وزیر دادگستری: پرونده های قاچاق کلان ۶۵ % افزایش یافته است

موبنا – حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی، عصر امروز (چهارشنبه) در همایش مدیران کل تعزیرات سراسر کشور اظهار کرد: به رغم محدودیت های مالی و نیروی انسانی، شاهد فعالیت های خوبی در تعزیرات هستیم و این فعالیت ها تاثیر خوبی در سالم سازی محیط کسب و کار داشته است. وی با تاکید بر اولویت …

موبنا – حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی، عصر امروز (چهارشنبه) در همایش مدیران کل تعزیرات سراسر کشور اظهار کرد: به رغم محدودیت های مالی و نیروی انسانی، شاهد فعالیت های خوبی در تعزیرات هستیم و این فعالیت ها تاثیر خوبی در سالم سازی محیط کسب و کار داشته است.

وی با تاکید بر اولویت بندی و زمانبندی انجام کارها و ماموریت ها در تعزیرات ادامه داد: همه باید با هدف گزاری دقیق جهت خود را مشخص و گام ها را تعریف کنیم و در سر موعد، ارزیابی و کاستی ها علت یابی شود.

پورمحمدی افزود: سیر تحولات در سازمان قابل توجه و امیدوار کننده است ولی نیازمندی ها و توقعات زیاد است و توجهات اجتماعی مثل رسانه ها و افکار عمومی به تعزیرات افزایش یافته است. این کشش افکار عمومی را نشان می دهد و رسانه ها هم موضوعات جذاب و مطلوب احتماعی را منعکس می کنند.

پورمحمدی با بیان اینکه زیر ذره بین و قضاوت عمومی هستیم، گفت : از رسانه ها تشکر می کنیم و آنها را بخشی از مجموعه خود می دانیم که اثربخشی ما را ارتقا می دهند؛ اما انتظار داریم در ارسال اخبار دقت بیشتری کنند تا افکار عمومی دریافت واقع بینانه و صحیحی داشته باشند.

وزیر دادگستری با بیان اینکه دنیای امروز دنیای شفافیت و پاسخ گویی است، افزود: اگر با بخش های رسمی اطلاع رسانی، تبادل اطلاعات نداشته باشیم در فضاهای دیگر که در اختیار ما نیست، اطلاعات انتشار می یابد.

پورمحمدی گفت: اهمیت فعالیت تعزیرات روز به روز بیشتر می شود و اقبال مراجع عالی به تعزیرات بیشتر شده است به طوری که ماده ای در قانون برنامه ششم آوردیم مبنی بر اینکه که تخلفات موجود در جامعه درجه بندی شود و جرایم را قوه قضائیه و تخلفات را تعزیرات رسیدگی کند.

وی گفت: این پیشنهاد مورد پذیرش قوه قضاییه قرار گرفت تا هر آنچه جرم زدایی می شود در تعزیرات تحت عنوان تخلف رسیدگی شود. با این حساب رسیدگی به هر نوع تخلف در محیط کسب و کار در حیطه وظایف تعزیرات است و هم اکنون در حال احصا عناوین تخلفات حیطه کسب و کار با همکاری قوه قضائیه هستیم و این وظیفه سنگینی است.

وزیر دادگستری اظهار کرد: رسیدگی تعزیراتی، پیچیدگی و تشریافت زمان بر رسیدگی در قوه قضاییه را ندارد و در تعزیرات فرایند رسیدگی کوتاه است. این موقعیت را نباید از دست بدهیم و باید به سمت سرعت عملیات و دادرسی سریع حرکت کنیم.

پورمحمدی افزود: سریع الحساب بودن از اسماء الهی است و ما در نظام دادرسی خود کمترین اعتراض را داریم. اگر کسی تخلفی کرد به سرعت باید حکم بدهیم و جامعه اثر رسیدگی تعزیرات را ببیند.

پورمحمدی ادامه داد: مردم نباید هر روز نگران این باشند که فلان کالا گران به فروش می رسد و یا تاریخ گذشته است. مردم توقع دارند جنس سالم تهیه کنند.

وی ضمن عذرخواهی از اینکه هنوز سامانه ۱۳۵ به رغم وعده های داه شده عملیاتی نشده است گفت: دلیل این اتفاق نداشتن بودجه است.

وزیر دادگستری گفت: در دنیای الکترونیک، پیشخوان یک عقب ماندگی است و ما نمی توانیم مردم را در پیشخوان ها معطل کنیم و دولت الکترونیک هم این را نمی پسندد بلکه مردم باید مستقیم با دولت در ارتباط باشند.

پورمحمدی با بیان اینکه امروز ۴۱ درصدمردم برای آمارگیری از اینترنت استفاده کرده اند، گفت: قطعا مردم همراهی می کنند باید اجازه دهیم مردم خودشان بازرس باشند. تقاضای من این است که هرچه زودتر سامانه ۱۳۵ راه اندازی شود.

وی با بیان اینکه بحث مبارزه با فساد در نظام و دولت جدی است و دستاوردهای خوبی در این حوزه وجود داشته اما رضایت بخش نبوده است اضافه کرد: ما هنوز در بحث مبارزه با مفاسد خرد گیر داریم و باید شفاف سازی کنیم و زیرساخت های پیشگیرانه را مهیا کنیم.

پورمحمدی گفت: ۶۵ درصد کشفیات پرونده های قاچاق بالای ۱۰۰ میلیون در شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته اما این در حالی است که ۸۰ درصد پرونده های ما مربوط به پرونده های زیر ۱۰ میلیون تومان است ما نباید از فسادهای خرد غافل شویم زیرا مردم همین مسائل خرد و کوچک را می بینند.

وزیر دادگستری به موضوع مبارزه با قاچاق کالا و ارز اشاره کرد و گفت: سازمان تعزیرات حکومتی در بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز با قاطعیت پیش می رود و هیچ تردیدی در این راستا وجود ندارد و رسانه ها بیخود با انتشار برخی مطالب، تردید در جامعه ایجاد نکنند.

پورمحمدی ادامه داد: تعزیرات حکومتی با همکاری دستگاه های همچون نیروی انتظامی و دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی در بخش های بزرگ مانند مبادی ورود قاچاق و انبارها ورود می کند و در ارتباط با بخش های کوچک از ظرفیت تشکل ها؛ انجمن ها، اتحادیه ها و اصناف استفاده می کنیم. اگر جلوی مبادی و مجاری اصلی را بگیریم دیگر در مبادی و مجاری فرعی، مشکلی وجود نخواهد داشت.

 منبع: تسنیم

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا