جزئیات قرارداد ایران و چین در صنعت دریایی

موبنا – «فنگ» در نشست تخصصی اقتصاد مقاومتی، توسعه دریامحور و چالش‌های تامین مالی درباره دلیل خود از سفر به کیش و حضور در این نشست، اظهار کرد: آنچه ما را جذب کرد که به کیش بیایم، علاوه‌بر طبیعت زیبای این جزیره، بازار رو به رشد صنایع دریایی و حمل و نقل دریایی ایران است …

موبنا – «فنگ» در نشست تخصصی اقتصاد مقاومتی، توسعه دریامحور و چالش‌های تامین مالی درباره دلیل خود از سفر به کیش و حضور در این نشست، اظهار کرد: آنچه ما را جذب کرد که به کیش بیایم، علاوه‌بر طبیعت زیبای این جزیره، بازار رو به رشد صنایع دریایی و حمل و نقل دریایی ایران است و ما برای همکاری و استفاده از ظرفیت‌هایی که وجود دارد، به اینجا آمدیم.

وی با بیان اینکه شرکت CNMTC چین یک شرکت کاملا دولتی و یکی از ۵۰۰ شرکت برتر و ثروتمند دنیاست، ادامه داد: فعالیت اصلی این شرکت تولید، صادرات و واردات در حوزه‌های مختلف و ابزار آلات و ماشین آلات و صادرات آن‌هاست.

رئیس شرکت ملی ماشین سازی چین با بیان اینکه ما در سطح بسیار بالایی روی بازار ایران تمرکز و از دو سال پیش شروع به تماس با شرکت‌های ایرانی کردیم، ادامه داد: در حال حاضر تحریم‌ها حذف شده و اخیرا وزیر اقتصاد ایران از چین بازدید کرد که در این بازدید بحث‌های استراتژیک و راهبردی را با بانک توسعه ملی و صادرات واردات چین داشت که به زودی جزییات طرح همکاری بین این دو بانک چینی و وزارت اقتصاد ایران اعلام خواهد شد.

به گفته فنگ، صنایع کشتی‌سازی و فراساحل در ایران از جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد ایران برخوردار است و حمل و نقل دریایی مانند حمل بار، مسافر، تانکرها و … نقش زیادی در ایران دارد و بنابراین تقاضای بالایی برای انواع این کشتی‌ها در ایران وجود دارد که به همین دلیل یکی از مشکلات بزرگ این صنعت در ایران بحث تامین منابع مالی برای این پروژه‌هاست.

وی افزود: در حال حاضر ما مشغول بررسی راهکارهایی برای اجاره به شرط تملیک در حوزه صنایع دریایی هستیم. مدل این همکاری که با صندوق توسعه صنایع دریایی به این ترتیب است که چین مشتریان ایرانی را برای اعطای تسهیلات مالی تا سقف ۱۵ درصد از ارزش کل پروژه ارزیابی خواهد کرد که این ۱۵ درصد در واقع پیش پرداخت قرارداد اجاره به شرط تملیک خواهد بود و شرکت CNMTC تلاش می‌کند که همکاری تنگاتنگی را با بانک‌های چینی به ویژه بانک توسعه چین به منظور تامین منابع مالی و باقیمانده ۸۵ درصد قرارداد مورد نیاز انجام دهد.

مدیرعامل شرکت ملی ماشین سازی چین اضافه کرد: ما این موضوع را بسیار فعال با دپارتمان‌های مربوطه در چین مورد مذاکره قرار داده و امید است که به زودی نتایج رضایت بخشی را به دست آورده و این همکاری آغاز شود.

«فنگ» اضافه کرد: همچنین این امتیاز در حال حاضر وجود دارد که شرکت‌های کشتی‌سازی در ایران و چین به صورت متعدد وجود دارند تا بتوانند همکاری را برای ساخت انواع شناورها و صنایع فراساحلی و تحویل به بازار ایران از طریق سرمایه گذاری مشترک انجام دهند.

وی تاکید کرد که شرکت CNMTC همه چیز را که مورد نظر متخصصان صنایع دریایی ایران است در اختیار آن‌ها قرار خواهد داد.

«فنگ» گفت: ما آمادگی داریم که از طریق شرکت‌های کشتی سازی ایرانی که یک بازه وسیعی از انواع کشتی‌ها را شامل تانکرها، کانتینربرها، کشتی‌های حمل کالا، یدک کش‌ها و … را به منظور ارائه و عرضه این شناورها به مشتریان ایرانی در قالب اجاره به شرط تملیک ارائه کنیم.

 منبع: ایسنا

Mobna-Telegram

دکمه بازگشت به بالا