مرتضی سپهوند سابقه فعالیت به عنوان مربی را داشت. او از خرداد ۹۳ به عنوان مربی در تیم ملی بزرگسالان مدتی را کار کرده بود.
امید رشید که سابقه مربیگری نداشت و رضا مهدی‌پور هم که سال‌های قبل نایب رییس هیئت لرستان بود به جنجال در بوکس و چاقو کشی و زدن داور در مسابقات قهرمانی کشور و محرومیت از فعالیت در این رشته شهره بود و حتی او را از سمتش در هیئت بوکس برکنار کردند ولی به یکباره بعد از چند سال مربیگری تیم ملی جوانان را به او دادند تا آینده‌سازان ایران اسلامی را آموزش دهد.

نکته‌ای در این میان وجود دارد و آن اینکه البته مهدی‌پور در لرستان ساکن است و کمتر به اردوها می‌آید. سپهوند هم ساکن این استان است اما به دلیل ماموریتی که فدراسیون برایش گرفته فعلاً در تهران حضور دارد و در واقع او تنها مربی است که دائم در کنار بوکسورها حضور دارد.

کار سخت ملی پوشان در مسابقات جهانی

بوکس ایران سابقه کسب هیچ مدال مسابقات قهرمانی جهان در هیچ رده سنی را ندارد و همین مساله بار روانی زیادی را روی تیم های اعزامی ایجاد می کند. ملی پوشان ایران که به عنوان آینده‌سازان تیم بزرگسالان از آن‌ها یاد می‌کنند کار بسیار سختی را در مسابقات جهانی پیش‌رو دارند البته ایرانی‌ها ثابت کرده‌اند که در بسیاری اوقات در همین مواقع که انتظار زیادی از آن‌ها نمی‌رود معجزه‌آسا عملکرده و تاریخ‌سازی کرده‌اند. آخرین این موارد هم عملکرد شگفت‌انگیز تیم ملی فوتسال در مسابقات جهانی بود که در جای سوم ایستادند آن هم در شرایطی که قبل از اعزام حساب زیادی روی این تیم نمی‌کردند.

اعزام ناقص تیم ملی

بوکس ایران همیشه از کمبود پشتوانه نالیده است و فرقی هم نمی‌کند که در چه رده‌ای باشد. ما سال گذشته هم تیم بزرگسالان را به مسابقات قهرمانی جهان نفرستادیم و تصمیم این است که برای مسابقات جوانان هم با حداکثر شش یا هفت بوکسور حاضر شویم که این نشان می‌دهد هنوز بعد از گذشت نزدیک به ۲۵ سال از فعالیت این فدراسیون در بعد از انقلاب خیلی از مشکلات پابرجاست.

کلاف سردرگم سرمربی تیم ملی

طبق قانون فدراسیون جهانی بوکس آماتور (آیبا) برای هر مسابقه قهرمانی جهان باید یک سرمربی همراه تیم ها باشد که این مربی باید مدرک مربیگری سه ستاره داشته باشد. همین مسئله باعث شده تا مسئولان فدراسیون بوکس ایران که تیم ملی جوانان را بدون سرمربی و فقط با سه مربی اداره می‌کنند به فکر رفع این قانون با گذاشتن یک سرمربی باشند.

در ایران تنها چهار مربی این مدرک را دارند. حسین نهرودی، غلامرضا کریمی، اکبر احدی و عبدالرضا انصاری که با توجه به این شرایط باید یکی از این نفرات سرمربی تیم ملی جوانان در مسابقات جهانی باشد.

با نگاهی به اتفاقات بوکس برای کسب سهمیه المپیک و نتایج ضعیف تیم ملی در مسابقات جهانی باکو می توان گفت انصاری از نظر فدراسیون مردود شده و احتمال زیاد این پست را به او نخواهند داد. انصاری بعد از آن رقابت‌ها هم عملاً با فدراسیون زیاد ارتباط نداشته است.

نتایج ضعیف احسان روزبهانی در المپیک ریو۲۰۱۶ و حاشیه‌های بعد از آن و جنجال بین روزبهانی، احدی و مسئولان فدراسیون هم دلیلی بر این است که نام اکبر احدی از این لیست خارج شود.

حسین نهرودی باسابقه‌ترین مربی بوکس ایران است که ناظر کمیته ملی المپیک در تیم ملی قبل از المپیک ریو بود و او هم شانس برای سرمربیگری تیم جوانان در جهانی را دارد اما با کمی دقت بیشتر و حواشی که در مورد کنار گذاشتن او از سرمربیگری تیم بزرگسالان و اینکه او در این چندسال در هیچ یک از تیم‌های ملی به کار گرفته نشده است، باعث می شود تا به نوعی خود به خود او را هم از لیست خارج کنیم. مسئولان فدراسیون هم نمی‌خواهند با بازگرداندن او به تیم ملی به عنوان سرمربی حاشیه برای خود ایجاد کنند و بگویند که فدراسیون فقط به یک مربی محدود می‌شود و بازگشت به عقب داشته است.

تنها نفری که بیشترین شانس را برای نشستن روی صندلی سرمربیگری تیم ملی جوانان در روسیه را دارد، غلامرضا کریمی است. این مربی رابطه خوبی با جوانان دارد و در سال‌های قبل هم چندین‌بار در مقاطع مختلف مسئولیت تیم‌های جوانان و امید را بر عهده داشته است.
نکته مهم دیگر برای اینکه شانس کریمی را بیشتر از بقیه بدانیم این است که او همیشه بدون حاشیه در کنار بوکس بوده و کاری به این نداشته که نامش مربی ثبت شود یا سرمربی.
او هم اکنون هم سرمربیگری تیم ملی نوجوانان را بر عهده دارد و به عنوان مربی هم در تیم امید کار می‌کند.

و امتیاز آخر کریمی این که او با برخی از نفرات این تیم مدت‌ها کار کرده، رابطه خوبی با مدیرتیم‌های ملی و ناطق نوری دارد و در این مدت هم هیچ حاشیه ای برای فدراسیون نداشته و انتخاب او می‌تواند کمترین حاشیه را برای فدراسیون از لحاظ منتقدان داشته باشد.

مسابقات جهانی به نام کریمی به کام سپهوند

نکته مهم دیگری که باید توجه داشته باشیم این است که سپهوند که هم اکنون تیم را آماده می‌کند به احتمال خیلی زیاد در مسابقات قهرمانی جهان هم در کنار تیم خواهد بود و کمک زیادی برای کریمی است.

کریمی به خاطر قانون فدراسیون جهانی همراه تیم می‌رود تا تیم ملی از این بابت مشکلی نداشته باشد و از سوی دیگر می‌تواند تجربیاتش در مسابقات مختلف را در اختیار تیم جوانان و سپهوند قرار دهد تا هیچ تداخلی هم در نوع کوچینگ مربیان برای بوکسورها و ناآشنایی این بوکسورهای جوان با نوع عملکرد مربیان وجود نداشته باشد.

 منبع: ایسنا 

Mobna-Telegram

دکمه بازگشت به بالا