ژنرال آمریکایی: داعش در پی ایجاد “خلافت خراسان” در افغانستان است

داعش خراسان مردم افغانستان را قبول ندارد، چون فلسفه داعش ضد فرهنگ افغان است.

موبنا – ژنرال آمریکایی مسئول نیروهای این کشور در افغانستان گفته است که به شدت نگران وضعیت کشته شدن نیروهای امنیتی افغان است و اعلام کرده که این مشکل مستقیما به فرماندهی نیروهای این کشور باز می‌گردد.

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ژنرال جان نیکلسون، فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان با اشاره به این مساله که تعداد تلفات نیروهای امنیتی افغان در سال گذشته میلادی بسیار بالا بوده و در سال جاری میلادی نیز تعداد تلفات کم نبوده است، گفت:‌ ما به شدت نگران این تلفات در میان نیروهای امنیتی افغان هستیم. یکی از فاکتورهای اصلی در کشته شدن تعداد زیادی از این نیروها به نوع فرماندهی و رهبری نیروهای این کشور باز می‌گردد و ناکامی آنها را در این زمینه نشان می‌دهد. ما در برخی از واحدهای پلیس و ارتش افغانستان با ناکامی روبرو شده‌ایم. البته مشکل در بخش پلیس این کشور بسیار واضح است.

وی ادامه داد: برخی از واحدهای نظامی افغان فاقد رهبری و مدیریت کارآمد هستند و البته مساله نبود غذا، آب آشامیدنی و مهمات کافی نیز وجود دارد. مشکل به جوانان ربطی ندارد بلکه به افراد با تجربه‌ای مربوط می شود که نمی‌توانند آنها را رهبری و هدایت کنند و همین مساله باعث بروز تلفات و کشته شدن افراد می‌شود.

فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان همچنین گفت: فساد و ناکامی افسران و مدیران ارشد منجر شده که نیروهای افغان نتوانند در موقعیت‌های خطرناک آنطور که باید از خود عکس‌العمل مناسب نشان دهند.

یکی دیگر از مقام‌های ارتش آمریکا و سخنگوی عملیات پشتیبانی “resolute” گفت: تلفات نیروهای امنیتی افغان یک مشکل است. بسیاری از تلفات افغان‌ها در ایست‌های بازرسی در سراسر این کشور رخ می‌دهد چون این نواحی از مدیریت و رهبری خوبی برخوردار نیستند. ایست‌های بازرسی منشا اصلی تلفات نظامیان افغان هستند.

ژنرال نیکلسون همچنین در مصاحبه‌ای با شبکه خبری ان.بی.سی گفت:‌ داعش در حال تلاش برای ایجاد خلافت در افغانستان است. آنها می‌خواهند چنین کاری در افغانستان انجام دهند و ما شاهد هستیم که آنها “خلافت خراسان” را در افغانستان ایجاد می‌کنند. این روند در حال شکل گیری از سوی غیر افغان‌هاست و ما می‌بینیم که شبه نظامیان خارجی به ویژه ازبک‌ها از جنبش اسلامی ازبکستان به “داعش خراسان” می‌پیوندند. همچنین بسیاری از پشتون‌های پاکستانی از طالبان پاکستان به این داعش خراسان در افغانستان پیوسته‌اند.

ژنرال نیکلسون همچنین ادامه داد: داعش خراسان مردم افغانستان را قبول ندارد، چون فلسفه داعش ضد فرهنگ افغان است. ما با کمک شرکای خود در افغانستان می‌توانیم از تاثیرگذاری این گروه بر کشور و منطقه جلوگیری کنیم. مرز میان افغانستان با پاکستان بسیار چالش برانگیز است و شبه نظامیان به راحتی می‌توانند وارد هر دو کشور شوند. مرزها باید بیشتر از گذشته از سمت افغانستان محافظت شوند تا از ورود یا خروج شبه نظامیان جلوگیری به عمل آید. بسیاری از حملات اصلی در کابل از سوی شبکه حقانی بوده است چون این گروه در سراسر مرز پاکستان فعال است. طالبان و حقانی همچنان مورد حمایت دولت اسلام آباد هستند.

 منبع: ایسنا

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا