توکلی: تمایل دولت روحانی به عدم شفافیت است

اعضای کمیسیون تلفیق و نمایندگان دولت خدمت مقام معظم رهبری رفتند و بنده در آن جلسه گفتم که برنامه پنجم توسعه بیشتر به یک رؤیا شبیه است تا یک برنامه توسعه ای کشوری.

موبنا – نماینده مردم تهران در مجلس نهم با بیان اینکه تمایل دولت روحانی به عدم شفافیت زیاد است، گفت: این دولت خیلی زود به محرمانه کردن امور و قراردادها از جمله قراردادهای نفتی پناه می‌برد.

احمد توکلی، نماینده سابق تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست خبری با عنوان نقد برنامه ششم توسعه که صبح امروز دوشنبه در پاتوق رسانه های انقلاب اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه برنامه نویسی و برنامه ریزی اقداماتی است که همه کشورهای جهان سوم انجام می دهند تا در یک بازه زمانی مشخص به اهدافشان برسند، اظهار کرد: ما این مسئله و برنامه ریزی را در کشور خود داریم، اما متاسفانه بسیاری از برنامه های توسعه ای نوشته شده، چاره مشکلات بسیاری بوده است.

وی افزود: با عنوان مثال زمانی که کمیسیون تلفیق در روزهای آخر کار خود در تصویب کلیات برنامه پنجم توسعه قرار داشت، دولت و رئیس جمهور وقت درخواست کردند تا برنامه برای اعمال تغییراتی بازگردانده شود، اما به دلیل اینکه امکان این کار نبود و باید برنامه مصوب می شد، کمیسیون تلفیق درخواست دولت را نپذیرفت.

توکلی ادامه داد: به همین دلیل اعضای کمیسیون تلفیق و نمایندگان دولت خدمت مقام معظم رهبری رفتند و بنده در آن جلسه گفتم که برنامه پنجم توسعه بیشتر به یک رؤیا شبیه است تا یک برنامه توسعه ای کشوری.

نماینده سابق تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تغییراتی که در برنامه پنجم توسعه صورت گرفت، گفت: در برنامه پنجم مجلس به دلیل برخی مشکلات مجبور شد مواردی را به این برنامه اضافه کند. امروز نیز برنامه ششم توسعه همانند برنامه قبلی به یک رؤیا شبیه است تا یک برنامه توسعه.

وی با اشاره به برخی مشکلات در برنامه ششم توسعه افزود: در این برنامه یک تغییر به وجود آمده و آن هم تفسیر رئیس جمهور از ماده ۱۲۶ است که می گوید برنامه و بودجه استخدامی کشور در اختیار رئیس جمهور قرار دارد و یا اینکه می تواند این کار را به نماینده خود واگذار کند.

توکلی ادامه داد: متاسفانه در برنامه های توسعه ای کشور این ایراد وجود دارد که رئیس جمهور می گوید من یا نماینده ام می توانیم برنامه را بنویسیم و تکلیفش را مشخص کنیم. این مسئله به هیچ وجه منطقی نیست که برنامه توسط یک نفر نوشته شود.

نماینده سابق تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: این برنامه ای که رئیس جمهور به مجلس ارائه کرده، تنها احکام مورد نیاز برنامه ششم است، در واقع دولت می خواهد مجلس فقط احکام برنامه را به تصویب برساند، این اقدام کاملا با قانون اساسی مغایر است و مجلس را از مسیر اصلی خود منحرف می کند.

وی تاکید کرد: امروز دولت و رئیس جمهور قصد دارند برنامه ششم را به جای اینکه مجلس مورد تصویب قرار دهد، خودشان تصویب کنند که این امر اشتباه است.

توکلی با بیان اینکه برنامه ششم توسعه قابلیت اجرایی شدن ندارد، گفت: امروز تمایل دولت آقای روحانی به عدم شفافیت بسیار است. این مسئله در وزارت صنعت و معدن از همه بیشتر جلوه می کند.

نماینده سابق تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این دولت خیلی زود به محرمانه کردن امور و قراردادها از جمله قراردادهای نفتی پناه می برد. امروز در کشورهای نفتی آفریقایی که شاید از نظر برخی آقایان جزء کشورهای غیرپیشرفته محسوب شوند، جلسه مذاکرات نفتی‌شان منتشر می شود. شاید قراردادهای نظامی را باید محرمانه کرد، اما محرمانه کردن قراردادهای نفتی هیچ وجهی ندارد.

 منبع: مهر

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا