وزارت کشور: تعداد کارمندان و کارگران شهرداری های ایران ۵ برابر نیاز و حدمجاز هستند

موبنا – معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور گفت: بر اساس بررسی هایانجام شده در سطح ملی نیروی انسانی فعلی شهرداری های کشور پنج برابر نیاز و حد مجاز است و شوراهای شهر باید با نظارت بر این روند از ورود نیروهای مازاد در شهرداری ها جلوگیری کنند. هوشنگ خندان دل …

موبنا – معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور گفت: بر اساس بررسی هایانجام شده در سطح ملی نیروی انسانی فعلی شهرداری های کشور پنج برابر نیاز و حد مجاز است و شوراهای شهر باید با نظارت بر این روند از ورود نیروهای مازاد در شهرداری ها جلوگیری کنند.

هوشنگ خندان دل روز چهارشنبه در نشست مشترک با شهرداران سیستان و بلوچستان و اعضای شورای شهر زاهدان اظهار داشت: اعتبارات تخیصص یافته امسال به شهرداری های کشور ۶۰۰ هزار میلیارد ریال (۶۰ هزار میلیارد تومان) بوده است.

وی تصریح کرد: شهرداری زاهدان سال گذشته هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال ( ۱۲۰ میلیارد تومان) هزینه داشته و بر این اساس سرانه هر شهروند ۲ میلیون ریال ( ۲۰۰ هزار تومان) بوده است.
وی افزود: متاسفانه هم اینک توزیع منابع مالی که براساس جمعیت در شهرهای بزرگ تخصیص می یابد نامتوازن و غیرعادلانه است.

وی بیان کرد: سرانه یک شهروند در تهران ۲۰ میلیون ریال( ۲ میلیون تومان) و در شهرهای کوچک ۲ میلیون ریال ( ۲۰۰ هزار تومان) است.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور گفت: تا پایان امسال، لایحه مدیریت شهری و دهیاری ها به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد.

خندان دل اظهار داشت: بر اساس این لایحه از درآمدهای ارزش افزوده شهرهای بزرگ کسر و به شهرهای کوچکتر و کم برخوردار اضافه می شود.

وی تصریح کرد: رویکرد قالب در تدوین لایحه مدیریت شهری توسعه و بسط دادن وظایف شهرداران است.

وی ادامه داد: این لایحه سال ۹۳ به هیات دولت ارائه شده و به زودی به مجلس شورای اسلامی ارسال تا برای اجرایی شدن به تصویب برسد.

وی افزود: بر اساس این لایحه بسیاری از کارهایی که بر عهده شهرداری ها نیست در حوزه کاری آنها قرار می گیرد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور یکی از وظایف مهم شوراهای اسلامی شهر را نظارت بر نحوه هزینه کرد منابع مالی شهرداری ها عنوان کرد.

خندان دل با اشاره به قانون ارزش افزوده اظهار داشت: این قانون به گونه ای تدوین شده که حدود ۵۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده در اختیار شهرهای کوچکتر تخصیص داده می شود.

وی تصریح کرد: براساس این قانون سهم بسیار اندکی در اختیار شهرهای بزرگتر که از امکانات خوبی برخوردارند قرار می گیرد.

وی بیان کرد: این قانون سال آینده به مجلس شورای اسلامی ارسال می شود و امید است به تصویب برسد تا شاهد تحول اساسی در شهرهای کم برخوردار باشیم.

وی افزود: شهرداران این شهرها باید با نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی رایزنی کنند تا موجبات تصویب این قانون فراهم شود.

سرپرست شهرداری زاهدان نیز گفت: بزرگترین مشکل ما در زاهدان حاشیه شهر است که برای شهرداری ها مشکل زیادی را به وجود آورده زیرا این افراد هیچ گونه عوارضی را پرداخت نمی کنند.

احمد رضا ریگی اظهار داشت: حاشیه زاهدان ابتدا جز خدمات شهری به حساب نمی آمد و افرادی که در این مناطق زندگی می کنند در واقع بدون مجوز و خرید عرصه و اعیان از شهرداری به ساخت و ساز مشغول هستند.

وی تصریح کرد: زاهدان بیشترین معابر خاکی در کشور را دارد که انتظار می رود قیر یارانه ای به شهرداری های این شهر تعلق گیرد.

وی افزود: طرح جامع ترافیکی شهر زاهدان آماده شده که متاسفانه با کمبود منابع مالی روبه رو است و انتظار می رود به این بخش نیز توجه ویژه ای از سوی وزارت کشور شود.

همچنین در این جلسه شهرداران شهرهای مختلف استان سیستان و بلوچستان به بیان مشکلات حوزه ی شهری خود پرداختند.

 منبع: ایرنا

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا