فرمانده مرزبانی ناجا: تروریست‌ها از شهرهای زیارتی عراق دورند

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی گفت: تعاملات میان مرزبانی ایران و پاکستان که در سطح استانی و منطقه ای وجود دارد، پاسخگوی دغدغه ‌ها نیست.

موبنا – سردار قاسم رضایی صبح امروز در دیدار با یوسف علی دوران سفیر پاکستان و وابستگان نظامی ارتش این کشور که در دفتر فرماندهی مرزبانی ناجا برگزار شد، با تاکید بر ارتقاء تعاملات مرزبانی دو کشور ایران و پاکستان، گفت: اجازه نمی دهیم هیچ گونه خدشه ای به این روابط دوستی که میان دو کشور حاکم است ، وارد شود.

وی با اشاره به ۹۷۸ کیلومتر مرز خشکی و ۳۱۰ کیلومتر مرز دریایی ایران و پاکستان ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری پاکستان ، روابط دیرینه، تاریخی، استراتژیک و عمیقی دارند که نیاز است این سرمایه و راهبردهای مشترک میان دو کشور نظیر مذهب، فرهنگ و خصوصا مرزهای بین دو کشور را بیشتر مراقبت کنیم.

وی مشکلات مرزی میان ایران و پاکستان را مواردی همچون ورود اتباع بیگانه، قاچاق مواد مخدر و اقدامات تروریستی دانست و با بیان اینکه این اقدامات جزو توطئه های کشورهای استکباری است که به منطقه تحمیل می شود تصریح کرد: در این دیدار، موضوعات مزبور مطرح و دغدغه ها و نگرانی های خود را در این زمینه اعلام کردیم و مقرر شد برای این دغدغه ها و راهکارهای اعلام شده، هیات هایی در راستای پروتکل های مشترک مرزی در سطح مرزبانی ها تشکیل شود.

فرمانده مرزبانی ناجا با بیان اینکه در این جلسه، خسارت هایی که طی ۱۰ سال گذشته از قبیل شهادت مأموران و مجروحیت آنان در درگیری های مرزی با اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر ، هزینه های مالی و … مطرح شد، مورد تأیید سفیر پاکستان قرار گرفت، گفت: تعاملاتی میان مرزبانی دو کشور در سطح استانی و منطقه ای بوده که پاسخگوی دغدغه ما نیست که این موضوع مطرح و قرار شد سفیر پاکستان این امر را به دولت متبوع خود اعلام کند؛ انتظار ما این است حداکثر تا یک ماه آینده نتایج اولیه حاصل شود تا این نشست ها ارتقاء پیدا کرده و به صورت میدانی و عملی مدیریت شود.

وی با تاکید بر اینکه اجازه نمی دهیم هیچ گونه خدشه ای به روابط دوستی که میان دو کشور حاکم است، وارد شود، گفت: اکثر مشکلات میان ایران و پاکستان در مرز خشکی است و در مرز دریایی معضلی نداریم، مقرر شد مشکلات مطروحه از سوی سفیر پاکستان به دولت متبوع آن اعلام شود تا سطح تعاملات مرزی ارتقاء پیدا کند.

اهتمام مرزبانان ایران و عراق برای تامین امنیت کنگره اربعین

فرمانده مرزبانی ناجا با اشاره به کنگره عظیم اربعین حسینی (ع) اظهار کرد: بخشی از زائران این کنگره عظیم را ایرانیان تشکیل می دهند و در اجلاس سالانه که با مرزبانی عراق برگزار شد یکی از موضوعات مطروحه برگزاری مطلوب کنگره عظیم اربعین حسینی بود که هماهنگی های خوبی در این رابطه صورت گرفته ، البته سایر دستگاه ها نظیر وزارت خارجه و وزارت کشور نشست هایی با همتایان خود در این رابطه داشته اند.

وی ادامه داد: مرزبانی با توجه به وظایفی که در مناطق مرزی برعهده دارد و نیز تجارب سال های قبل خود در خصوص نحوه برگزاری مراسم اربعین حسینی ، نشست هایی با مرزبانان عراق داشته است؛ این نشست های سالانه یک سال در عراق و سال بعد نیز در ایران برگزار می شود البته نشست های بین مرزی نیز در شهرهای مرزی انجام شده است.

رضایی خاطر نشان کرد: در اجلاس مزبور مقرر شد قبل از برگزاری مراسم اربعین نشستی در شهرهای مرزی مهران، چزابه و شلمچه برگزار و از نزدیک مسائل و موضوعات آن مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: طبق هماهنگی های صورت گرفته مقرر شد نشست دیگری، بهمن ماه در سلیمانیه عراق به منظور بررسی مناطق شمال غرب اعم از کردستان و آذربایجان غربی برگزار شود؛ در کنار آن نیز مسابقات تیم های ورزشی برگزار خواهد شد.

رضایی خاطر نشان کرد: گشت های مشترک مرزی در راستای ارتقای امنیت مناطق مرزی از دیگر موضوعات مطروحه در این اجلاس بوده است.

وی با بیان اینکه علی رغم مشکلات تروریستی که در کشور عراق وجود دارد، خوشبختانه مرزهای جمهوری اسلامی ایران امن است، گفت: تعاملات بسیار بالایی میان مرزبانان دو کشور ایران و عراق وجود دارد؛ تبادل اطلاعات و گشت های همزمان از سوی مرزبانان دو کشور موجب شده که مشکلاتی در خصوص امنیت مرزها نداشته باشیم.

رضایی خاطر نشان کرد: آرزوی موفقیت و پیروزی برای عملیات آزادسازی “موصل” برای مردم و دولت عراق داریم و امیدواریم این پیروزی حاصل شده و آرامش و امنیت به کشور عراق باز گردد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص درگیری های موصل عراق و نیز تأمین امنیت زائران اربعین گفت: سال های قبل تروریست ها به شهرهای کربلا و نجف نزدیک تر بودند اما با تلاش مردم و دولت عراق، تروریست ها از شهرهای زیارتی دور هستند.

فرمانده مرزبانی ناجا با اشاره به برگزاری نشست اخیر در کشور عراق یادآور شد: طی ۴ الی ۵ روز که در کشور عراق بودیم و از شهرهای آن بازدید کردیم امنیت بسیار خوبی به جهت اشرافیت پلیس عراق حاکم بود که می توان گفت این کشور به سمت آرامش گام بر می دارد.

رضایی با بیان اینکه انشاء الله اربعین امسال بهتر از سال های قبل و در نهایت امنیت مطلوب و با آرامش کامل برگزار می شود، گفت: طبق پیش بینی های دولت عراق، امسال بیش از ۲۰ میلیون زائر از سراسر جهان در کنگره عظیم اربعین حسینی حضور دارند؛ البته به اعتقاد آنان به غیر از مسلمانان از ادیان دیگر نظیر مسیحیت نیز در این مراسم حضور چشمگیری خواهند داشت که این امر بیانگر این است که تجمع عاشقان حسینی در جهان بی نظیر است.

فرمانده مرزبانی ناجا با بیان اینکه مقررات قانونی و رعایت آن یک اصل است به زائران اربعین توصیه کرد: ضمن رعایت قوانین و مقررات، روادید و گذرنامه را به همراه داشته باشند؛ البته اقدامات کنترلی ما در مرز شدید است.

فرمانده مرزبانی ناجا همچنین از برگزاری رزمایش دریایی در خلیج فارس در ایام هفته وحدت در اواخر آذرماه خبر داد و گفت: این رزمایش یک روزه در اروند و دهانه خلیج فارس برگزار و شناورهای آن نیز مشخص شده است.

سفیر پاکستان: امنیت ایران، برای کشور پاکستان بسیار مهم است

بر اساس گزارش مرکز اطلاع‌رسانی پلیس، در ادامه این دیدار یوسف علی دوران، سفیر پاکستان نیز ضمن تقدیر از فرمانده مرزبانی ناجا و اقدامات این فرماندهی ، اظهارکرد: دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری پاکستان روابط خیلی عمیقی با یکدیگر دارند و مشکلات سازماندهی شده ای در مرزهای دو کشور وجود ندارد.

وی به تشکیل کمیسیون مشترکی برای مبارزه با تروریسیم سازمان یافته اشاره کرد و افزود: امیدوارم صحبت های مطرح شده در این نشست مفید بوده و اثرات مثبت آن را شاهد باشیم.

سفیر پاکستان به دیدار روسای جمهور دو کشور ایران و پاکستان اشاره کرد و گفت: روسای جمهور ، بر این امر تأکید کردند که امنیت پاکستان و جمهوری اسلامی ایران ، لازم و ملزوم یکدیگرند بر همین اساس امنیت ایران در چشم ما جای دارد و برای کشور ما نیز بسیار مهم است.

 منبع: ایسنا

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا