مغز زنان در دوره قاعدگی رشد می‌کند!

موبنا – یک پژوهش که تنها بر روی یک زن و در دو دوره قاعدگی وی انجام شده نشان می‌دهد که زنان ماهانه و در طول چرخه قاعدگی نوسانات هورمونی را تجربه می‌کنند که این تغییرات در سطوح استروژن، بر روی هیپوکامپ نیز تاثیر می‌گذارد. هیپوکامپ(hippocampus) قسمتی از دستگاه کناره‌ای (سیستم لیمبیک) مغز است که …

موبنا – یک پژوهش که تنها بر روی یک زن و در دو دوره قاعدگی وی انجام شده نشان می‌دهد که زنان ماهانه و در طول چرخه قاعدگی نوسانات هورمونی را تجربه می‌کنند که این تغییرات در سطوح استروژن، بر روی هیپوکامپ نیز تاثیر می‌گذارد.

هیپوکامپ(hippocampus) قسمتی از دستگاه کناره‌ای (سیستم لیمبیک) مغز است که مرکز یادگیری است.این منطقه از مغز همچنین با خاطرات، خلق و خو و احساسات نیز در ارتباط است.
۵۷۳۶۹۲۷۲
محققان این پژوهش به بررسی ۳۰ زن پرداخته و سطح استروژن در خون آنها را اندازه گیری کردند.

آنها همچنین برای اندازه گیری حجم مناطق مختلف مغز هر زن، از آنها اسکن ام‌.آر.آی تهیه کردند.

آنها دریافتند که همزمان با افزایش سطح استروژن، حجم هیپوکامپ نیز به آرامی تغییر می‌کند. آنها همچنین دریافتند که در نتیجه رشد اندازه هیپوکامپ، میزان ماده خاکستری و سفید مغز نیز افزایش می‌یابد.

کلودیا بارت، نویسنده ارشد این مطالعه و دانشجوی دکتری در موسسه علوم شناختی ماکس پلانک آلمان اظهار کرد: این مسئله که چگونه این تغییرات ماهانه و تغییرحجم هیپوکامپ بر روی زندگی زنان تاثیر می‌گذارد هنوز نامشخص است اما محققان گمان می‌برند که این تغییرات در مغز، رفتار زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

محققان همچنین با انجام این آزمایشات بر روی موش‌ها دریافتند که چرخه قاعدگی نه تنها بر روی ساختار مغز این جانداران تاثیر دارد، بلکه بر روی رفتارهای مختلف آنها نیز تاثیر می‌گذارد.

به گفته این پژوهشگران، برای اینکه اثبات کنیم که این تغییرات در انسان‌ها نیز وجود دارد نیازمند انجام تحقیقات بیشتری هستیم.

هدف بعدی این محققان انجام آزمایشات پیشین بر روی گروه بزرگتری از زنان برای درک اثرات تغییر هیپوکامپ بر خلق و خوی انسان‌ها است.

محققان گفتند، هدف کلی از انجام این پژوهش بررسی رابطه بین تغییرات مشاهده شده در مغز و یک بیماری به نام اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی یا سندرم پیش از قاعدگی است.

این اختلال که دارای علائمی مانند نوسانات خلقی شدید و اضطراب است تقریبا ۱ زن از هر ۱۲ زن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این پژوهش درScientific Reports به چاپ رسیده است.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا