آزمایش پیشرفته سرطان با آیفون (+عکس)

موبنا – یک تیم از دانشگاه ایالتی واشنگتن (WSU) یک طیف سنج ارزان قیمت را توسعه دادند که به گوشی‌های هوشمند متصل شده و می‌تواند بیومارکرها(نشانگرهای زیستی) سرطان را در چند نمونه به طور همزمان شناسایی کند. به نقل از گیزمگ، این روش جدید می‌تواند بستری دقیق و قابل اطمینان مانند یک آزمایشگاه را برای …

موبنا – یک تیم از دانشگاه ایالتی واشنگتن (WSU) یک طیف سنج ارزان قیمت را توسعه دادند که به گوشی‌های هوشمند متصل شده و می‌تواند بیومارکرها(نشانگرهای زیستی) سرطان را در چند نمونه به طور همزمان شناسایی کند.

به نقل از گیزمگ، این روش جدید می‌تواند بستری دقیق و قابل اطمینان مانند یک آزمایشگاه را برای پزشکان فراهم کند.

در حالی که حسگرهای زیستی گوشی‌های هوشمند موجود تنها می‌توانند یک نمونه را در لحظه مورد بررسی قرار دهند، این دستگاه جدید که توسط تیم دانشگاه واشنگتن طراحی شده در هر بار اسکن ۸ نمونه را مورد بررسی قرار می‌دهد.
عملکرد این دستگاه به گونه‌ای است که طیف نور را برای شناسایی مقدار کمی از مواد شیمیایی خاص در یک نمونه اندازه‌گیری می‌کند.

در این مورد، طیف سنج به جستجوی اینترلوکین ۶ (IL-6)، می‌پردازد که می‌تواند نشان جدی برای سرطان کبد، ریه، پروستات، پستان و سرطان اپی‌تلیال باشد.

اینترلوکین ۶ (Interleukin 6)یکی از اینترلوکین‌های مهم بدن است که از گلبول‌های سفید ترشح می‌شود و در پاسخ‌های التهابی و ایمنی نقش دارد.

این دستگاه جدید در حقیقت یک آزمایشگاه قابل حمل است که می‌توان از آن در مناطق دور افتاده استفاده کرد و چندین نمونه را در آن واحد مورد بررسی قرار داد.

این آزمایشگاه کوچک همچنین در کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها به صرفه‌جویی در وقت کمک خواهد کرد.

این تیم، طیف سنج گوشی‌های هوشمند را در آزمایشگاه مورد آزمایش قرار دادند و اثبات کردند که این دستگاه با موفقیت ۹۹ درصدی می‌تواند نمونه‌ها را بررسی کند.
در حال حاضر این کار تنها با گوشی آیفون ۵ آزمایش شده و محققان امیدوارند که بتوانند این کار را با گوشی‌های هوشمند دیگر نیز انجام دهند.

این پژوهش در مجلهBiosensors and Bioelectronics به چاپ رسیده است.

 منبع: ایسنا 

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا