گوشی های پیکسل بازار موبایل را تکان می دهند؟

موبنا – طراحی، مواد به کار برده شده در بدنه گوشی، سیستم عامل، پردازنده و حتی دوربین را به نوعی انتخاب کرده که کمتر گوشی هوشمندی توان رقابت با آن را داشته باشد. سال ها محصولات نکسوس بیشتر به عنوان گالری برای عملکردهای نسخه جدید آندرویید عرضه می شدند، اما گوگل با پیکسل های جدیدش …

موبنا – طراحی، مواد به کار برده شده در بدنه گوشی، سیستم عامل، پردازنده و حتی دوربین را به نوعی انتخاب کرده که کمتر گوشی هوشمندی توان رقابت با آن را داشته باشد.
سال ها محصولات نکسوس بیشتر به عنوان گالری برای عملکردهای نسخه جدید آندرویید عرضه می شدند، اما گوگل با پیکسل های جدیدش پا را فراتر گذشته است.

۴۲-pixel_xl_rugged_armor_title_1024x1024
مهم ترین نکته درباره این گوشی، طراحی آن توسط خود گوگل است. محصولات نکسوس همیشه توسط شرکت ثالث و البته با راهنمایی های گوگل طراحی و ساخته می شدند.
درواقع سازنده این گوشی ها شرکت اچ تی سی است؛ ولی گویا این شرکت فقط نقش سازنده را دارد و در طراحی دخالتی نداشته است؛ بنابراین گوشی های پیکسل مستقیما توسط گوگل ساخته شده اند و به این ترتیب نامی از سازنده آنها در کنفرانس گوگل برده نشد.

۴۳-incipio-dualpro-google-pixel-case-champagne-gray-ba
به گفته مدیران گوگل، این غول نرم افزاری با عرضه گوشی های پیکسل قصد رکوردشکنی دارد. بر این اساس گوگل ظاهرا صدها میلیون دلار برای این گوشی ها سرمایه گذاری کرده است.
از سوی دیگر گوگل قیمت بالایی برای گوشی پیکسل نسبت به گوشی های نکسوس در نظر گرفته است و این موضوع نشان می دهد گوگل کاربران رده بالا را هدف قرار داده است.
طراحی گوشی های پیکسل خارق العاده نیست و بیشتر به گوشی های اپل شباهت دارد، به این ترتیب اقدام گوگل با عرضه گوشی های پیکسل ریسک کمتری برای این غول نرم افزاری دارد؛ چراکه اگر طراحی خاصی برای گوشی هایش در نظر می گرفت، شاید با بازخورد خوبی در بازار مواجه نمی شد.

۴۶-pixel_xl_liquid_crystal_title_01_1024x1024
یکی دیگر از امتیازات گوگل برای عرضه پیکسل ها، طراحی و ساخت نرم افزاری گوشی به شکل کامل است. سال ها اپل و سامسونگ رقابت تنگاتنگی با یکدیگر داشتند، اما در این میان اپل به دلیل اینکه به همه جزییات محصولش همچون ساخت، سیستم عامل و حتی اپ استور تسلط داشت، همیشه یک قدم جلوتر از سامسونگ بود. بر این اساس گوگل هم اقدامی مشابه اپل انجام داده و همه جوره گوشی جدیدش را پشتیبانی می کند.
گوگل که تمام ویژگی ها را برای ساخت چنین محصولاتی دارد، برای مدت طولانی قصد نداشت به طور مستقیم وارد بازار شود. با این حال اگر با تمام نیروی خود وارد چنین بازاری شود، چگونه این موضوع بر اکوسیستم آندرویید تاثیر خواهد گذاشت؟
درحال حاضر شاید به طور قطع نتوان پیش بینی کرد که وضعیت گوگل در بازار چگونه خواهد بود، اما به نظر می رسد این اقدام گوگل پتانسیل تغییر کلی بازار موبایل را دارد.
ظاهرا گوگل رقابت جذابی را شروع کرده؛ زیرا گوگل و اپل شرکت های مختلفی هستند. گوگل یک شرکت نرم افزاری و ارایه دهنده سرویس های آنلاین است و از کاربرد نرم افزارهایش توسط سایر شرکت ها سود خوبی به جیب می زند. اگرچه بازار سخت افزار بسیار رقابتی تر از نرم افزار است.
اما اپل در اصل نوعی شرکت سخت افزاری است که نرم افزارها را برای بالا بردن راندمان و فروش بیشتر سخت افزارهایش طراحی می کند. اپل به شدت نیازمند آیفون است، فروش این محصول بخش بزرگی از سود اپل را تامین می کند.
گوگل در این زمینه کم کم شبیه اپل می شود؛ اما با موقعیتی بهتر. شرکت گوگل برای درآمد خود به هیچ عنوان وابسته به فروش پیکسل نیست و در گذشته نشان داده است با پروژه های بلندمدتی که زیان ده هستند، مشکلی ندارد.
به نظر می رسد گوگل در این بازار به رقیبی برای شرکتی مانند سامسونگ و البته سایر شرکت هایی که از آندرویید استفاده می کنند، تبدیل خواهد شد. بر این اساس شرکت هایی که از آندرویید روی محصولات شان استفاده می کنند، از این پس باید با دو شرکتی رقابت کنند که هر دو بر ریزترین جزییات سخت افزار و نرم افزار خود تسلط دارند.
گوشی های هوشمند برای کاربران به ۳ دسته تقسیم می شوند: «آیفون»، «گلکسی ها» و «آندرویید». با تولید محصولی تمام عیار به عنوان «موبایل گوگل»، غول جست وجوی اینترنتی هویت خود را به شکل کامل در عرصه موبایل به نمایش می گذارد.
یکی از بیشترین مشکلاتی که کاربران با گوشی های سری«گلکسی» و «آندرویید» دارند، این است که با مشکلات رابط کاربری این محصولات مواجه می شوند. به این ترتیب امکان دارد گوگل همانند اپل به وزنه سنگینی در این بازار تبدیل شود و گوشی های گلکسی را زیر پرچم خود قرار دهد.
درنهایت به نظر می رسد گوشی ها به دو دسته «آیفون» و «گوشی گوگل» تقسیم شوند و سایر گوشی ها تحت الشعاع این دو برند قرار گیرند.
البته گوگل نسبت به سایر شرکت ها در برخی موارد برتری دارد، مثلا گوگل پیش از سایر شرکت ها به کدهای آندرویید نسخه های بعدی دسترسی دارد؛ چراکه خود گوگل این کدها را می نویسد.
چون گوگل کنترل کاملی بر سخت افزار و نرم افزار خود دارد و همچنین نیازی نمی بیند مانند HTC یا سامسونگ ظاهر و خود سیستم عامل را برای کارکرد بهتر تغییر دهد، در سطحی بالاتر از محصولات دیگر قرار خواهد گرفت. به این ترتیب به نظر می رسد گوگل واقعا به سطح آیفون خواهد رسید و این نکته ای نیست که دیگر تولیدکنندگان آندرویید از آن خشنود
شوند.
بنابراین خیلی دور از ذهن نیست که در آینده برند گوگل هم در بازار موبایل دست کمی از آیفون های اپل نداشته باشد.

 منبع: روزنامه فناوران| نویسنده: ساحره چمنی

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا