خواب کم باعث سکته مغزی زنان می شود

موبنا – خواب منقطع در زنان میانسال آنها را در خطر ابتلا به تصلب شرایین گردنی قرار می دهد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما محققان علوم پزشکی در آمریکا اعلام کردند خواب منقطع در زنان میانسال آنها را در خطر ابتلا به تصلب شرایین گردنی قرار می دهد. دکتر ربه کا تورستون و همکارانش …

موبنا – خواب منقطع در زنان میانسال آنها را در خطر ابتلا به تصلب شرایین گردنی قرار می دهد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما محققان علوم پزشکی در آمریکا اعلام کردند خواب منقطع در زنان میانسال آنها را در خطر ابتلا به تصلب شرایین گردنی قرار می دهد.
دکتر ربه کا تورستون و همکارانش در دانشگا پیتزبورگ آمریکا می گویند در مطالعه آنان مشخص شد خواب کوتاه و ناکافی با کیفیت پایین، زنان را در خطر ایجاد پلاک های آترواسکلروزی در عروق قرار می دهد و به این وسیله، خطر بروز سکته های مغزی در آنان بالا می رود.
در بررسی این محققان که نتایج آن در نشست سالانه انجمن یائسگی آمریکا در سال ۲۰۱۶ در اورلاندو مطرح شد ۲۵۶ زن در دوران نزدیک به یائسگی مورد مطالعه قرار گرفتند.
محققان می گویند دوران نزدیک به یائسگی،‌ دوران مهمی در زندگی زنان به شمار می رود و باید برنامه خاصی از نظر تغذیه، خواب و ورزش برای آن وجود داشته باشد.
به گزارش پایگاه خبری مد اسکیپ در اینترنت، تصلب شرایین یا همان گرفتگی عروق، بدین معناست که بافت رگ ها سخت و باریک می شود، که دلایل زیادی دارد.
این فرآیند پیشرفته به صورت خاموش و آرام آرام رگ ها را مسدود می کند و گردش خون را به خطر می اندازد.
گرفتگی عروق اصلی ترین علت حمله قلبی، سکته مغزی و بیماریهای عروقی دیگر است، که به همه آنها بیماری های قلبی وعروقی اطلاق می شود.
بیماری های قلبی و عروقی علت اصلی مرگ در آمریکا است، در سال ۲۰۰۵ بیش از ۸۰۰ هزار نفر به دلیل این نوع بیماری ها جان خود را از دست داده اند.
تصلب شرایین تا سنین میانسالی و بیشتر از آن، هیچ علائمی ندارد.
اما زمانی که رگ ها به باریکترین حد خود می رسند، خون لخته می شود و باعث درد شدید خواهد شد.
رگ های مسدود شده گاهی پاره می شوند و لخته های خون در مسیر رگ به حرکت در می آیند.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا