«هفت» همچنان به رسانه‌ها خوراک می‌دهد

برنامه «هفت» جمعه شب (۳۰ مهر) بعد از درگیری لفظی اصغر نعیمی، کارگردان فیلم سینمایی «سایه‌های موازی» و مسعود فراستی، منتقد سینما و تلویزیون حاشیه‌هایی داشت که اغلب روزنامه‌ها به تهیه گزارش‌هایی حول این موضوع پرداخته‌اند.

موبنا – اصغر نعیمی این‌ روزها «سایه‌های موازی» را روی پرده سینماها دارد؛ او چند روز قبل با حضور در برنامه «هفت»، روبه‌روی مسعود فراستی نشست و این دو به گفت‌وگویی جنجالی پرداختند؛ گفت‌وگویی که موضوع و حاشیه‌هایش، تیتر اغلب روزنامه‌های امروز شده است.

روزنامه «اعتماد» با انتشار مطلبی با عنوان «فرار از بن بست فراستی» به حضور اصغر نعیمی، کارگردان «سایه‌های موازی» در برنامه «هفت» اشاره کرده و آورده است: «در این برنامه، مسعود فراستی فیلمنامه «سایه‌های موازی» که اقتباسی از داستان داستایوسکی بود را در حد فاجعه نامید و عنوان کرد سعید عقیقی فیلمنامه‌نویس این کار عرضه‌ی این را نداشته در فیلمنامه‌اش شخصیت بسازد. این سخنان با واکنش نعیمی کارگردان این فیلم روبه رو شد و جدل لفظی میان آن ها درگرفت.»

این روزنامه در پایان آورده است: «اما آنچه لابه‌لای همه بحث‌های درگرفته در برنامه «هفت» گم می‌شود، مساله رشد سینمای ایران و علل موفقیت و ناکامی آن است. «هفت» که می‌تواند استراتژی تعیین کند و از تریبون گسترده خود برای جهت‌دهی به سینما و مخاطبان آن استفاده کند، بی‌توجه به جریان روز سینما، این روزها راه خود را طی می‌کند؛ برنامه‌ای که می‌تواند با ۴٠ میلیون بیننده در میزان فروش فیلم‌های روی پرده تاثیرگذار باشد، فرصتی برای سهم‌خواهی افراد محدودی است.

به نظر می‌رسد، «هفت» بهروز افخمی، ماهیت سینمایی خود را از دست داده و در هفته‌های اخیر تنها وجه سرگرمی خود را حفظ کرده است، با این وجود دو هفته‌ای است که بهروز افخمی در این برنامه از فروش کم سینمای ایران در طول این دو ماه ابراز نگرانی می‌کند. با بررسی فیلم‌هایی پرفروش و کم‌مخاطب سینمای ایران در سال ٩۵، متوجه می‌شویم، برنامه «هفت» در سرنوشت فیلم‌های روی پرده و موفقیت فروش آنها بی‌تاثیر است. به همین خاطر است که کمتر فیلمسازی به حضور در این برنامه تن می‌دهد.»

روزنامه «ابتکار» نیز گزارشی درباره حاشیه‌های برنامه «هفت» با عنوان «انتقاد دوباره از ادبیات فراستی در برنامه هفت» تهیه کرده است و در پایان این گزارش اشاره‌ای به صحبت‌های بهروز افخمی داشته و به نقل از او آورده است: «ما خیلی سعی کردیم تا ما همین مقدار نظر مردمی را بتوانیم درباره فیلم شما تهیه کنیم. بیش از یک هفته طول کشید و حتی هیچ کسی حاضر نشد درباره فیلم شما نقد خوب کند. هفته گذشته مهدویان برای فیلم «ایستاده در غبار» به «هفت» آمد و نقدهای تندتری را از مسعود فراستی شنید.

درحالی که فراستی فیلم او را بیشتر از فیلم تو دوست دارد. اما مهدویان مثل یک تماشاگر به حرف‌های او گوش داد. اما تو سعی می کنی مقابله کنی!» در ادامه کارگردان «سایه‌های موازی» اظهار داشت: «حرف من به فراستی این است که بالاخره باید راه فراری از این بن بست باشد. بن بستی به نام فراستی! چرا مسعود فراستی به خود اجازه می‌دهد به فیلم من توهین کند، اما من اجازه ندارم به او توهین کنم؟» فراستی نیز در پاسخ به نعیمی گفت: «سینما ما سینمای سوبسیدی لوسی است که اگر به کسی بگویی بالای چشم آن ابروست، گریه می‌کند!»

این روزنامه در پایان گزارش آورده است: برنامه «هفت» در حالی به پایان رسید که علاوه بر حواشی اختلاف‌های لفظی میان اصغر نعیمی و فراستی، لحظه‌ای در برنامه به اشتباه دوربین به استودیو آمد؛ در حالی که فهیم، دیگر منتقد برنامه سیگار به دست در حال صحبت با افخمی در استودیو بود.

امروز، روزنامه شهروند هم مطلبی را به برنامه «هفت» و حاشیه‌هایش اختصاص داده و با انتشار مطلبی با تیتر «نقد موشکافانه ادبیات تحقیرآمیز» به سخنان نعیمی در پایان مطلب اشاره کرده و آورده است: «رسانه عمومی جایی است که باید با ادبیات درستی صحبت کنیم؛ مثلا تو به من می‌گویی فیلم فارسی ساخته‌ای و فکر می‌کنی به من فحش داده‌ای. فیلم من فیلم فارسی!

فیلمفارسی شرف دارد به این‌که مثل تو بنشینم جلوی تلویزیون از یک رانت و موقعیت مسمومی استفاده کنم و بدانم هیچ‌کسی نمی‌تواند جوابی به ما بدهد.» اینها بخش‌هایی از نشست پر التهاب کارگردان فیلم سایه‌های روشن با مسعود فراستی و بهروز افخمی روی آنتن زنده شبکه سه بود. به نظر می‌رسد فراستی با وجود تخصص و تبحری که در کارش دارد، مسیری را برگزیده که باعث می‌شود حرف‌های درستش هم به گوش بینندگان و فیلمسازان نرود. شاید بشود این حرف‌های درست را در بستر بهتری مطرح کرد؛ البته شاید!»

روزنامه «وطن امروز» نیز مطلبی را با عنوان «نتیجه‌ی سینمای سوبسیدی و لوس» را منتشر کرده و به صحبت‌های جنجالی میان فراستی و نعیمی و بهروز افخمی پرداخته است.

به گزارش ایسنا، همزمان با کشیده شدن دعوای لفظی یک منتقد و یک کارگردان در برنامه‌ای تلویزیونی به رسانه‌ها، برخی دیگر از رسانه‌ها نیز به صحبت‌های جنجالی اکبر عبدی در برنامه «خوشا شیراز» پرداخته‌اند.

روزنامه «مردم سالاری» با اشاره به صحبت‌های اکبر عبدی درباره‌ی بدهی ۲۰ ساله فراستی به او و نقش شریفی‌نیا در عقد قرارداد با بازیگران فیلم اخراجی‌ها که در برنامه خوشا شیراز مطرح شده بود، مطلبی را باعنوان «صحبت‌های جنجالی اکبر عبدی درباره شریفی‌نیا و فراستی» منتشر کرده و از وی نقل کرده ‌است: «قرارداد ۴۰ میلیون تومانی من در «اخراجی‌های۲» توسط شریفی‌نیا به ۳۰ میلیون تومان کاهش یافت.

بعدها فهمیدیم ایشان به آقای ده‌نمکی و آقایان سرمایه‌گذار گفته من قراردادها را کم می‌کنم به شرطی که X درصد از فیلم به من بدهید. او توانست با درصدی که از آن فیلم گرفت، یک خانه مَشتی بخرد. خدا بیشتر به او بدهد. فراستی نیز ۲۰ سال پیش ۱۰۰ هزار تومان ازمن قرض گرفت وهنوز برنگردانده است.»

روزنامه «شهروند» نیز درباره‌ی این موضوع، مطلبی با عنوان «گرد وخاک اقای بازیگر روی آنتن» را منتشر کرده است.
برنامه سینمایی «هفت» با اجرای بهروز افخمی، بیش از یک سال است که از تلویزیون پخش می‌شود. این برنامه سینمایی در مدت تولید و پخش خود در دو فاز مجزا تاکنون روی آنتن رفته است؛ یک فاز تولیدی و یک فاز زنده که مربوط به بعد از زمان جشنواره فیلم فجر تاکنون است. رویکرد بهروز افخمی در این برنامه و همچنین حضور مسعود فراستی در مقام منتقد، «هفت» را به یکی از برنامه‌های جنجالی تلویزیون در این روزها بدل کرده که با حاشیه‌هایی در بین اهالی سینما و رسانه‌ها نیز همراه بوده است.

از جمله حاشیه‌های این برنامه می‌توان به نقد فیلم «دونده زمین»، ساخته کمال تبریزی توسط مسعود فراستی اشاره کرد که پس از به‌کار بردن عبارتی نامتعارف از سوی این منتقد، کمال تبریزی اعلام کرد که در واکنش به این اتفاق ساخت سریال سرزمین کهن را متوقف می‌کند.

او این اقدام را «اعتراض به سکوت مدیران تلویزیون در برابر اهانت یک برنامه به اصطلاح سینمایی به کارگردان این سریال» عنوان کرد. این واکنش، انتشار نامه‌ای از سوی افخمی را به دنبال داشت که در بخشی از آن آمده بود، «دهان ما را بستی، با باقی ملت چه می کنی؟».

 منبع: ایسنا

Mobna-Telegram

دکمه بازگشت به بالا