وزیر نفت: فرصت سه ماهه به قرارگاه خاتم برای میدان آزادگان/ پیشنهاد هندی‌ها از نظر مالی قابل قبول نبود

برای قراردادهای جدید مشکل نقل و انتقال بانکی وجود ندارد.

موبنا -وزیر نفت ضمن حمایت از قیمت اتان از ارائه‌ی فرصتی سه‌ماهه از قرارگاه خاتم در مورد میدان آزادگان خبر داد.

بیژن زنگنه در همایش بررسی الزامات و چالش‌های قراردادهای مشارکت و ابزارهای مالی سرمایه‌گذاری در صنعت نفت در جمع خبرنگاران با اشاره به توافق اوپک، اظهار کرد: با توجه به این‌که اوپک به یک چارچوب توافقی رسیده، باید تلاش کنیم غیراوپک هم به این توافق بپیوندد.

وی در مورد جلسه روسیه و عربستان، گفت: امیدواریم بتوانند به تفاهم برسند که روسیه و کشورهای غیراوپک اوپک را همراهی کنند به‌طور کلی هدف افزایش تولید نیست. نشست نوامبر نشست اوپک است.

وزیر نفت در ادامه در پاسخ به سوالی که مربوط به دکل‌ها، بیان کرد: در مورد دکل‌ها چیز جدیدی نشنیده‌ ‌ام دکل‌هایی است که دولت قبل خرید کرده و این بحث‌ها وجود دارد.

زنگنه در مورد همایش مذکور اظهار کرد: این همایش توسط جمعی از دانشگاهیان برگزار شده و هدف آن بحث در مورد نکاتی است که برای نحوه‌ی همکاری‌های شرکت‌های ایرانی و خارجی وجود دارد. اگر قراردادهای جدید نفتی فعال شوند حجم عظیمی از کار برای ظرفیت‌های ایرانی در رده‌های مختلف از اجرای قراردادها ایجاد می‌شود.

وی افزود: از ابتدای قرارداد ایرانی‌ها باید شریک خارجی‌ها باشند. اگر ایرانی‌ها اصل قرارداد باشند لزومی ندارد شرکت‌های خارجی به عنوان شریک قرارداد باشند. البته اگر خودشان تمایل داشته باشند ما مشکلی نداریم، اما اگر خارجی‌ها اصل قرارداد باشند حتما باید شریک ایرانی داشته باشند و سپس باید تعیین شود قراردادها چه‌طور باید باشد و ایرانی‌ها چه‌طور باید بیشترین سهم را بگیرند و تکنولوژی به بیشتری و بهترین نحو تامین شود.

وزیر نفت، ادامه داد: این قراردادها فرصت‌های زیادی برای ظرفیت‌های ایرانی ایجاد می‌کند و حداقل ایرانی‌ها به راحتی می‌توانند ۷۰ درصد ارزش سرمایه‌گذاری را بگیرند و برای خودشان سابقه، اشتغال، ارزش افزوده ایجاد کنند.

ارائه فرصت سه‌ماهه به قرارگاه خاتم‌الانبیاء

زنگنه با اشاره به انعقاد قرارداد بین وزارت نفت و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء، اظهار کرد: این قرارگاه فرصتی برای میدان آزادگان از ما درخواست کرد که ما این فرصت را به آنها دادیم، فرصتی که درخواست کردند سه ماهه بود و ما هم پذیرفتیم و احتمالا در دی‌ماه باید مشخص شود. البته این درخواست از سوی ستاد اجرایی فرمان امام نیز مطرح شد که با آن نیز موافق بودیم. البته قرارگاه نیست و شرکت‌هایی هستند. آنها هم خواستند با شرکت‌های درجه یک خارجی صحبت کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مناقصه میدان آزادگان به تاخیر می‌افتد یا خیر، گفت: باید منتظر باشیم. ممکن است به موازات این اتفاقات رخ دهد. هنوز تصمیم نگرفته‌ایم.

وزیر نفت با تاکید بر این‌که هدف وزارت نفت بالابردن ضریب بازیافت است، گفت: با چاه زدن هم می‌توان تولید کرد.

متن قراردادهای نفتی هنوز نهایی نشده است

وی در ادامه با اشاره به قراردادهای جدید نفتی، اظهار کرد: متن این قراردادها هنوز نهایی نشده و فعلا در مرحله‌ی تعیین صلاحیت شرکت‌های خارجی هستیم. هفته گذشته برخی شیطنت‌هایی کردند و گفتند فقط شرکت‌های خارجی برای این قرارداد ها دعوت شده‌اند و شرکت‌های داخلی حذف شده‌اند، در حالی که داخلی‌ها را قبلا تعیین صلاحیت کرده بودیم و اعلام کردیم ۱۱ شرکت صلاحیت دارند و چنانچه باز هم درخواستی باشد بررسی می‌کنیم. این مرحله برای خارجی‌ها بود و پس از این‌که ارزیابی صلاحیت‌ها تمام شود متن آماده خواهد شد.

پیشنهاد هندی‌ها از نظر مالی قابل قبول نبود

زنگنه در ادامه با بیان این‌که فعلا قرارداد بای بک ( Buy Back) نداریم، بیان کرد: مهلت هندی‌ها تا سپتامبر بود و مدل آن بای بک نبود. پیشنهاد هندی‌ها از نظر مالی قابل قبول نبود و ممکن است به سرانجام نرسد و ممکن است ایران، هندی‌ها را کنار بگذارد.

وزیر نفت تصریح کرد: در هر حال دوره‌های آخر است و به هندی‌ها اعلام کردیم باید پیشنهاد قابل قبول ارائه دهند. آنها همین ماه می‌آیند و امیدوارم همکاری با هندی‌ها حذف نشود، اما اگر مدل مالی آنها قابل قبول نباشد، مجبور به حذف آنها می‌شویم.

وی در مورد مشکل نقل و انتقال بانکی نیز، گفت: برای قراردادهای جدید مشکل نقل و انتقال بانکی وجود ندارد.

حمایت زنگنه از قیمت اتان

وزیر نفت در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که قیمت اتان گران است، اظهار کرد: من از قیمت‌ها دفاع می‌کنم. اگر قیمت‌ها را قبول ندارند مزایده برگزار می‌کنیم و این قیمت‌ها ۱٫۵ برابر می‌شود. اگر قیمت اتان گران است، چرا برای یک تن اتان چهار تن تقاضا وجود دارد؟

زنگنه ادامه داد: سود خالص دو شرکتی که از اتان مصرف می‌کنند در دو سال متوالی ۴۸ درصد و ۵۱ درصد بوده است.

وی تاکید کرد: هندی‌ها به دنبال سرمایه‌گذاری در اتان نبودند. من به آنها گفتم اگر این قیمت گاز گیر آوردید من خریدار هستم.

 منبع: ایسنا

Mobna-Telegram

دکمه بازگشت به بالا