تاثیراتی که گلکسی نوت روی بازار موبایل گذاشت

موبنا – سامسونگ این کار را کرد و همه گوشی های فروخته شده را تعویض کرد؛ اما بار دیگر موضوع انفجار گوشی های سامسونگ حاد شد و این بار لازم نبود گوشی در حال شارژ باشد و در هر شرایطی امکان انفجار گوشی وجود داشت. بر این اساس سامسونگ در طول چند روز گذشته به …

موبنا – سامسونگ این کار را کرد و همه گوشی های فروخته شده را تعویض کرد؛ اما بار دیگر موضوع انفجار گوشی های سامسونگ حاد شد و این بار لازم نبود گوشی در حال شارژ باشد و در هر شرایطی امکان انفجار گوشی وجود داشت.
بر این اساس سامسونگ در طول چند روز گذشته به شکل رسمی اعلام کرد که تولید گوشی های گلکسی نوت را به شکل کامل متوقف کرده است.

galaxy-note-7-1

اگرچه گلکسی نوت گوشی بسیار مهمی برای سامسونگ بود و پرچمدار نیمه دوم سال سامسونگ به شمار می رفت و هر سال این گوشی یکی از مهم ترین رقبای آیفون های اپل به شمار می رفت، اما امسال با وجود برنامه ریزی دقیق سامسونگ، نه تنها ضرر و زیان بسیاری را روی دست سامسونگ گذاشت؛ بلکه سهمش از بازار موبایل را نیز کاهش داد.
اما موضوع پیش آمده برای سامسونگ تنها به ضرر و زیان سامسونگ نینجامید؛ بلکه روی بازار اپل و گوگل هم تاثیر گذاشت. اپل با اینکه تغییر زیادی در گوشی های امسالش ایجاد نکرد و به نظر می رسید خیلی روی فروش آیفون های امسالش برنامه ریزی نکرده بود، اما با مشکلی که برای سامسونگ رخ داد این غول آمریکایی برنامه ریزی خود را برای فروش آیفون ۸ میلیون دستگاه بیشتر کرد.

A model poses for photographs with a Galaxy Note 7 new smartphone during its launching ceremony in Seoul
گلکسی نوت ۷ نوعی گوشی بود که برای رکوردشکنی در فروش تولید شد، اما اوضاع آن گونه که سامسونگ می خواست پیش نرفت و نه تنها نوت ۷ از چرخه تولید خارج شد؛ بلکه به نظر می رسد برند نوت کلا از سری محصولات سامسونگ حذف شود.
اما این موضوع درست در سالی اتفاق افتاد که گوگل تلاش کرد برند گوشی موبایلی به نام خود در بازار دنیا ثبت کند و ظاهرا همه چیز بر وفق مراد گوگل پیش رفت.
زمانی که گلکسی نوت ۷ در تابستان معرفی شد، سامسونگ توانسته بود با گوشی های گلکسی S7 و S6 نظر همه کاربران را با گوشی های مجهز به نمایشگر خمیده جلب کند. از طرفی معرفی Gear S2 که شاید بتوان آن را بهترین ساعت هوشمند زمان خود دانست نیز باعث شد تا سامسونگ از اواخر سال ۲۰۱۴، دو سال عالی را پشت سر بگذارد. اما بزرگ ترین نقطه ضعف سامسونگ نیز همان نقطه قوت این شرکت است؛ چراکه این شرکت تنها یک کمپانی سازنده سخت افزار است.

galaxy-note-7-2
برای موفقیت یک محصول همراهی سخت افزار، نرم افزار و خدمات امری ضروری است؛ اما توجه سامسونگ همواره روی سخت افزار بوده است و در این بخش پیروز شده است. مشخصات فنی قدرتمند، دوربین عالی و البته طراحی زیبا و منحصربه فرد همگی مواردی است که مربوط به سخت افزار گوشی می شوند. حالا سامسونگ به مشکلی بزرگ برخورده است که همه از آن مطلع شده اند.
البته قطعا سامسونگ بدون خدمات و نرم افزار نمی توانست بزرگ ترین فروشنده گوشی های هوشمند باشد اما به جز Samsung Pay، بقیه سرویس ها عملا به طور کامل از سوی گوگل تامین می شوند. بدون آندرویید و پلی استور گوشی های سامسونگ باید با سیستم عامل تایزن عرضه شوند که عملا فروش چند میلیونی مانند گلکسی های آندروییدی ندارد. نقشه سامسونگ استفاده از آندرویید و ساختن سخت افزاری است که دیگران توانایی آن را ندارند تا خود را از بقیه جدا کند. اما اگر اعتماد مشتریان را از دست دهد، سخت افزار منحصربه فرد ارزش خود را نیز از دست می دهد.
البته ممکن است سامسونگ با گذر زمان بتواند شرایط خود را بهبود ببخشد، اما یک تازه وارد کار را برای گلکسی های سامسونگ سخت تر کرده است؛ پیکسل های گوگل. بخش بالارده گوشی های آندروییدی در سال های گذشته بی رقیب بوده و سامسونگ بیشتر درآمد این بخش را مال خود کرده است. پیکسل های گوگل با هدف پایان دادن به این قدرت سامسونگ عرضه شده اند، اما اتفاقات اخیر مسیر گوگل را راحت تر و کوتاه تر خواهد کرد.

galaxy-note-7-1
حالا گوگل فقط با گوشی های گلکسی S7 رقابت می کند و به نظر می رسد از آنجا که پیکسل های گوگل نرم افزار به روزتری دارند و برای مدت بیشتری آپدیت دریافت خواهند کرد و از طرفی پردازنده گوشی گوگل نیز قدرتمندتر از S7 شرکت کره ای است، شانس بیشتری در بازار دنیا دارند. قطعا نخستین نسل از پیکسل های گوگل با توجه به محدودیت در عرضه از گلکسی های سامسونگ فروش بیشتری نخواهند داشت، اما موج مثبت ایجادشده می تواند شرایط را در طولانی مدت به نفع گوگل رقم بزند. شرایط چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت برای سامسونگ خوب به نظر نمی رسد؛ چراکه علاوه بر از دست دادن فروش در مدت تعطیلات زمستانه، باید با مشتریانی سروکله بزند که نمی دانند کدام گوشی سامسونگ مشکل دارد و به این دلیل از خرید همه آن ها حتی گلکسی S7 نیز خودداری می کنند. این خریداران با توجه به تبلیغات گسترده گوگل برای گوشی های پیکسل به سمت این گوشی کشیده خواهند شد.
با گذر زمان و شناخته شدن برند پیکسل گوشی های گوگل روند روبه رشدی طی خواهند کرد و حالا راه هموارتر از قبل است. گوگل با گذر زمان نیز علاوه بر بهبود در طراحی، ویژگی های بیشتری مانند Google Assistant را که مختص گوشی های پیکسل است، به این دستگاه ها اضافه می کند.
درحال حاضر ابعاد مشکل پیش آمده برای سامسونگ مشخص نیست؛ اما می توان پیش بینی کرد تا سال ها این موضوع به راحتی از ذهن مردم پاک نمی شود. اپل با وجود گذشت ۵ سال از معرفی آیفون ۴، همچنان به دلیل مشکلات آنتن دهی مورد تمسخر قرار می گیرد و به نظر می رسد اوضاع برای سامسونگ نیز این گونه خواهد بود.
بااین حال حداقل در آینده کوتاه، گوگل نمی تواند به تاج و تخت جهانی سامسونگ آسیبی بزند، اما قطعا این شرکت خواهد توانست خود را در بخش گوشی های بالارده آندروییدی بهتر مطرح کند.

 منبع: روزنامه فناوران | نویسنده: ساحره چمنی

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا