فیس‌بوک به تمام دنیا اینترنت می‌بخشد‎

موبنا -آسمان بالای مقر فیس‌بوک در «دره سیلیکون» به‌زودی شاهد سر‌و‌صدای هواپیماهای بدون سرنشین (کوادکوپتر) خواهد بود. این کمپانی قصد دارد در ماه‌های آینده، حداقل یک پهپاد بی‌سیم وایرلس را در ارتفاع ۴۰۰ پایی دفتر مرکزی خود مستقر کند. به گزارش روزنامه دنیای خودرو، اگرچه جمعیت آنلاین جهان چندی است از مرز دو میلیارد نفر …

موبنا -آسمان بالای مقر فیس‌بوک در «دره سیلیکون» به‌زودی شاهد سر‌و‌صدای هواپیماهای بدون سرنشین (کوادکوپتر) خواهد بود. این کمپانی قصد دارد در ماه‌های آینده، حداقل یک پهپاد بی‌سیم وایرلس را در ارتفاع ۴۰۰ پایی دفتر مرکزی خود مستقر کند. به گزارش روزنامه دنیای خودرو، اگرچه جمعیت آنلاین جهان چندی است از مرز دو میلیارد نفر گذشته، اما همچنان دو سوم ساکنان زمین به اینترنت دسترسی ندارند. اتصال محرومان از اینترنت به دنیای آنلاین، یکی از مهم‌ترین رویاهای مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار بلندپرواز فیس‌بوک است.

فیس‌بوک در تاریخ ۸ فروردین، ۲۸ مارس، از تاسیس یک مرکز پژوهشی در دل این کمپانی عظیم خبر داد که ماموریتش یافتن راه‌هایی نوین برای رساندن اینترنت به کسانی است که به آن دسترسی ندارند؛ تحولی مهم در تکامل فیس‌بوک که نویددهنده آینده‌ای متفاوت و هیجان‌انگیز برای دنیاست. پژوهشگران و متخصصان هوافضا و فن‌آوری‌های ارتباطی در این مرکز قرار است مشغول توسعه تکنولوژی‌های جدیدی شوند که با بهره‌گیری از هواپیماهای بدون‌سرنشین (پهپادها)، ماهواره‌ها و لیزر می‌توانند دامنه نفوذ اینترنت در جهان را گسترش دهند و آن را به دورترین نقاط این کره خاکی برسانند.

مارک زاکربرگ در یک پست فیس‌بوکی درباره تاسیس این مرکز پژوهشی می‌گوید: «ما روی روش‌هایی کار کرده‌ایم که بتوانیم اینترنت را از آسمان به زمین بتابانیم» آن‌طور که در ویدئوی مرتبط با این پروژه آمده، یکی از این روش‌ها، استفاده از پهپادهایی است که با انرژی خورشیدی به حرکت درمی‌آیند و در ارتفاع ۱۶ هزار پایی پرواز می‌کنند. متحول کردن عملکرد ماهواره‌ها و ارتباط لیزری میان آنها برای بهینه‌سازی دسترسی به اینترنت از دیگر مسائلی است که متخصصان در این مرکز در دست پژوهش دارند. متخصصانی از ناسا هم فیس‌بوک را در پی‌گیری اهداف بلندش در این پروژه یاری خواهند کرد.

به‌تازگی، اسنادی که در کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا ثبت شده‌اند، نشان از درخواست فیسبوک برای استقرار یک رادیوی آزمایشی در باند ۲٫۴ گیگاهرتز دارد. در یکی از این اسناد آمده، هدف از چنین عملیاتی این است که کاربردهای بالقوه ارتباطات و تجهیزات جدید در یک محیط هوایی مورد آزمایش قرار گیرند. در سند دیگری آمده این آزمایش قرار است در شهرستان منلو پارک، واقع در کالیفرنیا و در ارتفاع حداکثر ۴۰۰ پایی انجام شود. این اسناد که فیس‌بوک، آنها را تحت قوانین مربوط به فناوری هواپیماهای بدون سرنشین تنظیم کرده است، از انجام آزمایشات بین ماه‌های اکتبر و آوریل خبر می دهند. مایک جانسون، معاون مشاور عمومی فیس‌بوک، به‌عنوان مسئول پاسخگویی در مورد این اسناد معرفی شده است.

فیس‌بوک در حال طراحی و ساخت پهپادهایی با نام «عقاب» است که به وسیله آن‌ها امکان دسترسی اینترنت در هر نقطه از جهان وجود دارد. در این پهپادهای بسیار بزرگ از بال‌های «بوئینگ ۷۳۷» استفاده شده است. این پهپادها برای پرواز در ارتفاع ۶۰ هزار پا به‌مدت مداوم ۳ ماه طراحی شده‌اند. در حال حاضر، فیس‌بوک در حال تست این پهپادها در آریزوناست. این موضوع که فیس‌بوک در حال تست این تکنولوژی روی پهپادهایی کوچک‌تر است، به این معنی نیست که این کمپانی قصد دارد تکنولوژی جدید خود را روی این پهپادها پیاده‌سازی کند. یک منبع آگاه در این مورد می‌گوید این پهپادهای کوچک صرفا برای تست این تکنولوژی مورد استفاده قرار گرفته‌اند و درنهایت پیاده‌سازی آن روی هواپیماهای بدون سرنشین بسیار بزرگ‌تر انجام خواهد شد.

فیس‌بوک برای ساخت و گسترش فن‌آوری‌های هوایی که در جهت افزایش همه‌گیری اینترنت و استفاده بیشتر از خدمات آنلاین انجام می‌شود، با گوگل در رقابتی بسیار تنگاتنگ است. این شرکت ماه گذشته با انفجار اولین ماهواره خود در موشک «اسپیس ایکس» متحمل ضرر و زیانی بزرگ شد.

آن‌طور که مارک زاکربرگ می‌گوید، هدف این پروژه فراهم کردن دسترسی حداقلی و ارزان‌قیمت به اینترنت برای همه کسانی است که در دنیای ما زندگی می‌کنند. زاکربرگ گفته است در سال گذشته با کارهایی که در فیلیپین و پاراگوئه کرده‌ایم، دسترسی مردم این کشورها به اینترنت دو برابر شده است. کاربران اینترنت در این کشورها از دیتای موبایل خدمات‌دهندگانی استفاده می‌کنند که فیس‌بوک از هم‌پیمانان آنهاست. تاکنون ۳ میلیون نفر با بهره‌گیری از این روش‌های نوین به اینترنت متصل شده‌اند.

پیش‌تر گوگل هم اعلام کرده بود می‌خواهد در پروژه‌ای موسوم به «لون» با بهره‌گیری از بالن‌ها امکان دسترسی ساکنان مناطق دورافتاده به اینترنت را فراهم کند، اما آنچه فیس بوک در سر دارد و در دست انجام، معادلات این بخش از رقابت‌های بی‌پایان میان کمپانی‌های تکنولوژیک را یک‌سره زیر و زبر خواهد کرد.

 منبع: پول‌نیوز 

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا