«سیانور» با چه دغدغه‌ای ساخته شد؟

‌بهروز شعیبی گفت: یکی از دلایل درگیری ما با داستان و ساختن فیلم «سیانور» این است که اهمیت حضور دانشجویان را در تاریخ معاصر نشان بدهیم.

موبنا – کارگردان «سیانور»در جلسه نقد و تحلیل این فیلم اول آبان ماه در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در واقع فیلم «سیانور» متفاوت از فضای معمول جامعه سینمایی است که اگر راجع به فضای سینما ورود پیدا کنم، به نقد کارهای دیگر همکاران کشیده می‌شود.

وی افزود: تلاش کردیم فضای تاریخ معاصر را به شکلی کار کنیم که تماشاگر و سینمای ما استحقاق این گونه فیلم‌ها با چنین فضای متفاوتی داشته باشند، چرا که اخیرا فیلم‌ها محدود به داستان‌های اجتماعی شده که اکثر آن‌ها دغدغه ما نیست و تنها ساختن این‌گونه فیلم‌ها ما را درگیر آن‌ها می‌کند.

کارگردان فیلم سیانور تصریح کرد: اگر به دیگر سینماهای دنیا رجوع کنیم، متوجه می‌شویم سالانه فیلم‌های مختلف کمدی، اکشن و کودک ساخته می‌شود و مخاطب با هر موضوعی که تمایل داشته باشد، می‌تواند آن فیلم را تماشا کند.

وی خاطر نشان کرد: داستان این مقطع تاریخی را نمی‌دانستم ولی با خواندن فیلم‌نامه جناب احمدیان با آن آشنا و متوجه شدم که در آن دوره پدران و مادران ما در فضایی زندگی می‌کردند که ما هیچ اطلاعی از آن نداریم.

شعیبی تصریح کرد: برای ساختن چنین فیلم‌هایی بهتر است که تاریخ اجتماعی و واقعی ساخته شود و سال‌های بعد انتظار این را داریم که دیگران راجع به ما حرف بزنند.

وی در خصوص جنبش دانشجویان، عنوان کرد: به طور مسلم بخش عمده‌ای از تاریخ اجتماعی یک سرزمین در هر عصر را افراد فرهیخته‌ بر عهده دارند و اکثر آن‌ها را دانشجویان تشکیل می‌دهند.

وی خاطر نشان کرد: دانشگاه محلی شد برای رشد و تفکر گروه‌های سیاسی که بسیار فهمیده بودند و نیز افراد بسیار مهمی، تاریخ انقلاب را رقم زدند و در این راستا فعالیت‌های بسیار خوبی صورت گرفته و من معتقدم که این نسل یکی از آگاه‌ترین نسل‌های تاریخ است.

کارگردان سیانور گفت: سال‌های نزدیک انقلاب، دهه‌ای بود که پدران و مادران هر روز در معرض انتخاب قرار می‌گرفتند و انتخاب جزو واژه‌هایی است که دست از سر هیچ کدام از افراد بر نمی‌دارد در نتیجه واژه‌ای بسیار پیچیده‌ است.

وی ادامه داد: یک انتخاب سخت که در دهه ۵۰ هر روز تکرار می‌شود، این است که سازمان مجاهدین هم در معرض انتخاب قرار می‌گرفته و افراد با هر انتخاب آینده را برای خودشان رقم می‌زدند.

در ادامه این نقد و تحلیل سید محمود رضوی تهیه کننده فیلم «سیانور» ، اظهار کرد: «سیانور» پنجمین کاری است که با جناب شعیبی داشتم و این کار یک پروسه بسیار طولانی داشت، از دو سال و نیم قبل که این فیلم‌نامه به من داده شد تصور کردم به لحاظ هزینه قابل تولید است، طبیعتا من را بر آن داشت که این کار را انجام دهم و فیلم «سیانور» را به سرانجام برسانیم.

بهنوش طباطبایی بازیگر فیلم «سیانور» هم در این نشست حاضر بود.

 منبع: ایسنا

Mobna-Telegram

دکمه بازگشت به بالا