ستار ه هایی که هیچ ارزشی برای خودروسازان ندارد

موبنا – شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ماهیانه گزارشاتی را از سطح کیفی خودروها ارائه می دهد که در آن خودروها با توجه به کیفیت ستاره هایی را اخذ می کنند ولی گویا این آمارها و ستاره ها برای خودروسازان زیاد الزام آور نیست و حتی می توان گفت توجه ای به آن نیز …

موبنا – شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ماهیانه گزارشاتی را از سطح کیفی خودروها ارائه می دهد که در آن خودروها با توجه به کیفیت ستاره هایی را اخذ می کنند ولی گویا این آمارها و ستاره ها برای خودروسازان زیاد الزام آور نیست و حتی می توان گفت توجه ای به آن نیز نمی شود.

در جدیدترین گزارش ماهانه شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در حوزه کیفیت خودرو، کماکان هیچ خودروی ۵ و یا ۴ ستاره ای وجود ندارد و همچنان بیشترین رده کیفی متعلق به خودروهای ۳ ستاره است .

اگر گزارش های شرکت بازرسی کیفیت و استاندار را در ماه های مختلف با یکدیگر مقایسه کنید به راحتی می توانید دریابید که ستاره هایی که بسیاری از خودروها دارند در طی ماه های مختلف هیچ تغییری نکرده است، گو این که تلاشی نیز برای ارتقای آنها انجام نمی شود!

درتازه ترین گزارشی که در مورد کیفیت خودروهای داخلی منتشر شده است در گروه خودرو های بالای ۱۰۰ میلیون تومان “نیو مزدا” و “گرند ویتارا” وجود دارند که هر ۲ خودرو ۳ ستاره را کسب کرده اند و این در حالی است که این ۲ مدل خودرو در ماه گذشته نیز همین تعداد ستاره را دریافت کرده بودند.

تنها ارتقایی که در بین تمامی خودروهای موجود وجود دارد فقط مربوط به سراتو بود که در ماه گذشته ۲ ستاره کیفی داشت و در گزارش جدید به ۳ ستاره در رده قیمتی ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون ارتقاء یافته است.

از آن سو، آریوی سایپا نیز یک ستاره خود را از دست داد؛ آریو که در سایت خودرویی “بن رو” تولید می شود در ماه گذشته ۲ ستاره بود اما در شهریور ماه یک ستاره خود را از دست داد.

شاید تاسف بار ترین قسمت این گزارش مربوط به گروه وانت ها باشد که در این رده فقط وانت تندر توانسته ۳ ستاره را کسب کند و کلیه وانت های دیگر فقط ۱ ستاره اند و تلاشی نیز برای افزایش ستاره نیز از سوی شرکت های تولید کننده انجام نمی شود.

اعلام وضعیت کیفی خودروها در هر ماه باید برای خودروسازان فاکتوری باشد تا در جهت احترام به حقوق مشتری تلاش کنند تا نقاط ضعف تولیداتشان را رفع کرده و تلاش کنند به سرعت در جهت افزایش این ستاره ها اقدام کنند نه اینکه اصلا به رویشان هم نیاورند و تلاشی انجام ندهند.؛ انگار در این جدول هیچگاه ۴ و ۵ ستاره ای پیش بینی نشده است تا تلاشی برای رسیدن به آن انجام شود.

حال که خودرو سازان تلاشی برای رسیدن به این قله ها انجام نمی دهند باید نهاد های حاکمیتی با ابزار هایی که در اختیار دارند (مانندارائه مجوز های تعرفه ای، قیمت گذاری و … ) بستری را فراهم کنند تا خودروسازان مجبور به بالا بردن کیفیت خودروهای تولیدی خود شده و شاهد روزی باشیم تا در گزارش هایی که ارائه می شود خودروهای ۴ و ۵ ستاره را نیز ببینیم نه اینکه در جدولی با این همه نام خودرو، پر باشد از یک و دو ستاره های کم کیفیت!

 منبع: عصرایران 

Mobna-Telegram

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا