این نان‌ها را بخورید؛ بیماری‌زا نیستند!

موبنا – امروز (سه شنبه ۲۷ آبان) گزارشی در یکی از خبرگزاری معتبر و شناخته شده با عنوان “این نان‌ها را نخورید؛ بیماری‌زا هستند” منتشر شد. در این گزارش مفصّل و طولانی، نویسنده قصد داشت به این نتیجه برسد که “نمک تصفیه نشده (نمک دریا و سنگ نمک)” استفاده شده در برخی از نان های …

موبنا – امروز (سه شنبه ۲۷ آبان) گزارشی در یکی از خبرگزاری معتبر و شناخته شده با عنوان “این نان‌ها را نخورید؛ بیماری‌زا هستند” منتشر شد.
در این گزارش مفصّل و طولانی، نویسنده قصد داشت به این نتیجه برسد که “نمک تصفیه نشده (نمک دریا و سنگ نمک)” استفاده شده در برخی از نان های سنتی، همانند “نمک تصفیه شده یددار” مضر هستند.
این گزارش با برشمردن مضرات “نمک تصفیه شده یددار (ید شیمیایی)” که به درستی در آن اشاره شده بود، “نمک تصفیه نشده” را هم ردیف آن قرار داد و عیناً به این نتیجه رسید که چون این نمک این مضرات دارد، پس آن هم دارد!
باید توجه داشت که نمک تصفیه نشده (نمک دریا و سنگ نمک) همان نمکی است که پیامبر اسلام در بسیاری از احادیث معتبر به مومنین از جمله حضرت علی (ع) توصیه کرده است.
به طور نمونه به پاراگراف آخر این گزارش دقت کنید:
« حذف نمک از سفره های مردم از سیاست های سال های اخیر وزارت بهداشت است و این سیاست و برنامه باید به شکل های مختلف در جامعه رواج یابد و در این مسیر باید مراکز عمومی تهیه غذای مردم نیز برای استفاده درست نمک در مواد غذایی، گام های نخست را بردارند. »
نویسنده در روز روشن خواستار حذف نمک از سفره مردم است!
البته از جهتی حق دارد؛ چون نمکی که امروز در بازار یافت می شود به قدری سلامت مردم را به مخاطره انداخته که خود مسئولان درصدد حذف یا کم کردن آن برآمده اند.
اما مشکل اینجاست که در این گزارش به غلط نمک توصیه شده پیامبر و ائمه اطهار با نمک امروزی همردیف شده است.
***
حال آن پاراگراف را با این احادیث مقایسه کنید: (توجه داشته باشید که منظور احادیث “نمک تصفیه شده یددار” نیست چراکه نمک های مضر امروزی در آن زمان در بازار موجود نبود! )
حضرت علی(ع) می فرماید: «ابتدای غذا نمک بخورید. اگر مردم می دانستند نمک چه خاصیتی دارد هر آینه به جای داروهای مجرب دیگر آن را انتخاب می کردند.» همچنین در روایتی دیگر می فرماید: «اگر نمک بر سر سفره نباشد آن سفره برکت نخواهد داشت.»
امام صادق(ع) فرمود: «اگر کسی همراه اولین لقمه ی غذا نمک بخورد لکه های سیاه و سفید صورت برطرف می شود.»
پیامبر اکرم(ص) می فرماید:«هرکس پیش از غذا اندکی نمک بخورد خداوند سیصدوسی نوع بلا و مرض را از او دور می سازد که کوچکترین آن ها جذام است.»
امام علی(ع) می فرماید:«بر سر سفره ای که نمک در آن نباشد حاضر نشوید و سلامتی بدن در آن است که قبل از غذا مقداری نمک خورده شود.»
در کتاب کافی هشام بن سالم از امام صادق(ع) نقل می کند که پیامبر اکرم(ص) به امام علی (ع) فرمود: یا علی! غذا را با نمک شروع و با نمک ختم کن زیرا اگر کسی چنین کند از هفتادودو بیماری از قبیل جنون و جذام و برص در امان خواهد بود.
حال می توانیم بپرسیم که دقیقاً دوستان به دنبال چه هستند؟

درمورد فواید نمک دریا و سنک نمک بیشتر بدانید:
“نمک دریا” بهتر است یا “نمک یددار تصفیه شده” ؟!

 منبع: آخرین نیوز

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا