هزینه‌های ناچیز داعش برای انجام حملات تروریستی در اروپا

موبنا – به نقل از روزنامه دیلی اکسپرس، بررسی‌ها نشان می‌دهند تروریستهایی که حملاتشان در کشور فرانسه در بازه زمانی کمتر از دو سال، ۲۰۰ کشته بر جای گذاشتند پیش از این برای کسب درآمد در بازارهای سیاه، لباس‌های ارزان‌قیمت و همچنین اقلام ارزان قیمت چینی می فروختند. محققان مرکز تجزیه و تحلیل تروریسم در …

موبنا – به نقل از روزنامه دیلی اکسپرس، بررسی‌ها نشان می‌دهند تروریستهایی که حملاتشان در کشور فرانسه در بازه زمانی کمتر از دو سال، ۲۰۰ کشته بر جای گذاشتند پیش از این برای کسب درآمد در بازارهای سیاه، لباس‌های ارزان‌قیمت و همچنین اقلام ارزان قیمت چینی می فروختند.

محققان مرکز تجزیه و تحلیل تروریسم در پاریس حساب‌های بانکی مربوط‌ به عاملانی که پشت حملات تروریستی “شارلی ابدو” و نیس در پاریس بودند را مورد ارزیابی قرارداده‌اند. بر اساس برآوردهای آنها عاملان حملات تروریستی ژانویه سال ۲۰۱۵ پاریس که دفتر نشریه شارلی ابدو و یک سوپرمارکت یهودی را هدف قرار دادند در مجموع ۲۳ هزار پوند برای اجرای این حملات هزینه کردند. در همین راستا بیش از ۱۸ هزار پوند به منظور خرید گستره‌ی وسیعی از سلاح‌های سنگین، شامل دو مسلسل و دو هفت‌تیر نیمه اتوماتیک و یک موشک‌انداز هزینه شده است.

در میان عاملان این حملات، برادران کولیبالی و کوآشی ۱۷ تن را به کام مرگ کشاندند که از جمله ۱۲ تن در حملات صورت گرفته به دفتر نشریه شارلی ابدو و ۴ تن دیگر در حمله به فروشگاه یهودی کشته شده‌اند. همچنین شخص کولیبالی با تیراندازی به یک افسر پلیس زن وی را کشته است.

بنا بر اعلام این موسسه تحقیقاتی، حملات تروریستی صورت گرفته در ۱۳ نوامبر در پاریس شامل تیراندازی و بمب‌گذاری در سالن تئاتر بتکلان در فرانسه که ۱۳۰ کشته و بیش از صدها زخمی برجای گذاشتند پیچیده‌ ترین و پرهزینه‌ترین حمله صورت گرفته از سوی گروه‌های تروریستی بوده که در مجموع ۷۳ هزار پوند هزینه برای آنها داشته است.

بر اساس گزارشهای هفته نامه فرانسوی “ژورنال دو دیمانش” که این تحقیقات در آن به چاپ رسیده، فرماندهان وابسته به گروه تروریستی داعش به هر تروریست برای انجام حملات تروریستی ۲۶۰۰ پوند پول می‌داده‌اند و آنها می توانستند باقی مانده پول را برای خودشان بردارند.

دو تن از تروریستهای عامل این حملات یعنی برادران صلاح و ابراهیم عبدالسلام، به یک بار در مولنبیک واقع در بلژیک حمله کرده و به صورت مستقیم از صندوق این فروشگاه پول نقد سرقت کرده‌اند.

همچنین گفته شده که به هرکدام از تروریستهای شرکت کننده در کشتار پاریس ۳۵۰۰ پوند پول پرداخت شده بود.

هزینه‌ سفر تروریست‌ها ۲۴ هزار پوند، هزینه پناهگاه‌های مخفی آنان ۱۷ هزار پوند و هزینه مربوط به خرید جلیقه‌ها و تفنگ‌های تروریست‌ها ۱۴ هزار پوند برآورد شده است.

افزون بر موارد بالا تروریست‌های داعش ۱۰ هزار پوند بابت اجاره خودرو و ۷ هزار پوند بابت تلفنها و کارت شناسایی های تقلبی‌شان هزینه کرده‌اند.

همچنین حمله تروریستی نیس در فرانسه که در روز ۱۴ ژوئیه و در جریان جشن روز آزادی فرانسه صورت گرفت، کم‌هزینه‌ترین حمله تروریستی برای داعش بود که تنها حدود ۲۲۰۰ یورو هزینه در بر داشت.

مرکز تجزیه و تحلیل تروریسم در پاریس همچنین اعلام کرده که حساب‌های بانکی متعلق به تروریست‌ها باید به طور منظم چک شود و کنترل مداوم این حساب‌ها می‌تواند به جلوگیری از حملات تروریستی در آینده کمک کند.

 منبع: ایسنا

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا