مایکروسافت قرار بود فیسبوک را ۲۴ میلیارد دلار بخرد

در کمپانی‌های بزرگ یک جمله معروف گفته می‌شود که بر این قرار است: «قرارداد خوب قراردادی است که هرگز نتوانید آن را منعقد کنید». این اتفاق برای مایکروسافت هم صادق بوده است.

موبنا، رضا خواجه‌وند – این طور که اسناد و مدارک موجود نشان می دهد مایکروسافت سال ۲۰۱۰ میلادی برای خرید فیسبوک اقدام کرده بود که البته این تلاش بی‌نتیجه ماند. در آن زمان «استیو بالمر» مدیرعامل مایکروسافت بود و تمایل داشت غول نرم‌افزاری جهان در حوزه شبکه‌های اجتماعی هم فعالیت کند.

او که هم‌اکنون مدیریت باشگاه بسکتبال Clippers NBA لس‌آنجلس را در اختیار دارد به «مارک زاکربرگ» پیشنهاد داده بود که حاضر است شرکت او را خریداری کند.

بالمر روز گذشته مصاحبه‌ای را با شبکه تلویزیونی CNBC انجام داد و طی آن برای نخستین بار اعلام کرد که شش سال قبل قرار بود فیسبوک را به قیمت ۲۴ میلیارد دلار بخرد. آن روزها فیسبوک به میزان امروز ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه در گردش نداشت و نخستین گام‌ها را برای تبدیل شدن به یکی از غول‌های فناوری برمی‌داشت.

microsoft-buy-facebook-2

بالمر توضیح داد پیشنهاد مایکروسافت برای خرید فیسبوک کاملا جدی بود و البته پس از مذاکرات انجام شده به تصمیم زاکربرگ مبنی بر عدم تمایل به واگذاری فیسبوک احترام گذاشت.

مایکروسافت که قرار بود روزی صاحب اصلی فیسبوک باشد، هم‌اکنون ۱٫۶ درصد از سهام بزرگترین شبکه اجتماعی جهان را در اختیار دارد. مجموع سرمایه‌های فیسبوک هم‌اکنون ۳۷۹ میلیارد دلار محاسبه می‌شود که این رقم ۱۶ برابر از پیشنهادی که مایکروسافت برای خرید آن داده بود بیشتر است.

زاکربرگ هم‌اکنون چهارمین فرد ثروتمند جهان است و مجموع سرمایه‌های شخصی او ۵۶ میلیارد دلار محاسبه می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا