واکنش وزارت خارجه به گزارش تازه احمد شهید علیه ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، به گزارش احمد شهید به هفتاد و یکمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد واکنش نشان داد.

موبنا – بهرام قاسمی در واکنش به ارائه تازه‌ترین گزارش «احمد شهید» گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران به هفتاد و یکمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: گزارشی که توسط گزارشگر ویژه و بر اساس قطعنامه‌ای مبتنی بر نگرش سیاسی و در جهت اهداف سیاست خارجی برخی کشورهای خاص تهیه شده است، نه تنها باعث بهبود وضعیت حقوق بشر در سطح جهان نمی‌شود بلکه به دلیل بهره‌گیری از رویکرد سیاسی و گزینشی، به‌ویژه وقتی به‌صورت همزمان، جامعه جهانی شاهد نادیده گرفتن موارد نقض فاحش حقوق بشر توسط برخی دیگر از کشورها و گروه‌های تروریستی مورد حمایت آنها به‌ویژه در یمن و سوریه است، نتیجه‌ای جز تضعیف ارتقای حقوق بشر در سطح جهانی در پی نخواهد داشت.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران تعیین گزارشگر ویژه کشوری در زمینه حقوق بشر برای کشوری مانند ایران که بر اساس موازین شرعی، قانونی و تعهدات بین‌المللی خود همواره به رعایت حقوق بشر شهروندانش پایبند بوده است را اساسا غیرموجه، بی‌معنا و مخرب می‌داند؛ به علاوه ساز و کار گزارشگری کشوری در سازمان ملل بایستی مبتنی بر اصول حرفه‌ای، عادلانه، غیرتبعیض‌آمیز، منصفانه و غیرسیاسی باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: شورای حقوق بشر برای جلوگیری از برخوردهای دوگانه تأسیس شده است و مکانیزم یو.پی.آر که دوره تکامل خود را می‌گذراند، بر مبنای مسئولیت مساوی همه کشورها تنظیم شده است؛ از این‌رو چنین ساز و کاری نباید با اقدامات موازی مانند قطعنامه‌های کشوری مبتنی بر اغراض سیاسی برخی دول غربی تضعیف شود.

قاسمی با تاکید بر اراده و تمایل کشورمان به همکاری سازنده با ساز و کارهای بین‌المللی اظهار کرد: با وجود اینکه جمهوری اسلامی ایران نصب گزارشگر ویژه را غیرموجه، بی‌معنا و مخرب می‌داند اما در راستای همکاری با سیستم حقوق بشری سازمان ملل متحد و به قصد تصحیح رویکرد گزارشگر و تنظیم گزارش بر اساس اطلاعات موثق، نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران و سایر مقامات ذی‌ربط ملاقات‌هایی با وی داشته‌اند. گزارشگر با وجود اشاره به موارد متعددی از پیشرفت‌های حقوق بشری در ایران، در گزارش خود متاسفانه همچنان با به‌کارگیری عباراتی مبهم و با ابراز نگرانی‌های بلاوجه بر اساس اطلاعات غیرموثق، سعی کرده تصویر مخدوشی از وضعیت حقوق بشر در ایران ترسیم کند.

وی در پایان تاکید کرد: از نظر جمهوری اسلامی ایران، ارتقای وضعیت حقوق بشر یک موضوع مهم برای همه اعضای جامعه بین‌المللی است که تنها از طریق همکاری، گفت‌وگو و برخورد یکسان و غیرگزینشی قابل تحقق است. در این راستا جمهوری اسلامی ایران همکاری‌های سازنده‌ای با نهادهای بین‌المللی حقوق بشر و برخی کشورها در قالب گفت‌وگوهای دوجانبه حقوق بشری داشته است.

 منبع: ایسنا

Mobna-Telegram

دکمه بازگشت به بالا