پرداخت جریمه رانندگی تهرانی‌ها؛ روزی دو میلیارد تومان!

موبنا – در سه ماه اول امسال تهرانی‌ها ساعتی ۷۳ میلیون و ۶۲۵ هزار تومان و هر دقیقه یک میلیون و ۲۲۷ هزار تومان جریمه پرداخت کرده‌اند. به عبارتی به‌طور میانگین هر خودرویی که در خیابان‌های پایتخت تردد می‌کند در سه ماه اول سال حدود ۴۶ هزار تومان جریمه پرداخت کرده که آمار بالایی محسوب …

موبنا – در سه ماه اول امسال تهرانی‌ها ساعتی ۷۳ میلیون و ۶۲۵ هزار تومان و هر دقیقه یک میلیون و ۲۲۷ هزار تومان جریمه پرداخت کرده‌اند. به عبارتی به‌طور میانگین هر خودرویی که در خیابان‌های پایتخت تردد می‌کند در سه ماه اول سال حدود ۴۶ هزار تومان جریمه پرداخت کرده که آمار بالایی محسوب می‌شود.

از سویی جرایم وصولی تخلفات رانندگی هر سال نسبت به سال قبل افزایش یافته و به نظر می‌رسد تخلفات رانندگی تهرانی‌ها بیشتر شده است. به گزارش روزنامه دنیای خودرو، شهر تهران از جهت‌های بسیاری رکوردار است؛ از آلودگی هوا گرفته تا ترافیک‌های سنگین و خیابان‌های قفل شده از ماشین‌ها.

حالا رکورد جدیدی هم می‌توانیم برای شهر تهران ثبت کنیم؛ خودروهایی که در تهران تردد می‌کنند به‌طور میانگین در سه ماهه اول امسال حدود ۴۶ هزار تومان جریمه پرداخت کرده‌اند.

مسعود رنجبریان، دبیرکل برنامه‌ریزی و توسعه شهری معاونت ترافیک شهرداری تهران گفته است «بر اساس اعلام پلیس‌راهور در سه ماهه اول سال جاری ۱۵۹میلیارد تومان جرایم وصولی تخلفات رانندگی تهران بزرگ بوده است.» بر این اساس یعنی تهرانی‌ها روزانه یک‌میلیارد و ۷۶۷ میلیون تومان بابت جریمه رانندگی پرداخت کرده‌اند و این یعنی هر ساعت ۷۳ میلیون و ۶۲۵ هزار تومان و هر دقیقه یک میلیون و ۲۲۷ هزار تومان جریمه توسط صاحبان خودرو به راهنمایی و رانندگی پرداخت شده است. می‌توان حدس زد این آمار در فصل پرتردد تهران روزانه به دو میلیارد تومان هم می‌رسد.  

از طرف دیگر بر اساس آماری که سال گذشته معاون حمل‌و‌نقل شهرداری تهران اعلام کرده است، حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو در سطح شهر تهران رفت‌و‌آمد می‌کنند که به طور میانگین سهم هر خودرو از تخلفات رانندگی وصول‌شده در این سه ماه، حدود ۴۶ هزار تومان و هر ماه حدود ۱۵ هزار تومان بوده است که مبلغ بالایی محسوب می‌شود.

   افزایش جرایم وصولی در دو سال گذشته

 با نگاهی به جرایم رانندگی در دو سال گذشته آمارهای جالبی به دست می‌آید که نشان می‌دهد تهرانی‌ها هر سال هزینه زیادی برای نحوه رانندگی خود پرداخت می‌کنند. در سال گذشته جرایم وصولی تخلفات راهنمایی و رانندگی شهر تهران ۵۳۲ میلیارد تومان بوده است. بر این اساس تهرانی‌ها ماهانه حدود ۴۴ میلیارد و ۳۳۴ میلیون تومان جریمه پرداخت کرده‌اند. یعنی سال گذشته روزانه یک میلیارد و ۴۷۷ میلیون تومان و هر ساعت ۶۱ میلیون و ۵۴۱ هزار تومان بابت جریمه رانندگی از جیب تهرانی‌ها پرداخت شده است.

اما در سال ۹۳ هم جرائم رانندگی وصول شده ۵۱۵ میلیارد تومان بوده است. بر این اساس این جرایم ماهانه ۴۲ میلیارد و ۹۱۷ میلیون تومان و روزانه یک میلیارد و ۴۳۰ میلیون تومان و هر ساعت هم ۵۹ میلیون و ۵۸۳ هزار تومان بوده است. اگر نگاهی مقایسه‌ای به جرایم وصولی امسال و دو سال قبل بیندازیم، به نظر می‌رسد آمار تخلفات رانندگی تهرانی‌ها هر سال نسبت به سال قبل افزایش یافته است و پایتخت‌نشینان جریمه بیشتری برای رانندگی خود پرداخت کرده‌اند.  

   جرایم رانندگی در چه زمینه‌ای هزینه می‌شود؟

اما جرایم رانندگی که تهرانی‌ها از جیب خود پرداخت می‌کنند، صرف چه می‌شود؟ پلیس راهور بارها اعلام کرده است تکلیف جرایم رانندگی را قانون مشخص می‌کند و بر این اساس این جرایم به خزانه دولت واریز می‌شود. بر اساس قانون مصوب ۲۴ اسفند سال ۸۹، وجوه حاصل از جریمه تخلفات رانندگی در سراسر کشور به حساب درآمد عمومی کشور نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌‌شود تا علاوه بر بودجه سالانه به شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، وزارت راه و ترابری و پلیس راهنمایی و رانندگی و نیروی انتظامی تخصیص یابد.

ماده ۲۳ جرایم راهنمایی و رانندگی می‌گوید ۶۰ درصد از جرایمی که بابت تخلفات رانندگی از مردم اخذ می‌شود، مربوط به ساماندهی امور شهری است تا شهرداری‌ها هم این مبلغ را برای افزایش ایمنی و بهره‌وری معابر، توسعه سیستم‌های حمل‌ونقل و بهبود و روان‌سازی ترافیک شهری هزینه کنند. همچنین ۱۵ درصد این جریمه‌ها به پلیس راهنمایی و رانندگی، ۲۰ درصد به اعتبار صندوق تامین خسارت بدنی و ۵ درصد هم جهت ارتقای فرهنگ رانندگی در اختیار پلیس راهنمایی و رانندگی قرار می‌گیرد.

پلیس راهور تهران اعلام کرده است بیشترین آمار تخلفات رانندگی در شهر تهران مربوط به ورود غیرقانونی رانندگان به محدوده طرح ترافیک است. البته تا چند سال قبل سرعت غیرمجاز هم در صدر تخلفات بود که با افزایش نصب دوربین‌های کنترل سرعت این تخلف کاهش یافته است. از دیگر تخلفات شایع تهرانی‌ها می‌توان به توقف غیرمجاز، استفاده از تلفن همراه و نبستن کمربند ایمنی اشاره کرد.

 منبع: پول‌نیوز 

Mobna-Telegram

دکمه بازگشت به بالا