سرمایه مورد نیاز صنایع دریایی؛ سالی ۲۷۰۰ میلیارد دلار

موبنا – مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی گفت : برای توسعه صنایع دریایی سالانه به ۲۷۰۰ میلیارد دلار منابع نیاز است. مهرداد مظفری در نشست تخصصی اقتصاد مقاومتی توسعه دریا محور و چالش های تامین مالی که در جزیره کیش برگزار شد افزود : در کشورهای توسعه یافته ۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی از دریا …

موبنا – مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی گفت : برای توسعه صنایع دریایی سالانه به ۲۷۰۰ میلیارد دلار منابع نیاز است.

مهرداد مظفری در نشست تخصصی اقتصاد مقاومتی توسعه دریا محور و چالش های تامین مالی که در جزیره کیش برگزار شد افزود : در کشورهای توسعه یافته ۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی از دریا تامین می شود و این در حالی است که در کشور ما این میزان کمتر از یک درصد است و ۹۵ درصد ظرفیت ساحلی بدون استفاده مانده است.

مظفری مشکلات حوزه صنایع دریایی را مشکل تامین مالی و ظرفیت کم تولید اعلام کرد و افزود: کل ظرفیت فعال کشتی سازی ما در حال حاضر ۱۰۰ هزار تن است و ما تنها از ۲۰ درصد ظرفیت این بخش استفاده کرده ایم .

وی ادامه داد: بانک‌ها نیز با تنگنای اعتباری مواجه هستند و بدهی دولت به بانک‌ها حدود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان است و مطالبات غیرجاری بانک‌ها نیز مشکلی برای تامین مالی شده است وبه همین دلیل عملا نمی تواند منابع مورد نیاز صنایع دریایی را تامین کند.

مظفری با تشریح عملکرد صندوق توسعه صنایع دریایی گفت: این صندوق از سه راه می تواند از صنایع دریایی حمایت کند که سرمایه اولیه، منابع درآمدی و یک میلاد دلار ازمنابع صندوق توسعه ملی از آن جمله است.

وی هدف‌گذاری این صندوق را برای سال ۹۵ تشریح کرد و افزود :تامین ۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات و جذب ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی را در برنامه داریم.

مظفری در ادامه با ارائه چند پیشنهاد تصریح کرد : صندوق را به عنوان صندوقی غیر دولتی به مجمع ارائه کردیم که با همکاری بخش خصوصی منابع ابن بخش را جذب کنیم .

جلب و جذب سرمایه گذاری خارجی ، تامین مالی ساختار یافته و لیزینگ دریایی از دیگر پیشنهادهای مدیر عامل صندوق توسعه صنایع دریایی برای حمایت و توسعه این صنایع بود.

در حاشیه این نشست یک روزه سه قرارداد بین صندوق توسعه صنایع دریایی و سه بانک صادرات به ارزش ۴۵۰ میلیارد ریال ، بانک رفاه کارگران برای تامین ۶۰۰ میلیارد ریال و بانک توسعه تعاون به ارزش ۱۰۵۰ میلیارد ریال به امضا رسید.

در ادامه تفاهم نامه صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون و صندوق توسعه صنایع دریایی بین طرفین امضا و مبادله شد.

همچنین یک یادداشت تفاهم همکاری بین این صندوق و شرکت ملی ماشین سازی چین CNMTC  در زمینه تامین مالی ۸۵ پروژه  ، انتقال تکنولوژی ، ارتقای دانش کشتی سازی و نبر به روز آوری و بهره گیری از تجهیزات و تخصص های روز صنعت  به امضای دو طرف رسید .

گفتنی است اعطای  تسهیلات شناور ، اعطای تسهیلات تعمیرات و تکمیل شناور، اعطای  تسهیلات توسعه کارگاه ، اعطای کارمزد صدور ضمانت نامه ، تسهیلات سرمایه در گردش و اعطای یارانه به تسهیلات دریافتی از جمله خدمات صندوق توسعه صنایع دریایی است.

 منبع: پول‌نیوز 

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا