توزیع درآمد در ایران بسیار نامناسب است‌

موبنا – ‌مسعود سعادت‌مهر بیان کرد: توزیع درآمد تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله تورم، حقوق و دستمزد، اشتغال و توزیع نابرابر امکانات دولتی در سطح کشور و… است. وی اظهار کرد: تورم همیشه به نفع قشر ثروتمند است زیرا سرمایه خود را به کالا تبدیل کرده و بدون هیچ فعالیتی بعد از مدتی آن …

موبنا – ‌مسعود سعادت‌مهر بیان کرد: توزیع درآمد تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله تورم، حقوق و دستمزد، اشتغال و توزیع نابرابر امکانات دولتی در سطح کشور و… است.

وی اظهار کرد: تورم همیشه به نفع قشر ثروتمند است زیرا سرمایه خود را به کالا تبدیل کرده و بدون هیچ فعالیتی بعد از مدتی آن محصول را با مبلغ بالاتر به فروش می‌رساندو از این محصول کسب سود می‌کند؛ تورم فاصله بین فقیر و غنی را بیشتر می‌کند و شکاف طبقاتی را در جامعه افزایش می‌دهد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه با اشاره به نقش توزیع نابرابر امکانات دولتی در سطح کشور در توزیع درآمد اضافه کرد: بعضی از استان‌های کشور چون تهران، مشهد، تبریز، شیراز، اصفهان و… قطب رشد محسوب می‌شوند و از منابع دولتی بیشتری برخوردارند و دولت بیشتر سرمایه‌گذاری خود را روی این شهرها انجام می‌دهد، لذا در این مناطق بخش خصوصی بیشتر فعال است، از این رو پول بیشتری در جریان اقتصاد در این مناطق وجود دارد که باعث افزایش درآمد ساکنان آن می‌گردد.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: در استان‌هایی چون لرستان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و… سرمایه‌گذاری دولتی کم است و حضور بخش خصوصی کمتر بوده و پول در جریان اقتصاد در این استان‌ها نیز کم بوده و در نتیجه سطح درآمد مردم این مناطق پایین است.

نوشته های مشابه

سعادت‌مهر خاطرنشان کرد: توزیع درآمد در ایران بسیار نامناسب است به طوری که قشر وسیعی از مردم در دهک‌های پایین درآمدی قرار دارند و قشر ثروتمند در دو دهک بالا بوده و بخش دیگری از مردم که اکثراً کارمندان دولت هستند در دهک‌های وسط قرار دارند.

وی یادآور شد: در اقتصاد ایران بخش اعظمی از پول در جریان کشور در دست دو دهک بالای درآمد یعنی ثروتمندان قرار دارد.

این دکترای اقتصاد افزود: تثبیت قیمت‌ها به معنای کنترل تورم در جامعه باعث بهبود توزیع درآمد و کاهش فاصله ثروتمندان و فقیر می‌شود.

سعادت‌مهر گفت: بازنگری حقوق و دستمزدها باعث توزیع عادلانه درآمد می‌شود؛ باید دستمزد مشاغلی که از دستمزدهای بالا برخوردارند، کنترل شود.

وی بیان کرد: دولت باید در توزیع امکانات و بودجه‌های عمرانی توسعه بیشتری به مناطق کمتر توسعه‌یافته داشته باشد.

 منبع: ایسنا 

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا