اسپانیایی‌ها نگران آینده گردشگری هستند

مسئولان گردشگری اسپانیا در تلاش هستند تمرکز این صنعت را از کمیت به سوی کیفیت تغییر دهند و توجه بیشتری به میراث این کشور نیز داشته باشند.

موبنا – کشور اسپانیا پس از سپری کردن موفق‌ترین تابستان ۱۵ سال اخیر در عرصه گردشگری، افق روشنی را پیش روی محبوب‌ترین مقاصد توریستی خود نمی‌بیند.
به نقل از روزنامه «لوکال»، با هجوم گردشگران از کشورهایی که در چند مدت اخیر درگیر حملات تروریستی بودند، اسپانیا تابستانی رویایی را در عرصه جذب گردشگر بین‌المللی تجربه کرد و مجموعه‌ای از عوامل چون کاهش نرخ سود، بهای بنزین و ناآرامی در دیگر کشورهای مدیترانه‌ای به نفع مناطق ساحلی اسپانیا شد.

«خوزه لوئیس زوردا»، رئیس کمپانی گردشگری «Exeltur» اسپانیا معتقد است ایجاد مجدد چنین شرایطی بسیار دشوار است و از میان ۷۵ میلیون گردشگری که پیش‌بینی می‌شود در سال جاری میلادی از اسپانیا دیدن کنند، نزدیک به چهار میلیون از گردشگرانی هستند که پیش از این به کشورهایی چون ترکیه و مصر نیز سفر کرده‌اند.

پیش‌بینی می‌شود صنعت گردشگری اسپانیا در در سال ۲۰۱۶ شاهد رشد سالانه ۴٫۴ در مقایسه با چشم انداز رشد ۳٫۲ درصدی برای کل اقتصاد این کشور باشد که این رقم در ۱۵ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

همچنین در هشت ماه نخست ۲۰۱۶ اسپانیا شاهد رشد ۱۰ درصد گردشگری در مقایسه با سال گذشته آن بوده و در مجموع ۵۲٫۵ میلیون نفر از این کشور دیدن کردند که در این میان بریتانیایی‌ها پرشمارترین حضور را داشته‌اند.

منطقه شمالی کاتالونیا پربازدیدترین منطقه گردشگری در اسپانیاست که یک چهارم از مجموع توریست‌های ورودی به این کشور را به خود اختصاص می‌دهد و در حد فاصل ماه‌های ژانویه تا اوت در مجموع ۱۲.۵ میلیون گردشگر بین‌المللی از شهر بارسلون و دیگر مناطق ساحلی آن دیدن کردند.

پس از کاتالونیا، منطقه «بالئاری» که یکی از ۱۷ بخش خودمختار اسپانیا و یکی از ۵۰ استان آن به‌شمار می‌آید، در جایگاه دوم حضور گردشگران قرار دارد و پس از جزایر قناری محبوب‌ترین منطقه گردشگری اسپانیاست.

در سال ۲۰۱۵ در مجموع ۶۸ میلیون گردشگر اسپانیا را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کردند و موجب شد این کشور پس از فرانسه و آمریکا در جایگاه سوم پربازدیدترین کشورهای جهان قرار گیرد، اما این صنعت با نگرانی‌هایی نیز رو به روست.

به عنوان مثال توریسم تجاری در این کشور به سبب بلاتکلیفی سیاسی با افت همراه بوده و اسپانیا پس از دو انتخابات ناتمام، ۱۰ ماه است که دولتی با اختیار تام ندارد.

مهم‌تر آنکه گردشگران در مقایسه با سال گذشته کمتر هزینه می‌کنند و میزان هزینه آنها وابسته به ماه میلادی دو تا شش درصد کاهش داشته است و مدت زمان کمتری را نیز در اسپانیا سپری می‌کنند.

«فیلیپ موسکوزو»، استاد دانشگاه کسب و کار و تجارت مادرید معتقد است روند کلی به سمت صرفه‌جویی در هزینه‌هاست. بسیاری از گردشگران تلاش می‌کنند برای سفر از ایرلاین‌های ارزان قیمت و روش‌های جایگزین اقامت چون «Airbnb» ( وب‌سایتی است که مردم در آن خانه‌ها و مکان‌های اقامتی خود را کرایه می‌دهند و دارای دو میلیون اقامتگاه ثبت شده در ۱۹۱ کشور جهان است) استفاده کنند، پدیده‌ای که زیان زیادی به هتلداران وارد کرده است.

در طول دو سال گذشته، شمار اقامتگاه‌های معمول برای توریست‌ها ۱٫۶ درصد افزایش داشته، در حالی که استفاده و اجاره اقامتگاه با استفاده از وب‌سایت‌هایی چون «Airbnb» حدود ۷۵ درصد رشد داشته است.

از سویی دیگر مقاصد محبوب گردشگری اسپانیا چون بارسلون و جزایر بالئارس به نقطه اشباع رسیده‌اند که در برخی موارد مشکلات زیست محیطی ایجاد کرده است.

«مارگالیدا مایورکا» از فعالان محیط زیست در جزیره مایورکا معتقد است زیرساخت‌های این جزیره قادر به مقابله با تاثیرات فصل گردشگری تابستان نیست، به عنوان مثال امسال آب‌های آلوده به پارک طبیعی در شمال جزیره راه یافت و تصفیه‌خانه‌ها نیز درست کار نمی کردند.

مسئولان گردشگری اسپانیا در تلاش هستند تمرکز این صنعت را از کمیت به سوی کیفیت تغییر دهند و توجه بیشتری به میراث این کشور نیز داشته باشند. یکی دیگر از راه‌حل‌ها جذب بیشتر گردشگران آسیایی است که بیشتر به خرید علاقه دارند تا آفتاب گرفتن در سواحل. با این وجود صنعت گردشگری اسپانیا در چند مدت اخیر سودهای فراوانی از سواحل و آفتاب برده است و بعید است به راحتی مدل‌های خود را تغییر دهد.

 منبع: ایسنا

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا