عصر یخبندان جدید در راه است

دمای خورشید به گونه‌ای کاهش میابد که کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند در آینده نه چندان دور یک عصر یخبندان جدید ایجاد خواهد شد.

موبنا – کارشناسان می‌گویند فعالیت خورشید بسیار کم شده است و از زمان عصر یخبندان کوچک یعنی سال‌های ۱۶۴۵ تا ۱۷۱۵ میلادی، این سردترین دمای خورشید محسوب می‌شود.

عصر یخبندان کوچک که با نام «کمینه ماندِر» هم شناخته می‌شود به گونه‌ای شکل گرفت که طی آن برای نخستین بار در تاریخ رودخانه تِیمز یخ زد.

عصر یخبندان جدید در راه است

دانشمندان هم‌اکنون یک مدل علمی دقیق ارایه کرده‌اند که بر اساس آن میزان فعالیت‌های خورشیدی بسیار دقیق‌تر از قبل محاسبه می شود و حتی بر اساس آن می‌توان حرارت و دمای خورشید در سال‌های آینده را هم پیش‌بینی کرد. بر اساس این مدل پیش‌بینی شده است که نیروی مغناطیسی خورشید بین سال‌های ۲۰۳۰ تا ۲۰۴۰ میلادی بین ۶۰ درصد کاهش میابد.

عصر یخبندان جدید در راه است

بر اساس این مدل اصطلاحا گفته می‌شود که قلب خورشید هر ۱۱ سال یکبار می‌تپد و این مسئله نوسانات فعالیت مغناطیسی منظومه شمسی را به وجود می‌آورد. این چرخه نخستین بار ۱۷۳ سال قبل کشف شد و همچنان مورد توجه قرار می‌گیرد.

کارشناسان با بررسی‌های خود دو نوع موج مغناطیسی مختلف در چرخه فعالیت‌های خورشیدی کشف کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که ضربان بعدی قلب خورشید سال ۲۰۲۲ ایجاد می‌شود که از آن به عنوان «چرخه ۲۶» یاد می‌کنند و این چرخه می‌تواند آغازگر عصر یخبندان جدید باشد.

 منبع: فارس

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا